7 مهارت مهم برای موفقیت شغلی

برای موفقیت شغلی همیشه مهارت ها و تمرین هایی هستند که زندگی شغلی شما را دگرگون می کنند. شاید شما یک اپراتور کامپیوتر باشید، یا یک دانشمند نابغه و یا حتی یک استاد ریاضی. به هر حال برای موفق شدن شما به چیزی بیشتر از تخصصتان برای موفق شدن نیاز دارید. در این مقاله کاران با راهکارهای موفقیت شغلی آشنا می شویم.

7 مهارت مهم برای موفقیت شغلی

اتحادیه ملی کالج و کارمندان (NACE) در زمینه کشف مهارت های لازم برای موفقیت شغلی یک نظرسنجی را طراحی کرد که کارفرمایان شرکت کننده که در مورد ویژگی های نامزد های مشاغل مورد پرسش قرار گرفته بودند،‌ نظرات زیر را اعلام کردند:

  • 77.8%  مهارت رهبری
  • 77.8%  مهارت کار در یک تیم
  • 73.4%  مهارت ارتباطی مکتوب
  • 70.9%  مهارت حل مسئله
  • 70.4%  اصول اخلاقی در کار
  • 68.0%  مهارت کمی و تحلیلی
  • 67.5%  مهارت های فنی
  • 67.0%  مهارت های ارتباط کلامی
  • 62.2%  مهارت‌های کار با کامپیوتر
  • 62.1%  انعطاف پذیری و سازگاری
  • 60.6%  مهارت های بین فردی

رهبری ویژگی بسیار مهمی است به طوریکه کارفرمایان امتیازی مساوی با تخصص مورد نظرشان برای استخدام به آن داده اند و در زمان انتخاب بین دو کاندیدا، توانایی رهبری می‌تواند عامل انتخاب مهمی باشد. در پاسخ به نیاز کارکنان متخصص با هوش هیجانی بالا، برخی از مدارس پیشرفته، اقدام به ترکیب مهارت های نرم در تخصص های علمی و فنی کرده اند. به عنوان مثال، شرکت Pen State کلاس توسعه شغلی برای دانشجویان دوره های مهندسی ارائه می‌دهد که شامل سرفصل‌هایی چون مهارت های تیم سازی، مهارت های ارتباطی و استراتژی های مدیریتی است.

 
چرا مهارت هایی که از نظر کاری قابل لمس نیستند اینقدر برای کارفرمایان مهم است؟

1.مهارت های رهبری

شرکت ها کارکنانی را می‌خواهند که بتوانند همکارانشان را هدایت و رهبری کنند. آنها به کسانی نیاز دارند که روابط را به سمت سطوح بالاتر و پایینتر از خود و در شاخه های مختلف سازمان توسعه دهند. به دیگران انگیزه بدهند، تشویق کنند، جسارت ببخشند و نظم ایجاد کنند. تیم بسازند،‌ اختلافات و تعارضات را حل کنند و به ساختن فرهنگ سازمانی مورد نیاز شرکت برای پیشرفت، کمک کنند. در همین زمینه 7 هنر رهبری در محیط کار را بشناسید. 

2.کار تیمی

بیشتر کارکنان قسمتی از یک تیم و یا بخش کاری هستند و حتی کسانی هم که به صورت رسمی عضوی از یک تیم نیستند، نیاز است تا با دیگر کارکنان هماهنگ باشند. شما شاید ترجیح بدهید که به تنهایی کار کنید، اما مهم است که ارزش همبستگی نیروها و کار کردن در یک فضای منسجم با دیگران برای دستیابی به اهداف شرکت را بدانید و در آن شرکت کنید. اگر می خواهید بدانید هوش هیجانی چه تاثیری رو موفقیت شغلی شما دارد این مقاله را بخوانید.

