آشنایی با مشاغل صنعت هوایی

یکی از هیجان انگیزترین و در عین حال کاربردی ترین اختراع‌های بشر قطعا در صنعت هوانوردی بوده است. مانند باقی نوآوری ها، صنایع هوایی اختراع شدند تا کمبودها و مشکلات بشر را حل کنند. انقلابی که صنایع هوایی در زندگی و علم بشر ایجاد کرد به هیچ عنوان قابل مقایسه با هیچ صنعتی نیست. صنایع هوایی علاوه بر اینکه آرزوی دیرینه انسان برای پرواز را محقق کردند، باعث شدند دریچه تازه ای از اکتشافات به ویژه در صنایع حمل و نقل، علوم محیط زیست، نجوم، علوم ارتباطات و صنایع فضانوردی به روی انسان باز شود.

آشنایی با مشاغل صنعت هوایی

آشنایی با مشاغل در صنعت هوایی

یکی از هیجان انگیزترین و در عین حال کاربردی‌ترین اختراع‌های بشر قطعا در صنعت هوانوردی بوده است. مانند باقی نوآوری‌ها، صنایع هوایی اختراع شدند تا کمبودها و مشکلات بشر را حل کنند. انقلابی که صنایع هوایی در زندگی و علم بشر ایجاد کرد به هیچ عنوان قابل مقایسه با هیچ صنعتی نیست. صنایع هوایی علاوه بر اینکه آرزوی دیرینه انسان برای پرواز را محقق کردند، باعث شدند دریچه تازه‌ای از اکتشافات به ویژه در صنایع حمل و نقل، علوم محیط زیست، نجوم، علوم ارتباطات و صنایع فضانوردی به روی انسان باز شود.

مانند سایر صنایع، صنعت هوایی نیز جز اختراعاتی بوده که تغییرات زیادی را تجربه کرده است. صنعت هواپیمایی و مسافرت هوایی امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است و تصور سفر به برخی مکانها بدون استفاده از هواپیما در دنیایی که اهمیت روابط بینالملل بالا است، تقریبا غیرممکن است. در این صنعت افراد زیادی تحت عنوان مشاغل مختلف فعالیت میکنند که هر کدام مانند یک زنجیره پیوسته، به استحکام و پویایی این صنعت کمک می‌کنند. در ادامه با مشاغل صنعت هوایی آشنا می شوید.


 

فهرست برخی مشاغل مرتبط با صنعت هوایی شامل موارد زیر است:

۱. خلبان و کمک خلبان

۲.مهمان‌دار و سرمهمان‌دار

۳.کنترل کننده ترافیک هوایی

۴.تکنسین تعمیر و نگه‌داری هواپیما

۵.بازرس هواپیما

۶.مسئول امنیت پرواز

۷.مسئول کانترپرواز

۸.مسئول حمل بار

۹.کنترل کننده ترافیک هوایی

خلبان و کمک خلبان

رویای کودکی اکثر افراد خلبانی بوده است. خیل عظیمی از این افراد نتوانستند به رویای خود برسند زیرا شرایط رسیدن به این شغل بسیار سخت و طاقت فرسا است. خلبان‌ها و کمک خلبان‌ها قادر به هدایت هرگونه هواپیما هستند.

در واقع خلبان به کسی گفته میشود که مسئولیت مدیریت و کنترل یک هواپیما، بالگرد، جت یا هر وسیله پروازی دیگر را از لحظه برخاستن از زمین تا نشستن بر عهده دارد. در حال حاضر تکنولوژیهایی نظیر ماهواره و Auto Pilot برای سفر امن‌تر و مطمئن به کمک خلبانها آمده اند.

مهمان دار و سر مهماندار

مسافران هواپیما، به دلیل اینکه با مهمانداران سر و کار دارند، مهماندار را نماینده یک سیستم حمل و نقل هوایی و یا ویترین ایرلاین میدانند. در تعریف کلی، مهماندار هواپیما، فردی است که به مسافران برای داشتن سفری راحت، ایمن و لذت بخش کمک میکند. به همین خاطر مهماندار بعد از خلبان، بیشترین مسئولیت را دارد. مهمانداران ساعات کاری شناوری دارند. یکی از چالشهای مهمان داران این است که باید ساعات طولانی را دور از خانه و خانواده بگذرانند.

