7 تکنیک برای افزایش هوش هیجانی

تست هوش هیجانی واقعیت های زیادی را درباره خودمان به ما می گوید.زمانی که هوش هیجانی(احساسی) یا همان(EQ (Emotional intelligence بالا باشد در زندگی اجتماعی و شغلی موفق تر هستیم.

 7 تکنیک برای افزایش هوش هیجانی

علاوه بر تاثیر زیادی که هوش هیجانی بر کیفیت زندگی خانوادگی و اجتماعی ما دارد، در محیط کار هم بسیاری از مدیران بیشتر از آنکه به توانایی های فنی توجه کنند، برای مهارت های نرم افراد مثل میزان هوش هیجانی اهمیت بالاتری قائل هستند. اگر هوش هیجانی تان پایین است اصلا نگران نباشید؛ شما می توانید با چند تمرین ساده، این هوش را در خودتان تقویت کنید.

 

 

 
در این مقاله کاران که برگرفته از کتاب "پرورش هوش هیجانی اثر کریستین والدینگ" است، می خواهیم شما را با 7 تکنیک افزایش هوش هیجانی آشنا کنیم.
 

 هوش هیجانی شما چقدر است؟ با تست رایگان کاران ضریب هوش هیجانی تان را اندازه بگیرید

 

5 نشانه هوش هیجانی پایین

1. تاثیر پذیر هستید

افرادی که دارای هوش هیجانی کمی هستند، تحت تاثیر نظرات دیگران قرار می گیرند.آنها برای جلوگیری از قضاوت و همرنگ شدن با جماعت، دنباله رو می شوند و نمی توانند نظرات شخصی خود را بروز دهند و مسئولیت کارشان را بپذیرند. گاهی اوقات تاثیرپذیری فردی به عزت نفس شخصیت ما باز می گردد که به راحتی قابل سنجش است

2. به سرعت هیجانی و عصبانی می شوید

اگر در چند ثانیه اول تنش های عاطفی و کاری از کوره در می روید و پس از چند دقیقه پشیمان می شوید، باید روی تقویت هوش هیجانی تان کار کنید. اینگونه افراد ابتدا واکنش نشان می دهند و سپس به نتیجه کار فکر می کنند. افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند، قدرت تحمل استرس بالایی دارند وقبل از واکنش احساسی، به نتایج آن فکر می کنند و سپس تصمیم می گیرند.

3. انتقادپذیر نیستید

اگر نمی توانید هیچ انتقادی را بپذیرید و به سرعت افراد مخالف خود را سرکوب می کنید، دارای هوش هیجانی کمی هستید.

4. انعطاف پذیری ندارید

اگر در ارتباطات اجتماعی مانند رانندگی، صف بانک و… احساس کلافگی و بی قراری می کنید و بدنبال راهی برای میانبر و فرار هستید، باید بگوییم هوش هیجانی شما پایین است. همچنین اگر بدون دلیل روی افکار و باورهای خود پافشاری می کنید و هیچ پیشنهادی را در راستای تغییر خود نمی پذیرید، وقت آن رسیده که در سبک زندگی تان تجدید نظر کنید.

5. قدرت تحمل شما کم است

اگر میزان تاب آوری و تحمل شما در موقعیت های مختلف روزانه به ویژه شرایط پراسترس کم است نیاز دارید هوش هیجانی تان را تقویت کنید.

تست رایگان هوش هیجانی

چرا باید هوش هیجانی مان را افزایش دهیم

وقتی هوش هیجانی شما بالاست به آسانی می توانید :

  • احساسات، رفتار و هیجان تان را مدیریت کنید.
  • به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید.
  •  در زندگی اجتماعی و حرفه ای تان موفق تر باشید.
  • خشم، استرس و هیجان تان را به خوبی کنترل کنید.
  • احساس مسئولیت و همدلی تان تقویت می شود

7 تمرین برای افزایش هوش هیجانی

1. تمرین صبر کردن

بالا بردن میزان صبر و تحمل یکی از راهکارهای مهم افزایش هوش هیجانی است. اگر تمرین کنید که قبل از صحبت کردن و یا تصمیم گرفتن کمی مکث کنید مطمئنا نتیجه کار بهتر می شود و این عادت در شما به وجود می آید که عجولانه واکنش نشان ندهید. انجام یک گفتگوی درونی با خودتان در سکوت بسیار موثر است .