3.مهارت های ارتباطی

ارتباط موفقیت آمیز شامل پنج جزء است. ارتباط کلامی به توانایی شما در صحبت کردن واضح و مختصر اشاره دارد. ارتباط غیرکلامی شامل توانایی برای بیان زبان بدن مثبت و بیان  مفاهیم از طریق نشان دادن احساسات در صورت است. ارتباطات شنیداری، توانایی گوش دادن و در واقع شنیدن آنچه که دیگران می گویند است. ارتباطات نوشتاری به مهارت شما در نوشتن پیام های متنی، گزارش ها و سایر انواع اسناد و نامه ها اشاره دارد. و ارتباط بصری شامل توانایی شما برای انتقال اطلاعات با استفاده از تصاویر و سایر ابزارها و امکانات بصری است.

4.مهارت های حل مساله

بسیاری از افراد به این دلیل از حل مسائل کاری کوتاه می‌آیند که متوجه نیستند که شرکت ها کارکنان را برای حل مسائل استخدام می کنند. انسدادها، دست انداز ها و راه بندان در جاده های کاری، بخش جدایی ناپذیر آن هستند. توانایی استفاده از دانش تان در پیدا کردن پاسخ مشکلات حاد، مدیریت استرس و تدوین راه حل های عملی نشان از توانایی و برتری شما در حل و فصل مسائل کاری و مدیریت شما دارد.

5.اخلاق کاری

حتی در زمانی که شما مدیر دارید، سازمان ها دوست ندارند که زمانی را صرف مدیریت ریزه کاری های کارکنان کنند. آنها توقع دارند که شما مسئولیت پذیر باشید و کاری را که برای آن به شما حقوق پرداخت می شود، به خوبی به انجام برسانید که شامل وقت شناسی در زمانی که به سر کار می‌آیید،‌ صرف زمان مناسب در جلسات و اطمینان از این که کارتان را بدون خطا انجام می‌دهید، می شود. و برداشتن قدم های بیشتر برای کار نشان می‌دهد که شما متعهد به انجام کارتان به بهترین شکل ممکن هستید.

6.انعطاف پذیری و سازگاری

در قرن بیست و یکم، سازمان ها نیاز دارند تا با سرعت نور تغییر کنند تا بتوانند در بازار رقابت باقی بمانند، پس آنها نیاز به کارمندانی دارند که در موقع لزوم تغییر سرعت و یا تغییر مسیر بدهند. همچنین در زمانی که اقتصاد رو به بهبود است و مشکلات وجود دارد،‌ بسیاری از شرکت ها برای تمام وقعیت ها پرسنل ندارند و به همکارانی نیاز دارند که در بیشتر از یک نقش بتوانند خدمت رسانی کنند. 

7.​​​​​مهارت های بین فردی

این مجموعه گسترده‌ای از «مهارت های انسانی» است و شامل توانایی ساخت و حفظ روابط، ایجاد ارتباط و استفاده از دیپلماسی است. این بخش همچنین شامل توانایی انتقاد سازنده و شنیدن انتقاد، شکیبایی، احترام به نظرات دیگران و همدلی با آنهاست.

اما با فرض اینکه که شما این مهارت‌ها را ندارید، بدانید که هیچوقت برای توسعه آن ها دیر نیست. به عنوان مثال شما می توانید با مشاهده افراد دیگری که در محل کار شما هستند و در این 7 حوزه برتری دارند، بسیار بیاموزید. همچنین پیشنهاد برای پذیرش مسئولیتهای بیشتر در کار (خدمت در کمیته ها، برنامه ریزی برای رویداد‌ها و ...) می‌تواند تجربیات با ارزشی برای شما به ارمغان بیاورد. علاوه بر این به دوره‌های مهارت نرم آنلاین توجه داشته باشید. توسعه هوش هیجانی از شما نیروی کار بهتری خواهد ساخت و شانس شما را برای موفقیت‌های کاری خیلی بالاتر خواهد برد.

این مطالب هم ممکن است برای شما مفید باشد:

 چگونه با اصل گرایی به موفقیت شغلی برسیم؟

با آزمون های شخصیت شناسی کاران خودتان را بهتر بشناسید و به موفقیت شغلی برسید

تست هوش گاردنر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۱۰ جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!