4 نکته طلایی برای موفقیت در مصاحبه های تلفنی استخدام

موفق شدن در مصاحبه تلفنی، مقدمه موفقیت شما در مصاحبه حضوری و استخدام است. در این مقاله کاران از راه های موفقیت در مصاحبه تلفنی گفتیم.

4 نکته طلایی برای موفقیت در مصاحبه های تلفنی استخدام

 چرا مصاحبه تلفنی در فرایند استخدام مهم است؟

یک مصاحبه تلفنی استخدامی اتفاق مهمی است که بسیاری از کارجویان آن را نادیده می گیرند؛ غافل از اینکه خیلی از مدیران منابع انسانی و مسئولان استخدام ترجیح می‌دهند پیش از انجام مصاحبه‌های حضوری، برای صرفه جویی در زمان، ابتدا با شما یک گفتگوی تلفنی کنند؛ اگر به عنوان یک کارجو نتوانید به درستی از پس این مکالمه حساس بربیایید، ممکن است آن فرصت شغلی را برای همیشه از دست بدهید. حتما در این زمینه مقاله سوالاتی که در مصاحبه تلفنی پرسیده می شود را بخوانید.

در واقع زمانی که تعداد رزومه‌های ارسالی برای یک موقعیت شغلی زیاد است، مدیران منابع انسانی، بعد از غربال گری اولیه رزومه‌ها، سعی می‌کنند با افراد منتخب پیش از دعوت برای مصاحبه حضوری، یک گفتگوی تلفنی انجام دهند؛ نتیجه این مصاحبه‌های کوتاه تعیین می‌کند که چه کسانی باید برای مصاحبه حضوری دعوت شوند.

 قبل از هر چیزی این نکته را فراموش نکنید مصاحبه استخدامی تلفنی یک رویداد حرفه ای است، پس برای برقراری یک تماس تلفنی موفق بهترین زمان را با کسی که تماس اولیه را گرفته است تنظیم کنید. اگر در لحظه ی تماس مشکلی پیش آمد، بدون نگرانی زمان دیگری را تنظیم کنید. این روش بهتر از یک گفتگوی کاری بدون تمرکز یا عجولانه است. برای آمادگی خوب پیش از مصاحبه استخدامی این مقاله به شما کمک می کند.

۱-در مکالمه انرژی و اعتماد به نفس‌تان را حفظ کنید.

مدیران در یک گفتگوی تلفنی صورت و حالت چهره شما را نمی بینند بنابراین انرژی و تن صدای شما بسیار مهم است. حتی نحوه پاسخ دادن و بیان جواب‌ها هم در این مصاحبه اهمیت زیادی دارد. بنابراین وقتی از انرژی و اعتماد به نفس صحبت می کنیم، منظورمان صدای خیلی بلند یا شاد و حتی هیجان انگیز شما نیست بلکه منظورمان این است که با یک صدای آرام و دلپذیر صحبت کنید. وقتی شما اول به دقت به حرف‌های مصاحبه کننده گوش می‌کنید در واقع اعتماد به نفس تان برای پاسخ دادن به سوال‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین برای پاسخ دادن پس از اتمام هر سوال، با یک مکث خیلی کوتاه دو ثانیه ای جواب سوال‌ها را بدهید. هرگز برای پاسخ دادن به سوالات تلفنی عجله به خرج ندهید. دقت کنید پاسخ‌های شما نباید خیلی طولانی باشد. تن صدای شما مهم ترین عاملی است که یک مدیر منابع انسانی را ترغیب می‌کند تا با شما قرار مصاحبه حضوری برای استخدام، بگذارد.

۲-شفاف، مختصر و شمرده جواب دهید.

این کار باعث می‌شود مدیران منابع انسانی ارزیابی بهتری روی مهارت‌ها و توانایی‌های شما داشته باشند. حتی خیلی از مدیران حین شنیدن صحبت های شما به صفحه لینکدین تان می‌روند (در صورتیکه در رزومه ذکر کرده باشید) و اطلاعات شما را چک کنند. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید هول نشوید و پاسخ‌های سرگردان و عجولانه ندهید. چرا که این شکل صحبت کردن باعث می‌شود شما فرصت یک مصاحبه استخدامی حضوری با شرکت مدنظرتان را برای همیشه از دست بدهید. بسیاری از کارجویانی که حتی در شغل شان حرفه ای بودند، به خاطر دست پاچه شدن در یک مصاحبه تلفنی، یک موقعیت شغلی خوب را از دست داده اند. چرا که سعی کرده اند در چند ثانیه تمام جزئیات رزومه کاری شان را بیان کنند و این موضوعی است که شما هرگز نباید انجام دهید.

