چگونه یک برنامه نویس موبایل استخدام کنیم؟

استخدام برنامه نویس موبایل به دلیل توسعه کاربرد کامپیوتر در کسب و کارها، محبوبیت و تقاضای زیادی پیدا کرده است. در این مقاله کاران با ویژگی ها و شرح وظایف یک برنامه نویس اندروید ،نحوه استخدام برنامه نویس موبایل و آگهی های استخدامی برنامه نویس اندروید آشنا می شویم.

چگونه یک برنامه نویس موبایل استخدام کنیم؟

کم بودن تعداد برنامه نویس‌ها در کشور و در مقابل افزایش تقاضا برای استخدام برنامه نویس موبایل یا همان برنامه نویس اندروید، باعث می‌‌‌شود پیدا کردن و استخدام برنامه نویس ها سخت باشد. با این حال استخدام برنامه نویس‌ها همیشه اهمیت زیادی دارد؛ چرا که یک برنامه نویس، زیرساخت فنی ارتباطی کسب و کار شما را ایجاد می‌کند و شما قرار است از طریق اپلیکیشنی که یک برنامه نویس موبایل می‌نویسد با جامعه در ارتباط باشید و حتی چرخ کسب و کارتان بچرخد. استخدام فرد مناسب به عنوان برنامه نویس موبایل یا همان اپ دولوپر، قطعا تاثیر عمده‌ای در پیشرفت کسب و کار و صرفه جویی در هزینه‌ها دارد.

نحوه استخدام برنامه نویس اندروید

هنگامی‌که می‌‌‌خواهید یک برنامه نویس موبایل استخدام کنید، ابتدا باید ویژگی‌ها و انتظارات فنی و عمومی که از فرد دارید را برای خود مشخص کنید. پیشنهاد کاران به شما این است که حتما با مدیر فنی شرکت تان درباره این موضوع، نیازسنجی کنید. در این فرایند حتما مشخص کنید برنامه نویس موبایل را می‌خواهید به منظور تولید یک نرم افزار جدید استخدم کنید و یا برای توسعه بستر فعلی نیاز به نیروی جدید دارید.

واقعیت این است که دایره کار برنامه نویس‌ها از کدنویسی برای سایت‌ها و تولید محصولات نرم افزاری آنچنان گسترده است که شما حتما باید ابتدا مشخص کنید که کارشناس مورد نظرتان باید به کدام زبان‌های برنامه نویسی مسلط باشد. بعد از مشخص شدن انتظارات فنی، شما می‌‌‌توانید درباره مهارت‌ها و شرایط عمومی فرد مورد نظر تعیین تکلیف کنید. دقت کنید ویژگی‌های عمومی یک برنامه نویس یا به قولی همان soft skills مانند توانایی انجام کارها به صورت گروهی، نظم و انضباط در انجام و برنامه ریزی کارها و حضور به موقع همگی در کنار خصوصیات تکنیکی، همگی مهم هستند. در نظر گرفتن کل این موارد باعث می‌‌‌شود که خیلی‌ها معتقد باشند استخدام یک برنامه نویس موبایل یک هنر محسوب شود!

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

بعد از نیازسنجی و انتشار آگهی استخدام برنامه نویس موبایل، تعدادی رزومه ازمتقاضیان استخدام در این شغل دریافت می‌کنید. ممکن است بعد از مطالعه و ارزیابی سوابق آنها و انجام مصاحبه استخدامی به این نتیجه برسید که بالاخره برنامه نویس دلخواه خود را پیدا کرده اید، اما پیشنهاد ویژه کاران به شما این است که با گرفتن یک تست فنی در یک پروژه کوچک کدنویسی به یقین برسید که این فرد مناسب تیم شما هست یا خیر. نتایج این تست و بررسی آن توسط یک داور فنی به شما کمک می‌‌‌کند مهارت‌های فرد مورد نظر را محک بزنید. پس از انجام مصاحبه عمومی حتی می‌‌‌توانید از کارجو بخواهید به عنوان مثال یک برنامه کوچک بنویسد و یا اگر زمان این کار را ندارید بخواهید قسمتی از برنامه نوشته شده را تحلیل کند و بگوید با چه روش‌های دیگری می‌‌‌توانست آن ماژول برنامه را تهیه کند.

تمام ویژگی های یک برنامه نویس اندروید

برنامه نویس‌ها باید بتوانند هر زمان برای یادگیری و انجام وظایف روزمره شان مدام به سایت‌ها و منابع اصلی که همگی به زبان انگلیسی سر بزنند و این نکته ای است که شما باید در استخدام یک برنامه نویس به شدت به آن توجه کنید. اغلب برنامه نویسان حرفه ای، به زبان انگلیسی مسلط هستند.

