همه چیز درباره شغل مهندس رباتیک

مهندس رباتیک یکی از خوش آتیه ترین مشاغل حوزه رایانه و فناوری محسوب می‌‌‌شود؛ به طوری که براساس پیش بینی‌‌‌ها این شغل یکی از 10 صنعت برتر آینده خواهد بود. مهندسی رباتیک در واقع هنر تلفیق مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک برای ساخت انواع ربات‌‌‌ها است. وظیفه یک مهندس رباتیک تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، نگهداری و تعمیرات ربات‌‌‌ها است. تحقیق از بخش‌‌‌های جدایی ناپذیر این شغل است به همین دلیل مهندسان رباتیک متخصصانی هستند که به خوبی می‌‌‌توانند تحقیق کرده و مفاهیم و کاربردهای جدید را شناسایی کنند.

همه چیز درباره شغل مهندس رباتیک

آشنایی با شغل مهندس رباتیک

مهندس رباتیک یکی از خوش آتیه ترین مشاغل حوزه رایانه و فناوری محسوب می‌‌‌شود؛ به طوری که براساس پیش بینی‌‌‌ها این شغل یکی از ۱۰ صنعت برتر آینده خواهد بود. مهندسی رباتیک در واقع هنر تلفیق مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک برای ساخت انواع ربات‌‌‌ها است.

وظیفه یک مهندس رباتیک تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، نگهداری و تعمیرات ربات‌‌‌ها است. تحقیق از بخش‌‌‌های جدایی ناپذیر این شغل است به همین دلیل مهندسان رباتیک متخصصانی هستند که به خوبی می‌‌‌توانند تحقیق کرده و مفاهیم و کاربردهای جدید را شناسایی کنند. پس از انجام تحقیق و بررسی‌‌‌های لازم، کار مهندس رباتیک برای طراحی و ساخت نمونه ربات‌‌‌ها براساس اهداف مشخص آغاز می‌‌‌شود. یک مهندس رباتیک هر زمان توانمندی‌‌‌های لازم برای اصلاح و ارتقا ربات‌‌‌های ساخته شده را دارد. در صورت بروز هر گونه مشکل در برنامه ربات‌‌‌ها این مهندسان رباتیک هستند که برای رفع این مسائل و ارائه خدمات فنی تلاش می‌‌‌کنند.

در حال حاضر ربات‌‌‌ها کاربردهای مختلفی در حوزه‌‌‌های گوناگون از شاخه نظامی و حمل و نقل تا حوزه پزشکی و کشاورزی دارند. سال‌‌‌هاست که از علم رباتیک در قالب ربات‌‌‌های جوشکار، ربات‌‌‌های رنگرز، ربات‌‌‌های بسته بند و ... در تمام صنایع استفاده می‌‌‌شود. سرعت بالا و کیفیت مناسب انجام کارها از سوی ربات‌‌‌ها باعث شده بسیاری از کارخانه‌‌‌ها در بخش‌‌‌های مختلف، ربات‌‌‌ها را جایگزین نیروی انسانی کنند؛ به ویژه در مشاغلی که برای انسان‌‌‌ها خطرناک هستند ربات‌‌‌ها نقش ویژه‌ای در ایفای وظایف بازی می‌‌‌کنند.

با وجود کارایی بالای ربات‌‌‌ها اما آنها هرگز بدون پشتیبانی مهندسان رباتیک نمی‌‌‌توانند اقتصادی، ایمن و بهینه مورد استفاده قرار بگیرند برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت این شغل با ما در کاران همراه باشید. برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت این شغل با ما در کاران همراه باشید.

وضعیت استخدام و بازار کار شغل مهندس رباتیک

یک مهندس رباتیک می‌‌‌تواند در صنایع خودرو، هوافضا، تولید تجهیزات الکترونیکی، هسته ای، معدن، نساجی، کامپیوتر، کشاورزی و ... استخدام شود. درجات عالی‌تر رشته مهندسی رباتیک همچون کارشناسی ارشد و دکترا پتانسیل خوبی برای پژوهش و تدریس در دانشگاه‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی دارند. به دلیل اقبال عمومی و آگاهی از نقش رباتیک‌‌‌ها در زندگی و صنعت، بازار کار این شغل روز به روز در صنایع مختلف افزایش می‌‌‌یابد.

 

شرح وظایفی که مهندس رباتیک ملزم به انجام آن است

مهندسان رباتیک با توجه به اینکه در چه صنعت و گرایشی فعالیت می‌‌‌کنند شرح وظایف مختلف دارند. برخی از این مسئولیت‌‌‌ها عبارتند از:

۱.    تجزیه و تحلیل و ارزیابی سیستم‌‌‌های رباتیک و یا نمونه‌‌‌های اولیه

۲.    نصب، درجه بندی، کار، و یا حفظ و تعمیر و ساخت، پیکربندی ربات

۳.    انجام تحقیقات در تکنولوژی رباتیک برای ایجاد سیستم‌‌‌های رباتیک و یا قابلیت‌‌‌های سیستم

۴.    ارائه پشتیبانی فنی برای سیستم‌‌‌های رباتیک

۵.    نظارت بر تکنسین‌‌‌ها، و یا مهندسان دیگر

۶.    بررسی و یا تصویب طرح، محاسبات یا برآورد هزینه

۷.    اشکال زدایی برنامه‌‌‌های رباتیک

۸.    انجام تحقیقات امکان سنجی، طراحی، اجرا، و یا عملکرد مکانیسم‌‌‌های رباتیک، قطعات، و یا سیستم‌‌‌ها

۹.    طراحی سیستم‌‌‌های رباتیک خودکار برای افزایش حجم تولید و یا دقت در عملیات، تجزیه و تحلیل خودکار و ...

