7 دلیل برای اینکه چرا به مصاحبه دوم استخدام دعوت نمی شویم؟

خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها برای استخدام افراد، چندین مرحله مصاحبه شغلی برگزار می‌کنند؛ ممکن است تصور کنید مصاحبه اول استخدامی را با موفقیت انجام دادید و منتظرید برای مصاحبه دوم از شما دعوت شود؛ اما با گذشت چندین هفته هنوز پاسخی از شرکت مورد نظر دریافت نکرده اید؛ در این مقاله کاران به 7 دلیل اینکه چرا برای مصاحبه دوم استخدامی دعوت نمی شویم اشاره کردیم.

7 دلیل برای اینکه چرا به مصاحبه دوم استخدام دعوت نمی شویم؟

خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در فرایند استخدام، زمانیکه کارجویان در مصاحبه‌های شغلی رد می‌شوند، موضوع را از طریق تماس تلفنی یا ارسال ایمیل اعلام می‌کنند؛ در مقابل برخی‌ها هم بعد از انجام مصاحبه اول هیچ اطلاعی به متقاضی نمی دهند؛ گرچه این روش سکوت و ابهام از سوی کارفرما به هیچ عنوان حرفه ای تلقی نمی شود با این حال کارجو متوجه می‌شود که در مصاحبه استخدامی اول موفق نشده است.

در این مقاله کاران می‌خواهیم مهم ترین دلایلی که باعث می‌شود کارجویان به مصاحبه‌های شغلی دوم دعوت نشوند را با هم مرور کنیم

۱-مهارت‌ها و سوابق شما کافی نبوده است

یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود شما در ارزیابی مصاحبه اولیه شغلی موفق نشوید، کافی نبودن میزان توانمندی و تجربیات شماست. بسیاری از مدیران به دنبال استخدام افراد باتجربه و با مهارت‌های متناسب با شغل هستند؛ کوتاه بودن سوابق شغلی و یا عدم آشنایی با مهارت‌های موردنیاز کارفرما می‌تواند باعث شود شما در مصاحبه اول موفق نشوید.از طرف دیگر سوابق شغلی بسیار کوتاه مدت در سمت‌ها و شرکت‌های مختلف دلیل دیگری است که باعث می‌شود مدیران تصمیم بگیرند برای مصاحبه دوم از شما دعوت نکنند. چرا که اغلب به دنبال متقاضیان با سوابق کاری مستمر و منسجم هستند و شاید تصور کنند عمر کاری شما در شرکت آنها نیز ممکن است کوتاه باشد.

۲-در مصاحبه اول با آمادگی ظاهر نشدید

این موضوع برای بسیاری از کارجویان اتفاق افتاده است؛ شما به هر دلیل، چه استرس و فشار روحی و یا هر اتفاق دیگر ممکن است دستپاچه شده باشید و نتوانسته اید با اعتماد به نفس به سوال‌های مصاحبه پاسخ بدهید. گرچه بسیاری از مدیران منابع انسانی یا مسئولان مصاحبه متوجه این ماجرا می‌شوند و در جلسه اول شما را قضاوت نمی کنند اما عده ای دیگر، موقعیت شما در مصاحبه اول را با دقت ارزیابی می‌کنند و به همین دلیل ممکن است از شما برای مصاحبه دوم دعوت نکنند چراکه متوجه قابلیت‌ها و توانمندی‌های شما نشده اند.

۳-پاسخ استعلام و تحقیقات درباره شما منفی بوده است

بسیاری از مدیران منابع انسانی یا مسئولان استخدام پس از انجام مصاحبه اولیه، با محیط کاری قبلی شما تماس می‌گیرند و یا حتی ممکن است با معرف‌هایتان که در رزومه عنوان کردید تماس تلفنی گرفته باشند. اظهارنظر منفی یا عدم تایید این افراد درباره شما، می‌تواند اغلب کارفرمایان و مدیران را نسبت به صلاحیت تان برای استخدام مشکوک کند.

 

با تست MBTI کاران شخصیت حرفه ای خود را بهتر بشناسید.

۴-تغییر نیاز کارفرما برای استخدام

برخی دلایل برای اینکه شما برای مصاحبه دوم شغلی دعوت نمی شوید، ممکن است به شما ارتباطی نداشته باشند؛ بلکه  شاید نیاز کارفرما برای استخدام در موقعیت شغلی موردنظر تغییر پیدا کرده است. اغلب تغییر و تحول شرکت‌ها باعث می‌شود، تیم‌های کاری در یکدیگر ادغام شده یا حتی مجزا شوند ؛ به همین دلیل برخی جایگاه‌های شغلی ممکن است حذف شوند. معمولاً در این شرایط، مدیر منابع انسانی با عذرخواهی به شما اطلاع می‌دهد که نیاز آن‌ها در سازمان دچار تغییر شده است؛ به همین دلیل دیگر موقعیت شغلی وجود ندارد که شما برای دعوت شوید.