کنترل کننده ترافیک هوایی

در صنعت هوانوردی این شغل به عنوان یکی از سخت‌ترین و پر استرس‌ترین مشاغل هوایی محسوب میشود و مسئولیت بررسی مسیر صدها پرواز بر عهده این افراد است. یکی از الزامات اساسی برای استخدام در این سمت، تمرکز بالا برای کنترل مسیرها و هماهنگی با خلبانها است.

تکنسین تعمیر و نگه داری هواپیما

مکانیک یا تکنسین تعمیر هواپیما، شخصی است که مسئول تعمیر قطعات و نگهداری و بررسی هواپیما طبق یک برنامه زمانی منظم است. زمانی که یک قطعه خراب می‌شود یا اینکه زمان بررسی کلی هواپیما فرا میرسد، تکنسین وظیفه رفع و بررسی آن‌ها را دارد. تکنسین مسئول تعمیر انواع هواپیماهای مختلف مانند مسافربری، سبک، نظامی و هلیکوپتر است بسیاری از مکانیک‌های صنعت هواپیمایی دارای تخصص‌ها و توانایی بالایی هستند و میتوانند در شرکت‌های هواپیمایی بزرگ، ارتش و یا شرکت‌های کوچک بومی استخدام شوند.

بازرس هواپیما

بازرسهای هواپیمایی، افرادی هستند که وظیفه دارند هواپیماهایی را که تعمیر می‌شوند، بررسی کرده و تعمیراتی که روی آنها انجام می‌شود را تایید کنند. بازرسها باید این نظارت فنی را روی هواپیماهایی که پروازهای طولانی مدت دارند، انجام دهند.

مسئول امنیت پرواز

شرکتهای هواپیمایی برای حفظ امنیت پرواز و جان مسافران، افرادی را استخدام می‌کنند تا به این وسیله مسئولیت امنیت مسافران و هواپیما را بر عهده بگیرند. یکی از الزامات اساسی برای استخدام در این سمت، تمرکز بالا و دقت در تیز اندازی و هدف گیری است. توانایی تشخیص رفتار مسافران یکی دیگر از مهارت‌هایی است که این افراد باید داشته باشند.

مسئول کانتر پرواز

یک مسئول کانتر در آژانس مسافرتی وظیفه فروش تورها و بلیطهای داخلی و خارجی را برعهده دارد. مسئول کانتر اطلاعات لازم درباره انواع بلیطها، تورها و سایر امکانات موجود در آژانس مسافرتی برای سفرهای کاری و تفریحی را در اختیار مشتریان قرار میدهد. افرادی که در فرودگاهها در باجه گیت مشغول صدور کارت پرواز هستند نیز مسئول کانتر محسوب میشوند. این افراد باید بلیط پرواز و کارت شناسایی مسافران را چک کرده و در صورت رعایت قوانین پرواز مانند حمل مقدار بار مجاز، کارت‌های پرواز را صادر کنند.

مسئول حمل بار

مسئول حمل بار در فرودگاهها در انواع پروازهای مسافرتی، بعد از اتصال برچسب اطلاعات پرواز و نام مسافر روی بار توسط مسئول کانتر، چمدان و وسایل را تا هواپیما حمل میکند. مسئول حمل بار در پروازهای ورودی، چمدان و بارها را از هواپیما خارج میکند و تا فرودگاه و خروجی مورد نظر میآورد و در نهایت آن‌ها را روی چمدان گردان میگذارد تا مسافرین وسایل خود را بردارند.

آشنایی با مشاغل حوزه هوایی

کنترل کننده ترافیک هوایی

 کنترل کننده ترافیک هوایی یکی از سخت‌ترین و پراسترس‌ترین شغل‌های موجود در صنعت حمل و نقل است. این افراد مسئول بررسی مسیر صدها پرواز هستند و باید تمرکز خیلی بالایی داشته باشند تا بتوانند با خلبان‌ها،‌کمک خلبانها و یا کنترل‌ کننده‌های ترافیک هوایی هماهنگ شوند. ترافیک موجود در مسیر بین پایانه‌های اصلی و همچنین نقاطی که به دلیل نداشتن ترافیک قابل توجه، نیازی به یک پایانه مجهز ندارند، توسط واحد مرکز کنترل (Area Control Center) هدایت ‌‌می‌شوند. همچنین مرکز کنترل ترافیک هوایی، مسئولیت هماهنگی بین واحدهای مراقبت پرواز تمام فرودگاههای کشور را بر عهده دارد و به طور خلاصه تمام هواپیماها قبل از بلند شدن از زمین باید از این مرکز، مجوز مربوطه را دریافت کنند.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!