2. تمرین لبخند زدن و خوش مشرب بودن

شادبودن یکی از فاکتورهای مهم هوش هیجانی است؛ تمرین کنید که با لبخند وارد جمع خانواده، دوستان و همکاران بشوید. با این تمرین ساده شما انرژی مثبت ارسال می کنید و اجازه می دهید دیگران هم با شما ارتباط برقرار کنند.

3. تمرین خوب گوش کردن

یکی از تکنیک های مهمی که می توانید هوش هیجانی تان را بالا ببرید، خوب گوش کردن است. زمانی که با دیگران صحبت می کنید به دقت به حرف هایشان توجه کنید تا از این طریق هم روابط موثرتری ایجاد کنید و هم اینکه حس همدلی تان بیشتر شود.

4. تمرین انعطاف پذیری

سختگیری بیش از حد و تعصب روی افکار و باورهای خود، شما را به فردی غیر منعطف و منزوی تبدیل می کند. اگر می خواهید هوش هیجانی تان را افزایش دهید، کمی انعطاف از خود نشان دهید و از دیگران بخواهید تا پیشنهادات خود را برای رفع مشکل ابراز کنند. شما هم می توانید نظرات خود را بدور از هرگونه تحکم اعلام کنید.

تست هوش گاردنر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تست رایگان هوش هیجانی

5. تمرین بیان احساسات

ترس از قضاوت شدن را کنار بگذارید تا بتوانید احساسات و افکارتان را به درستی بیان کنید.اگر غمگین و یا شاد هستید نیازی به پنهان کردن آن نیست. در این حالت است که دیگران با شما ارتباط بهتری برقرار می کنند

6. تمرین مسئولیت پذیری

یکی از راه های افزایش هوش هیجانی، مسئولیت پذیری بالاست. افرادی که نتایج تصمیم ها و کارهای خود را بر عهده می گیرند، قابل اعتمادتر هستند. اگر کار اشتباهی انجام می دهید، مسئولیت آن را به عهده بگیرید و پاسخگوی رفتار خود باشید.

7.تمرین شناسایی نقاط قوت و ضعف

همه ما نقاط قوت و ضعف ویژه خودمان را داریم. کافی است با آزمون های ساده شخصیت شناسی این نقاط را شناسایی کنید تا درک بهتری از خودتان داشته باشید.برای افزایش میزان اعتماد به نفس تان اگر بدانید دارای چه نقاط ضعف و قوتی هستید، می توانید پیش بینی کنید که در شرایط مختلف چه واکنشی از خود بروز می دهید. تنها با شناسایی خودتان می توانید توانمندی هایتان را افزایش دهید و حتی به دیگران هم یاد بدهید که چه مواردی باعث رنجش شما می شود تا از آنها اجتناب کنند.

شما چه راه های دیگری برای افزایش هوش هیجانی سراغ دارید؟

 

بیشتر بخوانید:

15 نشانه هوش هیجانی بالا را بشناسید

با ابعاد پنهانی شخصیت تان آشنا شوید!

هوش هیجانی چیست و چه تاثیری بر موفقیت شغلی شما دارد؟

با آزمون های شخصیت شناسی کاران، خودتان را بهتر بشناسید و در استخدام موفق شوید

چقدر در شغل خود احساس شادمانی می کنید؟

چگونه بهترین فرصت های استخدامی را دریافت کنیم؟

۶ اشتباهی که نمی گذارد شما استخدام شوید!

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!