۱۰.   طراحی سیستم‌‌‌های رباتیک، مانند کنترل اتوماتیک خودرو، وسایل نقلیه مستقل، صفحه نمایش پیشرفته، سنجش پیشرفته، سیستم عامل رباتیک، بینایی کامپیوتر، و ...

۱۱.   طراحی سیستم‌‌‌های محیط زیست مانند برنامه‌‌‌های کاربردی رباتیک تمیز کردن، برای به حداقل رساندن مواجهه انسان با مواد سمی و خطرناک و یا به منظور بهبود کیفیت و یا سرعت عملیات پاک کردن

۱۲.   طراحی برنامه‌‌‌های کاربردی رباتیک مانند توربین‌‌‌های بادی و یا پنل‌‌‌های خورشیدی برای افزایش زمان تولید، از بین بردن ضایعات، و یا کاهش هزینه‌‌‌ها

مهارت‌‌‌ها و دوره‌‌‌های آموزشی مورد نیاز شغل مهندس رباتیک:

بر طبق تحقیقات سایت کاران فردی که می‌‌‌خواهد به عنوان مهندس رباتیک استخدام شود باید مدرک تحصیلی یکی از این رشته‌‌‌ها را داشته باشد:

•      مهندسی رباتیک

•      هوش مصنوعی

و همچنین دوره‌‌‌های آموزشی زیر را نیز گذرانده باشد:

•      Matlab

•      Webots

•      Microsoft Robotics

•      RobotWorks 

•      Solidworks

•      Catia

•      ADAMS

۶ مهارت اصلی مهندس رباتیک:

  • اصول گزارش نویسی
  • آشنایی با قوانین ایمنی
  • توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • خلاقیت
  • تخیل
  • Microsoft Office

همه چیز درباره شغل مهندس رباتیک

شخصیت شناسی مهندس رباتیک

مهندسان رباتیک استدلال‌‌‌ گرهای خوبی هستند و از دقت نظر بالایی برخوردارند. یکی از توانایی‌‌‌های الزامی برای مهندسان رباتیک مهارت برقراری ارتباط با دیگران است؛ چرا که یک مهندس رباتیک برای پیشبرد اهداف مشخص در هر سطحی نیاز دارد با افراد در تیم خود و مهندسان سایر رشته‌‌‌ها در تعامل باشد. یکی از لزوم پیشرفت در این شغل به روز نگه داشتن اطلاعات است و قطعا مهندسان رباتیکی می‌‌‌توانند موفق باشند که علاقه زیادی به مطالعه مقاله‌‌‌های جدید و به روزآوری دانش خود داشته باشند. یک مهندس رباتیک همیشه به فهمیدن چرایی و چگونه کار کردن اشیا علاقه دارد و از تحلیل‌‌‌های منطقی در کار خود استفاده می‌‌‌کند.

۶  چالش پیش روی یک مهندس رباتیک

ترکیب سه حوزه مهندسی برق،کامپیوتر و مکانیک در شغل یک مهندس رباتیک، به خودی خود چالش برانگیز است. صرف نظر از اینکه علوم رباتیک به دلیل وابستگی بسیار زیاد به هوش مصنوعی، پیچیدگی‌‌‌های خاص خود را دارد. در ادامه به ۶ چالش متداول شغل مهندس رباتیک اشاره کرده‌ایم

۱.    اکثر ربات‌‌‌های حاضر در صنعت وارداتی هستند و در برخی از موارد نصب، کنترل و تعمیر آن‌‌‌ها نیز به عهده متخصصان خارجی است در واقع شرکت‌‌‌های فعال داخلی در حوزه رباتیک عموما به واردات ربات‌‌‌ها مشغول هستند.

۲.    عدم توجه و اعتماد به نیرو‌‌‌ها و مهندسان رباتیک داخلی در کشور

۳.    عدم شناخت و آگاهی لازم در جامعه به خصوص کارفرمایان و صاحبان صنایع از شغل مهندسی رباتیک

۴.    تعداد محدود دانشگاه‌‌‌ها در ارائه رشته مهندسی رباتیک

۵.    پیچیدگی برنامه ربات‌‌‌ها

۶.    محدود بودن مواد اولیه و منابع لازم برای ساخت ربات‌‌‌ها

 

بیشتر بخوانید:

با انجام این تست خود را بهتر بشناسید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!