درخصوص مهارت‌ها و دوره‌های آموزشی، اغلب فارغ التحصیلان رشته‌های مربوط به فناوری اطلاعات یا مهندسی نرم افزار و یا هوش مصنوعی، به شرط مطالعات شخصی و گذراندن برخی دوره‌های کدنویسی، می‌توانند گزینه‌هایی برای استخدام در شغل برنامه نویس موبایل باشند. دوره های آموزشی برنامه نویسی اندروید را می توانید اینجا ببینید.

چگونه با یک برنامه نویس اندروید مصاحبه کنیم؟

مصاحبه حضوری برای استخدام برنامه نویس موبایل، یکی از متداول‌ترین روش‌های ارزیابی کارجویان است. البته امروزه معمولا مصاحبه‌ها به صورت یک مرحله‌ای و تک بعدی نیستند، بلکه در چندین مرحله انجام می‌‌‌شوند. این بدین معناست که یک برنامه نویس موبایل باید آمادگی مصاحبه با افراد مختلفی را داشته باشد. با این روش آن‌ها از جنبه‌های مختلفی مانند میزان مهارت‌های نرم، میزان انتظارات از آینده شغلی، مهارت‌های فنی و .... مورد ارزیابی قرار می‌‌‌گیرند. برخی از این مصاحبه‌ها به صورت زیر است:

مرحله اول: مصاحبه با مدیر فنی معمولا از این نوع به منظور ارزیابی مهارت‌های فنی برنامه نویسان موبایل، مصاحبه استفاده می‌‌‌شود.

محله دوم: مصاحبه با مدیر منابع انسانی: این مصاحبه بیشتر با هدف بررسی مهارت‌های نرم و میزان انتظارات شرکت از فرد و شناسایی خصوصیات و مهارت‌های عمومی انجام می‌‌‌گیرد.

مرحله سوم: مصاحبه با مدیر عامل: در بعضی از موارد مصاحبه‌هایی مستقیم با مدیر عامل نیاز است. مثلا برای استخدام برخی از مشاغل خاص همچون برنامه نویس ارشد و یا مدیر تیم فنی.

در ادامه این مقاله کاران، ابتدا شما را با ویژگی‌های شخصیتی یک برنامه نویس حرفه‌ای موبایل آشنا می‌‌‌کنیم و سپس به شما می‌‌‌گوییم که در مصاحبه استخدامی با یک برنامه نویس چه سوال‌هایی بپرسید.

 

ویژگی‌های یک برنامه نویس موبایل

1.دانش فنی بالا در زمینه کدنویسی:

یک برنامه نویس موبایل، کدهای خود را به طورکلی برای سیستم عامل‌هایی همچون iOS و Android می‌‌‌نویسد. همان طور که اشاره کردیم اغلب برنامه نویسان موبایل همان مهندسان نرم افزار کامپیوتر هستند که گرایش توسعه نرم افزارهای تلفن همراه را به عنوان یک شغل انتخاب کرده‌اند.

یک اپ دولوپر، باید با زبان‌های برنامه نویسی مختلفی در حوزه موبایل آشنا باشد و جالب است بدانید محبوبیت این نرم افزارها در کشورهای مختلف کاملا متفاوت است. اگر بخواهید یک برنامه نویس موبایل استخدام کنید، فرد موردنظر باید حداقل به یک زبان از میان زبان‌های  Objective-C، java، Swift، React Native، Flutter، Ionic مسلط باشد. گرچه این نیاز فنی شماست که تعیین می‌کند یک دولوپر موبایل باید با چه زبانی آشنا باشد.

2. توانایی انجام کارها به صورت گروهی:

برای برخی از مدیران در هنگام استخدام برنامه‌نویس موبایل، خصوصیات و ویژگی‌های فردی مثل توانایی کار کردن با تیم کاری،بالاترین اهمیت را دارد. گرچه تجربه کاری مهم است اما در شغلی مانند برنامه نویسی توانایی انجام کارها با تیم و هماهنگ شدن با برنامه‌های گروه، اهمیت بسیاری دارد. برنامه نویسی که استخدام ‌کنید باید به راحتی با هر ویژگی که جزء مهمی از فرهنگ سازمانی شما را تشکیل می‌‌‌دهد منطبق باشد. بنابراین بهتر است فهرستی از شرایط و خصوصیات فرد مورد نیاز در شرکت خود را تهیه کنید. در مصاحبه حضوری حتما سوابق کار تیمی فرد را مدنظر قرار دهید.

