همه چیز درباره شغل فروشنده

استخدام فروشنده یه عنوان شغلی که همیشه مورد تقاضای مراکز خرید و شرکت هاست، همیشه بازار داغی دارد. در این مقاله با شرح وظایف فروشنده، بازار کار و استخدام فروشنده و مهارت ها و شخصیت یک فروشنده خوب آشنا شوید.

همه چیز درباره شغل فروشنده

آشنایی با شغل فروشندگی:

فروشندگی در واقع هنرعرضه و فروش محصولات و خدمات در جامعه است؛ فروشندگی در مفاهیم شغلی دایره وسیعی از صنایع مختلف را در بر می‌‌‌‌گیرد؛ اما در مفهوم عام شغل فروشندگی، پیدا کردن نیاز واقعی مشتری و فروش محصولات به ‌آن‌ها است. یک فروشنده باید مهارت فروش و همچنین توانایی راضی نگه داشتن و ارتباط موثر و مستمر با مشتری را داشته باشد. فروشنده حرفه‌ای کسی است که هنر و دانش کافی برای موفقیت در بازارهای رقابتی و پیچیده را دارد. در شغل فروشندگی، مهارت و هنر حفظ مشتری‌‌‌‌ها به صورت دائم یک فاکتور اساسی و اثر گذار است. مانند تمام مشاغل حوزه خدمات، فروشندگان هم برای ادامه حیات و موفقیت حتما باید از آخرین تغییرات بازار اطلاع کامل داشته باشند. جالب است بدانید شغل فروشندگی با شغل کارشناس فروش کاملا متفاوت است.

برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت این شغل با ما در کاران همراه باشید.

 

وضعیت استخدام و بازار کار فروشنده:

در معنای عام افراد علاقه مند به شغل فروشندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در تمامی مراکز و شرکت‌‌‌‌های عرضه کالا و خدمات به عنوان فروشنده استخدام شوند. اما در سطوح تخصصی‌تر، شرکت‌‌‌‌های مختلف تجاری و صنعتی در شاخه‌‌‌‌های مختلف، سمت‌‌‌‌هایی همچون مدیر و کارشناس فروش تعریف می‌‌‌‌کنند که قطعا سطح مهارت و وظایف پیچیده تری نسبت به فروشندگان عادی دارند.  برای شرح وظایف فروشندگی در مفهوم عام، یک فروشنده باید اطلاعات جامع و کافی از محصول یا خدمات مورد نظر را داشته باشد. می‌توان گفت در تمام برهه‌‌‌‌های زمانی، فروشندگی بازار کار پر رونقی دارد. ساعات کار در این شغل نیز کاملا متنوع و حتی ممکن است به صورت شیفتی تعریف می‌‌‌‌شود.  فردی در شغل فروشندگی موفقی می‌‌‌‌شود که مهارت ایجاد انگیزه خرید در مشتری را داشته باشد و بتواند از تغییرات کمی و کیفی بازار به نفع خود استفاده کند.

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

شرح وظایفی که فروشنده ملزم به انجام آن است

فروشندگان وظایف متعددی دارند که‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مشاوره با مشتری برای یافتن نیاز و علاقه مشتری
  2. ارائه محصول به مشتری
  3. مذاکره با مشتری
  4. محاسبه مبلغ محصول
  5. دریافت مبلغ محصول و وارد کردن اطلاعات محصول فروخته شده در دفتر یا نرم افزار مربوطه
  6. چیدن محصولات در ویترین

مهارت‌‌‌‌ها و دوره‌‌‌‌های آموزشی مورد نیاز فروشنده:

فروشندگی مهارتی است که با مرور زمان و رعایت چند اصل کلی به دست می‌‌‌‌آید؛ به همین دلیل الزامی برای گذراندن یک رشته تحصیلی خاص ندارد؛ در فروشندگی بیشتر توانایی اقناع مشتری و فروش بیشتر از این طریق مهم است.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

بر طبق تحقیقات سایت کاران فردی که می‌‌‌‌خواهد در شغل فروشندگی استخدام شود باید ۶ مهارت‌‌‌‌ زیر را داشته باشد:

  • اصول مذاکره
  • ارتباط با مشتری
  • برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • روان شناسی
  • فروش
  • آشنایی با تکنیک‌‌‌‌های فروش

همه چیز درباره شغل فروشنده

شخصیت شناسی فروشنده

فروشندگی یکی از شاخه‌ها‌‌‌‌ی تجاری حوزه ارتباطات در جامعه محسوب‌ می‌شود. به همین دلیل شاخه اصلی شخصیت برای شغل فروشندگی برخورداری از روابط عمومی بالا و برون گرایی است.

فروشندگان ازدنیای تجارت و بازرگانی لذت می‌‌‌‌برند. ‌آن‌ها دوست دارند با مشتریان و مراجعان مختلف در ارتباط باشند و ترجیح می‌‌‌‌دهند کالاهای ملموس را بفروشند. یک فروشنده باید علاوه بر روحیه بالا و صبر زیاد، مهارت‌‌‌‌های ارتباط کلامی را با مشتری درون خود تقویت کند که این موضوع انرژی زیادی‌ می‌برد؛ اما اصل موفقیت در فروشندگی ایجاب‌ می‌کند که هرگز خستگی در کار مانع برخورد مناسب با مشتریان نشود. قطعا این تیپ شخصیت برای استخدام در فروشندگی موفق خواهد شد.بر اساس مدل شخصیت شناسی MBTI نزدیک ترین تیپ شخصیتی برای استخدام در شغل فروشندگی ESTP است.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

۵ چالش پیش روی فروشنده

ماهیت ارتباطی شغل فروشندگی باعث‌ می‌شود چالش‌ها‌‌‌‌ی متعددی پیش روی فروشندگان وجود داشته باشد که در زیر به ‌آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  1. سر و کار داشتن با انواع مشتریان و مراجعان با فرهنگ‌ها‌‌‌‌ی مختلف
  2. محدودیت مکانی برای چیدن کالا
  3. طولانی بودن زمان فروش
  4. به فروش نرفتن محصولات علی رغم تلاش فراوان
  5. افزایش ناگهانی قیمت محصولات

بیشتر بخوانید:

چگونه یک رزومه حرفه ای بسازیم؟

با رزومه ساز رایگان کاران یک پروفایل حرفه ای بسازید

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!