همه چیز درباره شغل ناخدا

استخدام ناخدا یا کاپیتان کشتی در شرکت های دریایی، سازمان بنادر و کشتی رانی صورت می گیرد. در این مقاله کاران علاوه بر آشنایی با شرح وظایف ناخدا، با موقعیت های استخدامی شغل ناخدا یا همان کاپیتان کشتی آشنا می شویم.

همه چیز درباره شغل ناخدا

آشنایی با شغل ناخدای کشتی:

شغل ناخدا یکی از مهیج ترین و پرمسئولیت‌ترین مشاغل حوزه صنایع دریایی محسوب می‌شود. گرچه شکل عام و رایج استخدام ناخدا با رویکرد نظامی و در واقع نیروی دریایی عجین شده اما در بسیاری از شهرهای ساحلی ایران و سایر کشورهای جهان، شغل کاپیتان کشتی به عنوان یکی از مشاغل مرتبط با حوزه آب مطرح است.

بد نیست بدانید واژه ناخدا از ریشه پهلوی آن ناوخدای گرفته شده که معنی دارنده و صاحب کشتی است. در واقع ناخدا مسئولیت فرماندهی یک کشتی را بر عهده دارد. ناخدا باید از توانایی جسمانی بالایی برخوردار باشد و به نسبت مسئولیت و سطوح شغلی خود باید بتواند سفرهای دریایی طولانی را تحمل کند. ناخدای یک کشتی مسئول جان پرسنل و امنیت یک کشتی است. برای آشنایی بیشتر با وظایف و استخدام ناخدا با ما در کاران همراه باشید.

 

وضعیت استخدام و بازار کار ناخدای کشتی

همان طور که اشاره کردیم ناخدای یک کشتی مسئولیت راهبری، فرماندهی و هدایت کشتی و قایق‌‌ها را بر عهده دارد. ساعت کاری ناخدای کشتی، همچون سایر شاخه‌‌های صنایع حمل و نقل، متناسب با نوع سفرو ماموریت کاری تعیف می شود. یک ناخدا ممکن است روزها و ساعت ها بدون وقفه مشغول دریانوردی باشد. در استخدام ناخدای کشتی های تفریحی و گردشگری اما می بینیم که شغل ناخدا ساعت های کاری مشخص دارد.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

 متقاضیان مشاغل دریایی مثل استخدام ناخدا که علاقمند به گرایش نظامی ملوانی و ناخدایی هستند، باید از طریق کنکور سراسری و یا آزمون‌‌های تخصصی نیروی دریایی ارتش، سپاه پاسداران و یا نیروی انتظامی اقدام کنند. بسیاری از این فارغ التحصیلان رشته دریانوردی پس از گذراندن دوره‌ها‌‌ی آموزشی لازم، می توانند به عنوان ناخدا در دستگاه‌‌های مختلف متقاضی مثل سازمان بنادر و کشتی رانی در شمال و جنوب کشور و حتی شرکت های گردشگری حوزه آب استخدام شوند.

بخش دیگری از متقاضیان شغل ناخدایی، افرادی هستند که به دلیل سکونت در شهرهای ساحلی به صنعت عموم کشتیرانی علاقمنداند. بسیاری از این افراد می‌‌توانند به صورت تجربی و از طریق گذراندن دوره‌‌های کارآموزی در کنار اساتید این حرفه را یاد بگیرند و وارد بازار کار بشوند.

ناخدای کشتی چه وظایفی بر عهده دارد؟

۸ وظیفه کلی ناخدا به این شرح است:

۱.    راه اندازی موتور کشتی

۲.    تعمیر و نگهداری موتور کشتی

۳.    نظارت بر کارکرد موتورها، تجهیزات، و سیستم‌‌های دریایی و رعایت نکات ایمنی

۴.    هدایت کشتی در مسیر تعیین شده

۵.    تامین آسایش و امنیت پرسنل و مسافرین کشتی

۶.    نگهداری از کشتی‌‌ها، قایق‌‌ها و ...

۷.    حفظ آرامش و کنترل کشتی در شرایط بحرانی مانند طوفان، تصادف و ...

۸.    تسلط بر زبان انگلیسی

مهارت‌ها‌‌ و دوره‌ها‌‌ی آموزشی مورد نیاز شغل ناخدا:

 بر طبق تحقیقات سایت کاران فردی که می‌‌خواهد به عنوان یک ناخدا استخدام شود می‌‌تواند مدرک تحصیلی یکی از این رشته‌ها‌‌ را داشته باشد :

•      مهندسی دریا

•      مهندسی دریانوردی

•      دریا نوردی (ناوبری)

•      مدیریت دریایی گرایش بندر و کشتیرانی

•      مهندسی کشتی (موتور)

•      مهندسی ناوبری و فرماندهی کشتی

یک ناخدا باید ۶ مهارت زیر را داشته باشد:

•      حل مسئله

•      برنامه ریزی و سازماندهی

•      کار تیمی

•      برقراری ارتباط موثر با دیگران

•      اصول گزارش نویسی

•      توانایی خواندن نقشه

همه چیز درباره شغل ناخدای کشتی

شخصیت شناسی ناخدا

ویژگی مشخص شخصیتی تمام مشاغل حوزه مدیریت و راهبری، قدرت تصمیم سازی صحیح است. در شغل ناخدا، به عنوان بالاترین سطح شغلی در حوزه دریانوردی، خصوصیت مهم، مدیریت صحیح بحران است. متقاضیان استخدام شغل ناخدا یا کاپیتان کشتی، قطعا علاقه زیادی به انجام کارهای پویا و متنوع دارند. حس قوی مدیریت درشغل ناخداها ایجاب می‌‌کند تا با افراد به راحتی ارتباط برقرار کند. گرچه برخورداری از ویژگی‌‌های فنی و تخصصی برای یک ناخدا ضروری است اما قاطعیت در پیشبرد اهداف و مسائل مختلف، کلید اصلی موفقیت شغل ناخدا محسوب می‌‌شود.

مطابق تست شخصیت شناسی MBTI بهترین شخصیت برای استخدام شغل ناخدا، ENTJ است. برای آشنایی با شخصیت ناخدا و دانستن این نکته که چقدرشخصیت شما به شغل ناخدا نزدیک است، در آزمون MBTI کاران شرکت کنید و نتایج جالب آن را ببینید.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

۴ چالش پیش روی ناخدای کشتی

برای فرماندهی یک کشتی مانند سایر صنایع حمل و نقل قطعا چالش‌‌ها و مشکلات مختلفی وجود دارد و یک ناخدا به عنوان سکان‌‌دار یک کشتی با مسائل مختلفی رو به رو می‌شود که در ادامه به برخی اشاره کرده‌‌ایم:

۱.    مخاطرات زندگی روی آب

۲.    دوری از خانواده

۳.    تغییرات مداوم و پیش بینی نشده شرایط جوی

۴.    مدیریت و ساماندهی راهبری کشتی و تیم ملوان‌ها‌‌ و خدمه

 

بیشتر بخوانید:

درباره مشاغل جالب حوزه آب بیشتر بدانید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!