چگونه در سازمان ها و اداره های دولتی استخدام شویم؟

استخدام در مراکز دولتی، ادارات و سازمان‌های دولتی آرزوهای بسیاری از جویندگان کار و به ویژه جوانان است؛ چراکه اغلب احساس می کنند با استخدام دولتی آینده شغلی امن تر، حقوق و مزایای بالاتر و دردسر کاری کمتر، در انتظار آنهاست. در این مقاله کاران می توانید با نحوه استخدام کار دولتی آشنا شوید.

چگونه در سازمان ها و اداره های دولتی استخدام شویم؟

 

با وجود مزایا و محاسنی که از کار در اداره های دولتی می شنویم اما باید بپذیریم استخدام دولتی یا استخدام در شرکت های وابسته به آن برخلاف کسب و کارهای خصوصی، پیچیدگی های بیشتری دارد که باعث می شود فرایند استخدام شما در یک سازمان دولتی متناسب با حوزه کاری آنجا سخت تر باشد.

گرچه استخدام در سازمان های دولتی قواعد و قوانین خاص خود را دارد و حتی در بسیاری از موارد زاییده شرایط محیطی و ارتباطی است، با این حال شما می توانید با دانستن و رعایت چند نکته ساده راه را برای رسیدن به این هدف هموار کنید؛ برای آشنایی با این نکات با کاران همراه باشید:

مدارک، تخصص و مهارت لازم را کسب کنید

در قدم اول برای استخدام در ارگان‌های دولتی باید تخصص خود را بشناسید. تحقیقات در اداره های جذب و استخدام سازمان های دولتی نشان داده داشتن مدرک دانشگاهی معتبر و بالاتر شانس شما را در استخدام این اداره ها افزایش می دهد. بنابراین فهرست مدارک دانشگاهی و مهارت های خود را کامل کنید و اگر لازم است در دوره های دانشگاهی و آموزشگاهی لازم که موردنیاز شغل دلخواهان است، شرکت کنید. اگر در رشته ای واقعا متخصص هستید و می‌توانید آن را ثابت کنید جای امید زیادی است که بتوانید در یک استخدام دولتی هم موفق شوید. پیشنهاد ما این است که در کنار مدرک دانشگاهی خود، مدارک دور‌ه‌های تخصصی را نیز کسب کنید.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

 

آزمون های استخدامی را دنبال کنید

قدم دوم پیگیری آزمون های استخدامی دولتی است که هرساله برگزار می شود. اخبار استخدام دستگاه های اجرایی در سایت سازمان سنجش اعلام می شود و از طریق اخبار و جراید نیز اطلاع رسانی می شود. همین طور از سایت اینترنتی هر ارگانی که به دنبال استخدام در آن هستید، اخبار استخدامی را دنبال کنید. حتی می توانید با روابط عمومی آن سازمان تماس بگیرید و رسانه های مرجع انتشار این اخبار را پیدا کنید. اطلاع از این آزمون ها و زمان برگزاری آنها به شما اجازه می دهد برنامه ریزی لازم را داشته باشید. فکر اینکه بدون مطالعه در این آزمون ها شرکت کنید را از سرتان بیرون کنید و حتما برای این آزمون‌ها بیشتر از ۳ ماه وقت بگذارید! تمامی منابع احتمالی و یا نمونه سوالات آزمون‌های قبلی را می‌توانید با یک جستجو در اینترنت و رسانه های وابسته به هر سازمان پیدا کنید. 

آماده مصاحبه های متعدد و طولانی باشید

به صورت عمومی فرایند استخدام دولتی ممکن است از یک تا چند ماه طول بکشد. دلیل این موضوع تعدد مصاحبه های شغلی، عمومی و عقیدتی است که قرار است با شما انجام شود. اگر مصر هستید که در یک سازمان یا اداره دولتی استخدام شوید باید حتما صبر و تحمل ویژه ای به خرج دهید و اعصاب پولادین داشته باشید.

پس از قبولی در آزمون شما به حداقل سه مرحله مصاحبه استخدامی دعوت می شوید که مصاحبه عقیدتی یکی از بخش های این فرایند است. شرکت در این مصاحبه ها، شرایط خاص اجتماعی و اعتقادی دارد که باید با دانستن نکات آنها حتما در یک مصاحبه عقیدتی شرکت کنید. پیشنهاد می کنیم از قبل منابع مذهبی لازم را به خوبی مطالعه کنید. پیشنهاد می کنیم حتما سوالات روانشناسی رایج در مصاحبه ها را بخوانید.

با روال اداری دستگاه های دولتی آشنا شوید

حتما پیش از مصاحبه استخدامی یک دستگاه دولتی درباره آن سازمان، نقش و جایگاه و مدیرانش تحقیق کنید.در حال حاضر به لطف سایت ها و شبکه های اجتماعی شما به راحتی می توانید اطلاعات مناسبی در این رابطه بدست بیاورید. این اطلاعات به شما کمک می کند با روال اداری آن سازمان آشنا شوید.

مهارت های عمومی کسب کنید

مشتری مداری و احترام به ارباب رجوع شعار بسیاری از دستگاه ها و سازمان های دولتی است. کسب مهارت های عمومی مانند روابط عمومی بالا و توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران به ویژه با همکاران بخش های مختلف به جریان پذیرش در استخدام شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید :

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!