5 اشتباه زبان بدن در مصاحبه شغلی را بشناسید

زبان بدن در مصاحبه شغلی وشکل رفتارمان به اندازه توانایی های فنی می تواند در استخدام ما تاثیرگذار باشد. در این مقاله کاران از 5 حرکت مهم دست ها حین مصاحبه استخدامی گفتیم.

5 اشتباه زبان بدن در مصاحبه شغلی را بشناسید

 

چرا زبان بدن و حرکت دست ها در مصاحبه مهم است؟

 زبان بدن در مصاحبه  به اندازه صحبت هایی که حین گفتگو داریم اهمیت دارد. مثلا استفاده درست از دست‌ها در هنگام یک مصاحبه شغلی می‌تواند یک پیام رسان مثبت و منفی باشد. اغلب رهبران کاریزماتیک جهان از حرکات دست خود هنگام سخنرانی استفاده می‌کنند تا روی مغز مخاطبان تاثیر ماندگار بگذارند؛ این تاثیرات مطابق نوع حرکات دست می‌تواند تاثیرات شادی زا و حتی غمگین کننده ایجاد کنند اما در هر صورت حرکات ساده دستان آن‌ها باعث ایجاد تغییر در نگاه مخاطبان می‌شوند و مغز آن‌ها طی یک گفتگو و یا سخنرانی فعال نگاه می‌دارد.

در واقع زبان بدن در مصاحبه شغلی که مهم ترین عنصر آن حرکات دست هاست دقیقا می‌تواند صداقت و صلابت شما را در یک مصاحبه نشان دهد و یا برعکس از شما یک شخصیت بدون اعتماد به نفس نشان دهد.

اما مشکل اغلب افراد این است که نمی‌دانند از کدام حرکات مناسب دست‌ها باید در چه شرایط و برای چه اهداف و منظوری استفاده کنند تا پیام خود را تاثیرگذارتر به مخاطب القا کنند. برای آشنایی با این الگوهای صحیح با کاران در ادامه این مقاله همراه باشید.

اگر می خواهید در مصاحبه یک بیوگرافی خوب از خودتان ارائه کنید این مقاله کاران را بخوانید.

۱. دست به سینه نشینید.

زمانی که در مصاحبه دست به سینه نشسته اید یک جور احساس تدافعی را به طرف مقابل القا می کنید. در واقع مصاحبه کننده احساس می کند شما در مقابل صحبت هایش به اصطلاح گارد دفاعی گرفته اید و انگار نمی خواهید حرف های او را بپذیرید.

۲.با انگشت اشاره نکنید.

از اشاره کردن به دیگران با انگشت اجتناب کنید. این کار می‌تواند از نظر طرف مقابل خصمانه و توهین آمیز تلقی شود.

۳.چیزی در دست‌هایتان نگه ندارید.

اگر هنگام صحبت کردن چیزی مثل خودکار در دست دارید، ممکن است در تمام این مدت به طور ناخودآگاه با آن بازی کنید. به یاد داشته باشید که هر نوع تکان اضافه و یا بی قراری چه باز و بسته کردن خودکار باشد و چه خط خطی کردن کاغذ روی میز می‌تواند شما را عصبی نشان دهد و یا تمرکز مخاطب‌تان را بر هم بزند.

4.مثل رهبران ارکستر دست‌هایتان را تکان ندهید.

افرادی که متون بهترین سخنرانی‌ها را می‌نویسند حواسشان هست که طول جمله‌ها را با تن صدا و حجم کلمات ترکیب کنند. همین کار را باید با دست‌ها هم انجام داد و مثلا از تکان دادن دست‌ها در هوا بیش از یکی دو دقیقه اجتناب کرد. به خاطر داشته باشید تا جای ممکن هر نوع حرکت تکراری را در حین گفتگو یا سخنرانی انجام ندهید, چون مخاطب کسل می‌شود.

5. روی میز ضرب نگیرید.

روی میز با انگشت هایتان ضربه نزنید؛ این حرکت نشان می دهد شما مضطرب و بی قرار هستید.

2  نکته مهم زیر درباره زبان بدن در مصاحبه های شغلی می تواند به شما کمک کند چهره توانمندتر و با اعتماد به نفس بیشتری نشان دهید

نشان دادن کف دست‌ها حین گفتگو

باز نگه داشتن دست‌ها به گونه‌ای که کف دست در معرض دید قرار بگیرد معنایش این است که شما صادق هستید و چیزی برای مخفی کردن ندارید. به این ترتیب می‌توانید اعتماد مخاطبان به گفته‌های خود را بیشتر جلب کنید. اغلب سخنران های حرفه ای یا حتی مشاوران روانشناس با این حرکات دست اعتماد مخاطب را جلب می‌کنند و مخاطب می‌فهمد که قصد دروغ گویی و فریب او را ندارد.

با دستان مناره سازی کنید.

مناره سازی با دست‌ها روی میز هنگام گفتگو یکی از راه‌های نشان دادن اعتماد به نفس شماست. تلاش کنید بین گفتگو در حین تماس چشمی با مخاطب سر انگشتان دو طرف دستان را بهم متصل کنید. در تکنیک‌های به کار گیری زبان بدن این روش یکی از کارآمدترین راه‌هایی است که می‌توانید آرامش و کنترل خود را نشان دهید و اعتماد مخاطب را جلب کنید.

شما چه روش های دیگری از زبان بدن درست در مصاحبه می شناسید؟

بیشتر بخوانید:

کدام حرکات دست ها در مصاحبه استخدامی اشتباه است؟

بهترین سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی و جواب های آن

12سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!