چگونه پیش از استخدام درباره افراد استعلام کنیم؟

اگر یک مدیر منابع انسانی هستید یا حتی یک مدیر کسب و کار، حتما برایتان پیش آمده که بخواهید قبل از استخدام، درباره افراد از محل کار قبلی شان استعلام کنید. در این مقاله کاران با راه ها و نکات ظریف استعلام درباره افراد آشنا می شوید.

چگونه پیش از استخدام درباره افراد استعلام کنیم؟

 وقتی در مراحل آخر استخدام یک کارجو هستید،مصاحبه های شغلی را انجام دادید ممکن است موضوع استعلام و تحقیق درباره یک کارجو مطرح شود.در واقع صحبت و نظرخواهی از مدیران قبلی یک کارجو و معرف‌ها می‌تواند صحت مواردی که کارجو اعلام کرده را تایید یا رد کند. گرچه بعضی از مدیران هم معتقدند پرس و جو راجع به یک شخص از محیط کار قبلی، ممکن است باعث گمراهی شود؛ از این نظر که احتمال دارد مدیران یا همکاران قبلی کارمندی که شما قرار است استخدام کنید، نتوانند با دقت، بی طرفانه، منطقی و یا بدون سوء نیت درباره نیروی موردنظر شما اظهار نظر کننددر این مقاله می‌خواهیم در4 نکته، روش های درست استعلام پیش از استخدام را بررسی کنیم.

 

نکته اول : چرا استعلام می‌کنیم؟

ما از صحبت کردن با معرف‌ها یا مدیران قبلی یک فرد در فرایند استعلام، دو هدف را دنبال می‌کنیم. هدف اول اینکه از صحت اطلاعاتی که به ما داده شده مطمئن شویم که شامل مکان و مدت همکاری و پست و وظایف خاص فرد است. دومین هدف اطلاع پیدا کردن از موفقیت‌ها، عادت‌ها و نقاط قوت و ضعف و موارد از این قبیل است.

خیلی از مدیران اعتقاد دارند رفتار عمومی یک فرد در تمام شرایط زمانی و مکانی یکسان است، به همین دلیل نتایج استعلام نیروها از محیط کاری قبلی را کاملا درست می‌دانند و به آن اعتماد می‌کنند.

در نقطه مقابل برخی از مدیران اعتقاد دارند افراد در محیط‌ها و فرهنگ‌های مختلف کاری، رفتارهای متفاوتی دارند؛ عکس العمل این دسته مدیران درباره استعلام یا تماس با محیط کاری قبلی فرد این است که اطلاعات را آنالیز کنند اما به صورت کلی تعمیم ندهند. 

 

نمونه نامه عدم رضایت از کارمند

 

نکته دوم: از چه افرادی استعلام کنیم؟

زمانی فرایند استعلام برای شما مفید است که بدانید چه سوال‌هایی را از چه کسانی درباره یک کارجو بپرسید. علاوه بر معرف‌هایی که یک کارجو به شما برای استعلام معرفی می‌کند، مدیران و مسئولان تیمی که فرد پیش از این با آنها همکاری داشته، بهترین افراد برای تحقیق و استعلام هستند.

پیشنهاد می‌کنیم برای استعلام گرفتن از محل کار قبلی یک فرد، به جای مکاتبه و طی فرایند طولانی اداری، حتما از تلفن استفاده کنید و این موضوع باید در بهترین زمان اداری اتفاق بیافتد. در شرایطی که افراد بخواهند مکاتبه کنند، علاوه بر زمان بر بودن جریان، ممکن است از مستند کردن همه موارد پرهیز کنند. بنابراین بهتر است تلفنی صحبت کنید که رابطه بهتری میان شما و این افراد شکل بگیرد تا سوال‌های بیشتری بپرسید و جواب‌های صحیح تری دریافت کنید.

 اگر در تماس اول موفق نشدید با معرف صحبت کنید حتما برایش پیغام بگذارید که با شما تماس بگیرند؛ مطمئن باشید اگر متقاضی موردنظر شما برای استخدام، فرد مناسب و فوق العاده ای باشد، ۸۰ درصد افراد به سرعت پاسخ می‌دهند و به شما کمک می‌کنند.

نکته سوم: چه سوال‌هایی را بپرسیم؟

اگر با معرف یا مدیر موردنظر صحبت کردید قبل از هر سوالی توضیح کوتاهی در مورد شغلی که متقاضی برای آن درخواست داده ارائه کنید و نظر وی را درباره اینکه فرد مورد نظر برای این شغل مناسب است یا نه، بپرسید.

اغلب در فرآیند استعلام‌ها، سوال‌هایی مانند دلایل و نحوه جدا شدن فرد از سازمان، اخلاق کاری و پای بندی به فرهنگ سازمانی، رازداری و در نهایت حرفه ای بودن، پرسیده می‌شود که باید به صورت مشخص شده مطرح شوند. طرح سوالات مبهم بی فایده است. مثل این سوال که آیا فرد موردنظر در کارش موفق بوده یا شما از کار کردن با او راضی بودید؟ به جای این سوالات می‌توانید بپرسید چه ویژگی او را می‌پسندید و چه خصوصیت حرفه ای یا اخلاقی فرد در محیط کاری اش کمتر از بقیه پسندیده می‌شود. یا حتی می‌توانید بپرسید در چه شرایطی این فرد بهترین عملکرد را داشته است؟

حتی از معرف یا مدیر موردنظر می‌توانید بخواهید شما را به معرف‌های دیگری هم راهنمایی کند. با این سوال که آیا فرد دیگری در مجموعه شما وجود دارد که تجربه‌های بیشتری از همکاری با آقا یا خانم فلانی داشته باشد؟ ممکن است کل این فرایند برای شما به عنوان یک مدیر این شکل از جستجو کمی ناخوشایند به نظر برسد اما با توجه به اهمیت فرد در شرکت شما باید سماجت و تلاش بیشتری خرج کنید تا اطلاعات بیشتری به دست بیارید.

نکته چهارم : نتایج استعلام چقدر معتبرند؟

همان طورکه اشاره کردیم نتایج یک استعلام هرچه باشد، قطعا باید یه عنوان یک ابزار جانبی در استخدام فرد به شما کمک کند نه اینکه تنها عامل تصمیم گیری تان باشد. نتایج مصاحبه‌های فنی و تست‌های شخصیت شناسی همگی در کنار نظراتی که معرف‌ها و مدیران قبلی عنوان می‌کنند باید باعث شوند شما انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. 

شما چه روش های دیگری برای استعلام پیش از استخدام پیشنهاد می کنید؟

چقدر می توان به نتایج استعلام درباره افراد اعتماد کرد؟

بیشتر بخوانید:

چگونه دروغ کارجویان در رزومه های شغلی را بشناسیم!

چرا کارجویان به مصاحبه استخدام نمی آیند؟

معرفی خدمات مصاحبه آنلاین استخدامی کاران برای کارفرمایان

اگر به دنبال استخدام مناسب ترین افراد هستید خدمات ۳۶۰ درجه استخدام کاران منتشر شماست

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!