۵-شاید با فرهنگ سازمانی هماهنگ نبوده اید

ممکن است شما در شغل موردنظر کاملا حرفه ای و مسلط باشید اما هماهنگی و تناسب فرهنگی شما با فرهنگ غالب یک سازمان یا شرکت برای استخدام بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال ممکن است شما تا به حال تجربه کار گروهی نداشته باشید و شغل مورد نظر نیازمند انجام کارها به صورت گروهی باشد؛ حتی عادات کاری شما در سوابق شغلی قبلی تان به صورت پاره وقت یا تمام وقت، می‌تواند با شرایط استخدامی جدید هماهنگ نباشد. نوع پوشش و عادت‌های کاری شما هم نکته دیگری است که ممکن است از نظر مدیر مصاحبه کننده با  فرهنگ یک سازمان همخوانی نداشته باشد.

آیا مایل هستید کاران شما را به کارفرمایان معرفی کند؟

۶-فرد دیگری به جای شما انتخاب شده است

علاوه بر رزومه‌های متعددی که برای یک سمت شغلی ارسال می‌شود، بسیاری از مدیران منابع انسانی ممکن است گزینه‌های آشنا یا افراد موردنظر مدیران شرکت را استخدام کنند.

ممکن است شما برای استخدام کاملا واجد شرایط باشید اما شخص دیگری پس از مصاحبه اولیه شما برای استخدام در نظرگرفته شده باشد. قطعا ما هم با شما موافقیم که این مورد ناعادلانه ترین اتفاقی است که ممکن است در یک فرایند استخدام رخ بدهد. این مورد ظالمانه‌ترین گزینه ممکن است، اما متاسفانه این گزینه نیز اتفاق می‌افتد و به همین دلیل برای مصاحبه دوم شما دعوت نمی شوید.

۷-بیش از حد پیگیری کرده اید

سماجت بیش از حد شما در پیگیری نتایج مصاحبه اولیه خوشایند هیچ کارفرما یا مدیری نیست. ممکن است فکر کنید پیگیری مداوم درباره نتایج مصاحبه ممکن است باعث شود شما فرد مشتاق تری به نظر بیایید و در استخدام تان موفق شوید؛ اما باید بگوییم ماجرا کاملا برعکس است؛ کارفرما یا مدیر مصاحبه نباید احساس کند که شما قصد مزاحمت دارید. پیشنهاد ما به شما این است که اگر پس از یک بار پیگیری با ارسال ایمیل یا تماس تلفنی، پاسخی دریافت نکردید بیش از این پیگیر نباشید و اجازه بدهید در صورت صلاحدید با شما تماس بگیرند.

راه حل چیست؟

مسائل مختلفی که در این مقاله به آن اشاره کردیم ممکن است تنها گوشه ای از دلایلی باشد که شما به مصاحبه شغلی دوم دعوت نشده اید. صرف نظر از دلایلی که در بندهای ۳، ۴ و ۶ به آن اشاره کردیم که در اختیار شما نیست، به عنوان یک کارجو می‌توانید در اولین مصاحبه شغلی که بسیار سرنوشت ساز است، با آمادگی، تسلط و اعتماد به نفس ظاهر شوید. برای این کار بهتر است پیش از مصاحبه رزومه تان را به درستی مطالعه کنید تا در هنگام پاسخ گویی به سوالات، دست پاچه نشوید؛ حتی می‌توانید برای یکسری سوالات احتمالی درباره خودتان مثل انتخاب رشته تحصیلی تا دلایل ترک کار قبلی دیالوگ‌هایی آماده کرده و با خودتان تمرین کنید.

توصیه دوم برای انجام مصاحبه اول این است که حتما با ظاهر آراسته و لباس رسمی در جلسه مصاحبه استخدام حضور پیدا کنید. لباس رسمی شما باعث می‌شود ارزیابی درستی از شما در همخوانی با فرهنگ یک سازمان انجام شود.

و اما توصیه سوم اینکه اگر متوجه دلایل عدم پذیرش خود در مصاحبه‌های شغلی شدید تلاش کنید این عیوب را برطرف کنید. البته به ندرت پیش می‌آید که مدیران یا مسئولان استخدام بخواهند این نکات را به شما بگویند با این حال اگر در مصاحبه اول متوجه کاستی‌هایی در توانمندی و سوابق آموزشی و یا مهارتی تان شدید حتما درصدد رفع آنها برآیید؛ این موضوع‌ها می‌تواند شامل گذراندن دوره‌های آموزشی و تکمیلی تا مطالعه و کسب تجارب دیگر و حتی تغییر یکسری عادت شغلی باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با روش‌های حضور در مصاحبه شغلی هفت نکته برای یک مصاحبه شغلی حرفه ای و هفت قدم برای آمادگی حضور در مصاحبه شغلی را مطالعه کنید.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!