برعکس ماجرا هم می‌تواند برای شما دردسر ساز باشد؛ اگر فقط بخواهید جواب‌های یک کلمه ای به مصاحبه کننده پشت تلفن تحویل بدهید. این موضوع باعث می‌شود مدیر مربوطه احساس کند شما انگیزه لازم برای انجام این مصاحبه و حتی استخدام درموقعیت شغلی موردنظر را ندارید. بنابراین سعی کنید پیش از انجام یک مصاحبه تلفنی با مطالعه رزومه تان، جواب‌های مناسب برای سوال‌های احتمالی درباره سوابق شغلی تحصیلی و مهارت‌هایتان را آماده کنید. حتی بهتر است این جواب‌ها را بنویسید و تمرین کنید.

یک پیشنهاد طلایی برای شما داریم؛ وقتی برای یک مصاحبه تلفنی آماده می‌شوید، صدایتان را ضبط کنید! سپس به صدایتان گوش دهید تا متوجه نقایص آن مثل لرزش صدا بشوید. سعی کنید در رکورد بعدی این اشکالات را در صدا و جواب‌هایتان رفع کنید. سپس از خودتان بپرسید اگر من جای مدیر منابع انسانی بودم و این صدا را می‌شنیدم آیا ترغیب می‌شدم تا پایان صدا را گوش کنم؟ اگر احساس کردید صدا و یا پاسخ‌هایتان خسته کننده است کافی است یک مقدار جواب‌هایتان را بهینه تر کرده و موارد اضافی را حذف کنید.

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

۳-از تجارب و آمادگی فنی خود پیش از مصاحبه مطمئن شوید.

سومین نکته کلیدی که در یک مصاحبه تلفنی باید رعایت کنید این است که پیش از مصاحبه مطمئن شوید شما توانایی‌های فنی  و تجارب لازم برای استخدام در شغل مورد نظر را دارید یا خیر! برای این کار کافی است رزومه تان را با دقت بررسی کنید و ببینید چقدر مهارت‌ها و سوابق تحصیلی و شغلی تان با این فرصت استخدامی هماهنگ است. کلمات کلیدی شرح وظایف آن شغل و یا آگهی شغلی که برای آن درخواست داده اید را با متن رزومه تان مقایسه و هماهنگ کنید؛ با این هماهنگی می‌توانید پاسخ‌های قابل قبولی برای سوالات فنی یک مصاحبه تلفنی پیدا کنید؛ حتی اگر تجارب شغلی شما با فرصت استخدامی موردنظرتان کمی فاصله داشته باشد. حتی شما هم می توانید از مصاحبه کننده سوال بپرسید. مقاله 6 سوال کلیدی که باید از کارفرما در مصاحبه بپرسید را در همین زمینه بخوانید

۴-حتما روی رزومه‌تان مسلط شوید.

چهارمین و در واقع مهم ترین جنبه ای که باید قبل از انجام یک مصاحبه تلفنی رعایت کنید ارزیابی رزومه پیش از ارسال برای هر نوع فرصت استخدامی و حتی پیش از انجام هر مصاحبه تلفنی است. 7 گام برای ساخت یک رزومه حرفه ای در این زمینه می تواند برایتان مفید باشد.

هرچقدر رزومه تان را براساس اصول درست و هدفمندتر نوشته باشید شما یک گزینه درجه یک برای انتخاب مدیران هستید و شانس‌تان برای استخدام بیشتر خواهد شد؛ جالب است بدانید تمام مدیران منابع انسانی و استخدام تنها با اسکن چشمی رزومه شما در ۶ ثانیه می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا با شما مصاحبه کنند یا خیر. بنابراین تهیه رزومه درست پیش از هر نوع مصاحبه شغلی مهم تر از هر چیزی است. حالا در زمان مناسب بندهای رزومه تان را مطالعه کنید تا روی آن مسلط شوید. احتمال بدهید مدیر مصاحبه کننده بخواهد پشت تلفن درباره هر یک از ردیف سوابق و مهارت‌های شما سوال بپرسد؛ شما باید جواب‌های آماده و خلاصه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

چگونه در مصاحبه تلفنی شغلی موفق شویم؟

12سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!