همه چیز درباره شغل غواص

غواصی به عنوان یکی هیجان انگیزترین و در عین حال سخت‌‌ترین و خطرناک‌‌ترین مشاغل در حوزه آب تعریف می‌‌شود. برای آشنایی با شرح وظایف غواص (Diver) و بازار کار و استخدام غواص این مقاله کاران را مطالعه کنید.

همه چیز درباره شغل غواص

آشنایی با شغل غواص:

غواصی به عنوان یکی هیجان انگیزترین و در عین حال سخت‌‌ترین و خطرناک‌‌ترین مشاغل در حوزه آب تعریف می‌‌شود. این شغل به عنوان فن شنا و فعالیت کردن در زیر آب با وسایل تنفس مصنوعی (اسکوبا)، یکی از مشاغل پر ریسک و پر درآمد است که در حوزه‌های صنعتی، پژوهشی و نظامی در زیر دریا، رودخانه، دریاچه‌ها و سدها کاربرد دارد. با وجود اینکه تنفس زیر آب با استفاده از هوای فشرده، مهارتی جدید است، اما غواصی در عمق دریا برای صید مروارید و کشف گنجینه کشتی‌های غرق شده، شغلی است که از زمان‌‌های قدیم در اقصی نقاط دنیا رایج بوده است.

هدف از شغل غواصی بررسی، تعمیر، خارج کردن، یا نصب تجهیزات و سازه‌‌های زیر آب و حتی مشاهده موجودات زیر آب با استفاده از ابزار آلات گوناگون برقی و دستی است. غواصی عموما شغل مرتبط با صنایع دریایی است و زیرشاخه‌‌های مختلفی در صنایع تجاری و صنعتی پیشرفته، جوشکار، برشکاری و بازدیدهای فنی از سازه‌‌های دریایی و زیر آبی را دارد. برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت شغل غواصی با ما در کاران همراه باشید.

 

وضعیت استخدام و بازار کار غواص

متقاضیان استخدام در شغل غواصی بعد از گذراندن دوره‌‌های غواصی مطابق با استانداردهای کنفدراسیون جهانی غواصی می‌‌توانند با یادگیری دوره‌‌های اختصاصی مثل جوشکاری، برشکاری و... به صورت حرفه ای در یکی از مراکز مربوط به شرکت‌‌های نفت و گاز و مهندسی عمران‌‌ و ...  مشغول به کار شوند. در کشور ما هم همچون سایر کشورها تنها سازمان‌های معدودی که دارای استانداردهای خاص آموزشی هستند فقط مجاز به برگزاری دوره‌‌های آموزش این رشته ورزشی و تفریحی هستند. سازمان‌‌های آموزش دهنده باید تحت پوشش نهادهایی بین‌المللی مانند شورای جهانی آموزش غواصی تفریحی و فدراسیون زیر آبی اروپا فعالیت کنند. با توجه به بازار استخدام غواص در سایر کشورها، غواصان به دنبال آگهی استخدام غواص در ترکیه، عمان، امارات، خصوصا دبی و ... هستند.

 

آگهی های استخدام غواص از همه کاریابی های آنلاین را در کاران ببینید

شرح وظایف یک غواص :

وظایف غواص‌‌ها متناسب با نوع کار و یا صنعتی که در آن استخدام می‌‌شوند، متفاوت است. یک غواص می‌‌تواند در صنایع زیر فعالیت کند:

  1. نفت و گاز: اکتشاف و نقشه برداری یا ساخت و نگهداری از خطوط لوله
  2. حوزه مهندسی عمران: تخریب، ساخت و تعمیرات لازم زیر آب
  3. نیروی دریایی:  بازرسی و تعمیر کشتی‌‌ها و قایق‌‌ها و  پرورش ماهی
  4. رسانه: فیلم برداری زیر آب
  5. تحقیقات علمی زیر آب : در زمینه‌‌های زیست شناسی دریایی، زمین شناسی، اقیانوس شناسی
  6. پلیس: جستجو و یافتن افراد و شواهد گم شده در زیر آب
  7. نظامی: نفوذ به پشت خطوط دشمن از راه دریا، قراردادن مین‌‌های دریایی

 

چگونه غواص شویم: مسیر شغلی غواص

مهارت‌‌ها و دوره‌‌های آموزشی مورد نیاز :

بر طبق تحقیقات سایت کاران فردی که می‌‌خواهد به عنوان غواص استخدام شود باید مدرک تحصیلی یکی از این رشته‌‌ها را داشته باشد:

  • تربیت بدنی گرایش مربیگری پایه غواصی

و همچنین دوره‌‌های آموزشی زیر را نیز گذرانده باشد:

  • غواصی

۳ مهارتی که یک غواص باید داشته باشد:

  • شنا کردن
  • کار تیمی
  • نگه داری وسایل در عمق آب
  • تمرکز بالا

همه چیز درباره شغل غواص

شخصیت شناسی غواص

در قالب شخصیت شناسی، یک غواص قطعا باید بتواند از فعالیت زیر آب لذت ببرد. شرایط فیزیکی غواص‌‌ها باید به گونه ای باشد که  توانایی حمل وسایل تنفسی و تجهیزات مربوط به کار را داشته باشد. غواص‌‌ها اغلب باید روحیه کار تیمی داشته باشند؛ بنابراین در شغل غواصی توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگر غواصان یک ویژگی ضروری است. این افراد عموما از انجام کارهای پویا و چالشی لذت می‌‌برند. حس همیاری دیگران، انعطاف پذیری و ریسک پذیری کافی به این افراد کمک می‌‌کند که برای استخدام در شغل غواصی موفق باشند و بازدهی بیشتری داشته باشند.بر اساس مدل شخصیتی MBTI نزدیک ترین تیپ شخصیتی به غواص INFJ است. شما می توانید برای آشنایی تیپ شخصیتی خود در آزمون MBTI کاران شرکت کنید.همچنین برای مطالعه درباره آزمون MBTI این مقاله را بخوانید.

 

آیا می دانید چه شغلی برای شما مناسب است؟با تست MBTI کاران شخصیت حرفه ای خود را بهتر بشناسید
کد تخفیف صد در صدی: krn-mbti

۴ چالش پیش روی یک غواص

در همه مشاغل به ویژه شغل‌‌های مرتبط با صنعت آب و آتش افراد با چالش‌‌های مختلفی روبرو هستند؛ درباره ی مشاغل حوزه آب این مقاله را بخوانید. در شغل غواصی چالش‌‌هایی وجود دارد که در ادامه با برخی از این چالش‌‌ها روبرو می‌‌شوید:

  1. امکان رو به رو شدن با خطرات غواصی در عمق‌‌های مختلف
  2. توانایی تحمل ساعت‌‌های طولانی در دریا ماندن
  3. مخاطرات پیش بینی نشده عمق دریا
  4. امکان بروز بیماری‌‌های ناشی از فشار آب

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مشاغل در حیطه آب

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!