3. با استعداد و عاشق یادگیری:

در دنیای تکنولوژی، مهارت‌ها تقریبا هر دو سال یک بار منسوخ می‌‌‌شوند، بنابراین بهتر است برنامه‌نویسی را استخدام کنید که بتواند تکنولوژی‌های جدید را به عنوان یک اپ دولوپر فرا بگیرد نه فردی که در یک تکنولوژی خاص مهارت دارد اما در وفق دادن خود با تکنولوژی‌های جدید ناتوان است. زمانی که کد برنامه نویس موبایل کار نمی کند، سعی کند با کنجکاوی و یادگیری جواب این مشکل را پیدا کند. به دلیل حس بالای کنجکاوی، برنامه نویس‌ها از آزمایش کردن نمی ترسند و مدام علاقمندند زبان‌های جدید یاد بگیرند تا به پیشرفت شان کمک کند.

4. ذهن فنی و تحلیل گر:

ابزار اصلی توسعه دهندگان یا همان برنامه نویس‌ها رایانه آنها است ، بنابراین ممکن است فکر کنیم آنها فقط می‌‌‌توانند منطق رایانه‌ها را برای کارشان متوجه شوند در صورتی که نکته ای که باعث می‌‌‌شود یک برنامه نویس حرفه ای از کارشناسان متوسط متمایز شود توانایی درک منطق پدیده‌ها علاوه بر کدهاست؛ به این معنا که شما در استخدام یک برنامه نویس حرفه ای باید تشخیص دهید آیا فرد موردنظر شما علاوه بر مهارت‌های فنی می‌‌‌تواند بخش‌های تخصصی کارش را برای افراد غیرمتخصص شرح دهد؟ ذهن فنی ولی در عین حال تحلیل‌گر یک برنامه نویس به او امکان می‌‌‌دهد مسائل فنی و غیرفنی را به درستی تحلیل کند.

5.توانایی حل مسئله :

نکته ای دیگری که در مصاحبه استخدامی یک برنامه نویس باید در نظر بگیرید توجه به توانایی حل مساله است؛ همان طور که اشاره کردیم بروز مشکلات فنی مخصوصا در زمان خطای سیستم حین اجرای برنامه‌ها، برای برنامه نویس‌ها یک امر رایج است؛ توانایی حل مساله به برنامه نویس‌ها کمک می‌‌‌کند بتوانند با راه کارهای مختلف، این مشکلات را حل کنند.

6.مستندسازی :

چرخه تغییر نیروی انسانی در بخش‌های فنی شرکت‌ها و سازمان امری کاملا عادی است به همین دلیل برنامه نویسان باید بتوانند روند کاری خود را مستند کنند تا در صورت جدا شدن از مجموعه، ادامه کار برای برنامه نویس بعدی وهماهنگ شدن با روند کار آسان تر باشد.آگهی های استخدامی برنامه نویس دورکاری، پروزه ای و پاره وقت را در لینک زیر ببینید

 

 

۵ سوال کلیدی در مصاحبه با یک برنامه نویس

با دانستن ویژگی‌های یک برنامه نویس موبایل یا همان اپ دولوپر، حالا شما می‌‌‌‌توانید در یک مصاحبه استخدامی، علاوه بر شناسایی و تحلیل ویژگی‌ها، مهارت‌های فنی و شخصیتی که ذکر کردیم، پرسش‌های اختصاصی زیر را مطرح کنید. پاسخ کارجو به سوالات زیر مشخص می‌‌‌‌کند که فرد موردنظر شما چقدر به مسائل حوزه برنامه نویسی در این شغل مسلط است.

  1. با چه پلت فرمی در حوزه دولوپ اپ‌های موبایل کار کرده‌اید؟
  2. چقدر به حوزه سیستم عامل ( OS) مسلط هستید؟
  3. حافظه در OS چطور مدیریت می‌شود؟
  4. Life cycle  برنامه‌های موبایل چه روندی دارند؟
  5. ایرادها و مشکلات یک برنامه موبایل را چطور تشخیص می‌دهید؟

بیشتر بخوانید:

5 مشکل شغل برنامه نویسی و راه حل های آن را بشناسید 

همه چیز درباره استخدام یک برنامه نویس و مصاحبه شغلی آن

با شرح وظایف و مهارت های یک برنامه نویس آشنا شوید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!