نحوه ارتباط صحیح مدیران با همکاران! خشک یا صمیمی؟!

بیشترین زمان شما در طی روز با همکاران‌تان می‌گذرد؛ اگر یک مدیر باشید و بخواهید تنها چارچوب‌ها و قوانین سرسختانه محیط کار را پیاده سازی کنید و یا برعکس در این ارتباط بگذارید فضا تنها به شوخی و مسائل غیرجدی بگذرد، نباید انتظار داشته باشید که به اهداف کسب و کارتان با موفقیت دست پیدا کنید؛ حفظ تعادل میان روابط باز و یا خشک اداری هنری است که بسیاری از مدیران از آن غافل اند.

نحوه ارتباط صحیح مدیران با همکاران! خشک یا صمیمی؟!

اهمیت ارتباط موثر با کارکنان

 حتما این جمله تکراری را شنیده اید که کارکنان مدیران بد را ترک می کنند نه سازمان را؛ در واقع روابط متعادل و مبتنی بر احترام شما در جایگاه مدیر با پرسنل تان باعث می‌شود تا در عین پیشبرد کارها، کارمندان از کار کردن در کنار شما لذت ببرند و احساس کنند در مسائل کاری با آنها همراه هستید. قطعا بهترمی دانید یکی از مهم‌ترین دلایل استعفا و ترک کار کارمندان ناشی از نحوه رفتار مدیران است. زمانی که شما بتوانید درتیم سازی های خود با یک برنامه ریزی صحیح در موقعیت‌های مختلف جدی باشید و متناسب با زمان، فضای صمیمی ایجاد کنید خواهید دید چگونه در یک محیط متعادل، وظایف پرسنل به درستی انجام می‌شود و شما نیزکمتر با چالش‌های حاشیه ای روبه‌رو می‌شوید.

 

برقراری ارتباط موثر با کارمندان باعث می‌شود آنها احساس مهم بودن و تعلق کاری پیدا کنند که این موضوع خود به خود باعث بهبود رفتار کاری آنها می‌شود. یکی از چالش‌‌های عمده ‌ای که مدیران با آن رو به‌ رو هستند، تعیین حد و مرزها و روابط دوستانه با کارمندان است. هرچند هیچ قانون مشخصی برای دوستی و یا رفتار خشک شما با کارکنان نوشته نشده است اما اگر قصد دارید با کارمندان ارتباط صحیح برقرار کنید با ما در این مقاله کاران همراه باشید.

 

مناسب ترین کارجویان منتظر استخدام شما هستند؛ اولین آگهی شغلی خود را در کاران رایگان ثبت کنید

متناسب با فضا و شرایط رفتار کنید

اصل ماجرای مدیریت ارتباطات در محیط کار اینجاست که بتوانید با تشخیص خودتان بسته به نوع فضا نوع رفتار مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر مسائل مختلف و پچیده و بعضا سخت را در یک جلسه نفس گیر با جدیت مطرح می‌کنید، در پایان جلسات از لحن صمیمانه‌تری استفاده کنید تا کارکنان بتوانند نظرات خود را بیان کنند. در نقطه مقابل اگر تصمیم دارید بنا بر مصالحی ارتباطات نزدیک‌تری با یکی از کارمندان برقرار کنید، بهتر است این تغییرات به ‌تدریج و به مرور زمان و با شناخت کافی فرد و شرایط صورت گیرد.

 نکته مهم اینجاست که حتی اگر با یکی از کارمندان خود رابطه‌ای دوستانه برقرار کردید، جایگاه خود را فراموش نکنید. شما مدیر یک سازمان هستید و مسولیت سنگینی بر دوشتان است.

فواید بسیار زیادی در ارتباط با کارمندان وجود دارد و از بزرگ‌ترین این فواید، مشارکت و تعلق کارمندان در سازمان است. ایجاد روابط و ارتباطات عمیق با افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، مخصوصاً ارتباط با مدیران، انگیزه افراد را در محیط کار بالا می‌برد.

همیشه مرزها را مشخص کنید

اصلاح روابط رئیس- مرئوس که هنوز در بسیاری از کسب و کارهای سنتی دیده می‌شود و رفع موانع سلسله مراتب درون یک سازمان به کارمندان کمک می‌کند تا احساس کنند می‌توانند برای حل مشکلات بغرنج کاری از حمایت مدیرشان برخوردار باشند؛ این جریان یکی از مهم‌ترین پایه‌های ایجاد اعتماد و احترام متقابل میان مدیران و کارمندان است. این احترام و اعتماد دو سویه، پیشبرد کارها را برای ایجاد ارتباط بهتر آسان می‌کند؛ به این ترتیب اختلافات و تعارض‌ها در تیم راحت‌تر برطرف شود.

برای برقراری ارتباط درست با کارمندان باید از همان ابتدا و اولین قدم‌ها، این ارتباط را به درستی شکل دهیم و رو به جلو حرکت کنیم. به عنوان یک مدیر باید از همان روز اول طوری رفتار کنید که کارمندان احساس کنند شما با حفظ خطوط مشخص، در یک فضای کار گروهی با آنها همدل هستید و علاقه‌مندید روحیات آنها را بشناسید. برای این موضوع کاران چند قدم زیر را برای مدیریت بهتر این روابط به شما پیشنهاد می‌کند:

اعتماد ایجاد کنید

در قدم اول تلاش کنید حس قوی اعتماد را در روابط تان با همکاران ایجاد کنید؛ همان طور که اشاره کردیم برقراری ارتباط صحیح با کارمندان در یک سازمان نقش عمده ای در مشارکت اعضای تیم شما و کاهش استرس‌های روزمره دارد؛ در واقع این بهبود روابط و ایجاد اتحاد و همدلی برای رسیدن به یک هدف واحد، در نهایت منجر به تقویت موضوع رهبری در آن سازمان می‌شود.

تعادل را رعایت کنید

در قدم دوم شما باید بتوانید بحث‌های کاری را که احتیاج به جدیت بیشتری دارد در یک فضای مشخص بر مبنای گفتمان انجام دهید. کنترل شرایط در یک گفتمان منطقی اما جدی به شما و همکاران تان اجازه می‌دهید هم به نتیجه برسید و هم راه را برای جلسات بعدی و بحث‌های مهم تر باز کنید. نکته مهم اینجاست که بدانید که چگونه با هم بحث کنید شناخت این مسائل و اصول به شما کمک می‌کند تا روابط شغلی و محیط کاری شادتر و با بهره‌وری بالاتری داشته باشید.

کنترل را به دست بگیرید

قدم سوم دقیقا زمانی است که شما و همکاران تان به دلایل مسائل سخت و پیچیده کاری با تنش و چالش مواجه می‌شوید؛ هنر مدیریت منابع انسانی شما اینجا مشخص می‌شود که بتوانید ضمن ارائه راه کارهای درست، کنترل اوضاع را با جلسات گفتگو و وضع قواعد بهتر به دست بگیرید .

بیشتر بخوانید:

اگر به دنبال استخدام مناسب ترین افراد هستید خدمات ۳۶۰ درجه استخدام کاران منتشر شماست

برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!

شما نمی‌توانید هم مدیر مالی باشید هم مدیر منابع انسانی!

 کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

مدیریت منابع انسانی در شرکت های IT متفاوت تر و پیچیده تر از تمام کسب و کارهاست

لطفا به ما ملحق نشوید! کوتاه و خواندنی از خاطرات مدیران منابع انسانی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!