8 مشکل شغل خلبانی را بشناسید!

شغل خلبانی یا هوانوردی یکی از محبوب ترین، مهیج ترین و در عین حال پرچالش ترین مشاغل درحوزه حمل و نقل محسوب می شود. در این مقاله کاران ضمن آشنایی با شغل خلبانی با شرح وظایف و مشکلات شغل خلبانی آشنا می شویم.

8 مشکل شغل خلبانی را بشناسید!

 تقریبا تمام افرادی که هیجان پرواز و مسافرت را دوست دارند، اغلب به شغل خلبانی فکر می ­کنند. خلبان­ها به عنوان مسئول هدایت و سکان دار یک هواپیما، افرادی هستند که علاوه بر ضریب هوشی بالا و دقت زیاد،­ تمرکز و سرعت عمل زیادی دارند.خلبانی تفریبا در تمام کشورها به عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغل محسوب می شود؛ چراکه یکی از حساس ترین و سخت ترین مسئولیت های شغلی است؛ یک خلبان علاوه بر مدیریت و کنترل شرایط پیچیده و پر خطر، دانش فنی بالایی دارد. درباره شغل خلبانی از اینجا بیشتر بخوانید.

 

شغل خلبانی دسته بندی های مختلفی دارد. یکی از این دسته بندی ها را در ادامه می خوانید :

  • نظامی: مسئولان هدایت هواپیماهای جنگی را بر عهده دارد
  • مسافری: مسئولیت هدایت هواپیمای مسافر بری را بر عهده دارد
  • آموزشی: مسول آموزش خلبانی به دیگر افراد است
  • غیر مسافری: مسئولیت حمل و نقل و یا سم پاشی محصولات کشاورزی را بر عهده دارد.

برای آشنایی با وظایف یک خلبان می توانید اینجا کلیک کنید

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

مشکلات شغل خلبانی

به موازات جذابیت خلبانی، چالش ها و مسائل متعددی پیش روی استخدام در شغل خلبانی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

۱.بروز بحران در شرایط خاص و حوادث مختلف و توانایی هدایت آنها:

زمین همیشه یک تکیه گاه امن برای همه است و  زمانی که شما در آسمان هستید یعنی تکیه گاه امن خود را از دست داده اید و هر زمان باید منتظر بروز بحران باشید. یکی از سخت‌ترین قسمت های شغل خلبانی رویارویی با چنین بحران‌هایی و البته هدایت آنهاست. از همه دشوارتر زمانی است که باید روحیه سرنشینان هواپیما تا خدمه آن را در زمان بروز حوادث و بحران ها کنترل کنید.

۲. تأخیرهای طولانی:

موضوع تاخیر در پرواز که تقریبا در تمام خطوط پروازی دنیا رایج است، یکی از چالش‌های شغل خلبانی است. شما به عنوان یک خلبان ممکن است مجبور باشید در طی هفته به دلایل مختلف مثل تداخل زمان پروازها، شرایط نامساعد جوی و نقایص فنی هواپیما،  تاخیرهای طولانی را تحمل کنید.

۳.متلاطم بودن شرایط جوی:

همان طور که اشاره کردیم شرایط نامساعد جوی، یکی از خطرناک‌ترین چالش‌هایی است که یک هوانورد می‌تواند با آن روبه رو شود. وضعیت‌های متلاطم هوایی نه تنها باعث برهم خوردن زمان پروازها می‌شود بلکه در حین پرواز می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

۴.حفظ آرامش مسافران هنگام سوانح هوایی:

خلبان‌ها همان کاپیتان‌های زبده ای هستند که در هنگام بروز بحران و سوانح هوایی در اولین قدم، تلاش می‌کنند آرامش و روحیه سرنشینان هواپیما را حفظ کنند. به همین دلیل موضوع مدیریت و رهبری حین بحران یکی مهم‌ترین دوره های آموزشی و مهارتی است که خلبانان در کنار مسائل فنی می‌آموزند.

۵.بروز مشکلات فنی همچون باز نشدن چرخ­ها، از کار افتادن موتور هواپیما:

نقص فنی یکی از چالش‌های بزرگی است که هوانوردها در شغل خلبانی با آن روبه رو می شوند. با وجود کنترل سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزار پیش از پرواز بروز حوادث فنی در هواپیما‌ها امری کاملا اجتناب ناپذیر است.

۶.دوری از خانواده :

پرواز‌های طولانی و مسافرت‌های حین ماموریت با وجود شیفت بندی پروازها باز هم باعث می شود یک خلبان نتواند مانند سایر مشاغل وقت چندانی برای خانواده اش داشته باشد و این یک چالش بزرگ در شغل خلبانی است.

۷.کمبود تعداد پروازها نسبت به تعداد خلبانها:

گرچه تصور می‌کنیم بازار کار شغل خلبانی همیشه داغ است اما بسیاری اوقات به دلیل شرایط متغیر اقتصادی در کشورها، تعداد پروازهای یک خلبان به ویژه خلبان مسافربری ممکن است به شدت کاهش پیدا کند.

۸.بروز پروازهای از پیش تعیین نشده:

شما به عنوان یک خلبان باید در هر زمان آمادگی پذیرش انواع تغییر در برنامه‌های پرواز را داشته باشید. از جمله این تغییرها، حضور در پروازهای از پیش تعیین نشده است که به دلایل مختلف رخ می دهد. 

 

اگر می خواهید در شغل خلبانی استخدام شوید همین حالا در کاران یک رزومه حرفه ای بسازید.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!