آشنایی با تمام حقوق کاری شما در زمان بیماری و مرخصی استعلاجی

می دانید زمانی که به عنوان یک شاغل، بیمار می شوید، چه حق و حقوقی دارید؟ در این مقاله کاران با تمام نکات مربوط به مرخصی استعلاجی و حقوق زمان بیماری آشنا می شویم.

آشنایی با تمام حقوق کاری شما در زمان بیماری و مرخصی استعلاجی

در صورتی که شاغل هستید و به هر نوع بیماری مبتلا شوید، علاوه بر اینکه سازمان تامین اجتماعی حقوق شما را تحت عنوان بیمه استعلاجی پرداخت می کند، بلکه مدت زمان مرخصی استعلاجی، با تایید سازمان تامین اجتماعی، جزو سوابق کاری و بازنشستگی شما محسوب خواهد شد. ماده 74 قانون کار از تمام شاغلان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در دوره بیماری حمایت می کند. کافی است پیش از شروع دوره درمان خود به شعب سازمان تامین اجتماعی و واحد امور بیمه شدگان مراجعه کنید تا مراحل اداری مرخصی استعلاجی شما که از قبل با محیط کاری تان هماهنگ شده، ثبت شود. اگر در روزهای بیماری شغلتان را از دست دادید و به دنبال دریافت بیمه بیکاری هستید، با شرایط دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی آشنا شوید.

حتی جالب است بدانید کارگری که در آخرین سال کاری خود دچار بیماری شده و براساس تشخیص سازمان تامین اجتماعی برای درمان، ۶ ماه مرخصی استعلاجی دریافت می‌کند پس از بازگشت به کار با ۶ ماه مشغول بودن به کار، بازنشسته می‌شود و نیازی نیست آن ۶ ماهی که در حال درمان بیماری خود بوده را جبران کند. اگر به هر دلیل خواستید از مقرری بیمه بیکاری تان استفاده کنید، مبلغ بیمه بیکاری تان را با توجه به سوابق تان از اینجا محاسبه کنید.

شرایط دریافت دستمزد حین بیماری

ماده ۵۹ قانون تامین اجتماعی به موضوع دستمزد کارگران در زمان بیکاری اشاره می کند؛ مطابق این قانون، بیمه‌شدگانی که تحت معالجه یا درمان‌های توان‌بخشی قرار می‌گیرند و بنا به تشخیص سازمان تامین خدمات درمانی موقتا قادر به کار نیستند به شرط عدم اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق، می توانند با شرایط زیر حقوقی تحت عنوان غرامت دستمزد دریافت کنند:

1. بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار و غیر ناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای تحت درمان قرار گرفته باشد.

2. درصورتی که بیمه‌شده به دلیل بیماری و طبق گواهی پزشک، احتیاج به استراحت مطلق یا بستری شدن داشته باشد و در تاریخ اعلام‌بیماری مشغول به کار بوده یا در مرخصی استحقاقی باشد.

به این ترتیب هر کارگری که بیمه شده تامین اجتماعی باشد، در زمانی که مشغول به کار است؛ یعنی در زمان قرارداد کار باشد و از کارفرمای خود مزد دریافت کند، اگر دچار بیماری شود، یعنی بیماری‌ای که بنا به تشخیص سازمان تامین اجتماعی شخص قادر به کار نباشد، سازمان تامین اجتماعی در برابر حق بیمه‌ای که دریافت می‌کند به‌عنوان یکی از خدمات، در ایام بیماری کارگر مبلغی با عنوان غرامت دستمزد پرداخت می‌کند. مسلما سازمان تامین اجتماعی فهرست کاملی برای این بیماری‌ها دارد و مجوز‌هایی مانند استراحت بعد از عمل زیبایی شامل این موارد نمی‌شود.

 

اگر شغلتان را از دست داده اید، کافی است درعرض چند دقیقه یک رزومه حرفه ای بسازید وبرای فرصت های استخدامی در کاران درخواست همکاری بفرستید.

 

از سوی دیگر اگر کارفرما در ایام بیماری به کارگر مزد پرداخت کند، دیگر کارگر بیمار مستحق دریافت غرامت دستمزد نمی‌شود. حتی اگر بیماری دچار از ‌کار ‌افتادگی کلی شود، دیگر مشمول این ماده نخواهد بود و سازمان تامین اجتماعی بر اساس قواعد از کار افتادگی عمل می‌کند.

مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و میزان آن براساس ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی تعیین می شود که مطابق آن غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه‌ای و به موجب تشخیص سازمان تامین خدمات درمانی قادر به کار نباشد پرداخت خواهد شد.

میزان دستمزد کارگران در زمان بیماری

در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به دلیل بیماری باشد در صورتی‌که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت خواهد شد. پرداخت غرامت دستمزد تا زمانی که بیمه شده به تشخیص ‌سازمان تامین خدمات درمانی قادر به کار نبوده و به موجب مقررات این قانون از کارافتاده شناخته نشده باشد، ادامه خواهد یافت.

غرامت دستمزد بیمه شده‌ای که دارای همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل باشد به میزان سه چهارم آخرین مزد یا حقوق‌روزانه او پرداخت می‌شود. غرامت دستمزد بیمه شده‌ای که همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل نداشته باشد معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق روزانه او است مگر اینکه بیمه شده به هزینه سازمان تامین خدمات درمانی بستری شود که در این صورت غرامت دستمزد معادل یک ‌دوم آخرین مزد یا حقوق روزانه وی خواهد بود.

آیا تا به حال از مرخصی استعلاجی استفاده کرده اید؟ با چه مشکلاتی روبه رو شدید؟

این مطلب را با دوستان و همکاران تان به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

در قراردادهای استخدامی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 پرداخت سه ماهه بیمه بیکاری به بیکارشدگانِ از کرونا

جزئیات دریافت مقرری بیمه بیکاری/ میزان مقرری مجردها و متاهل ها

تا چند سال می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید؟

فرصت یک ماهه بیکاران برای دریافت بیمه بیکاری

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!