چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفه ای ترک کنیم؟

 شما به هر دلیلی قرار است استعفا بدهید و از محیط کاری تان جدا شوید؛ قطعا برای خیلی‌ها، استعفا و ترک محل کار، پدیده خوشایندی نیست اما نحوه جدا شدن از یک کسب و کار کاملا روی آینده شغلی تان تاثیر می‌گذارد. در این مقاله کاران به شما می‌گوییم چرا و چگونه باید از یک سازمان، حرفه‌ای خداحافظی کنید.

چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفه ای ترک کنیم؟

چرا باید محترمانه استعفا بدهیم؟

شاید بگویید دلیل خروج از یک شرکت، کیفیت جدا شدنتان را تعیین می‌کند؛ مخصوصا زمانی که شما مجبور به رفتن از یک کسب و کار هستید یا حتی اخراج شده اید؛اما تحت هر شرایطی به شما توصیه می‌کنیم هرگز پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید؛ دلایل این موضوع هم ساده است؛ زمانی که بخواهید با ناراحتی و عصبانیت و بدون رعایت اصول حرفه‌ای از یک شرکت جدا شوید قطعا اول برای خودتان یک تجربه ناخوشایند ایجاد کرده اید؛ آن هم بعد از دوره‌ای که وقت ارزشمندتان را ساعت‌ها در شرایط سخت و پیچیده صرف انجام وظایف شغلی و در محیط کاری تان سپری کرده اید!شرایط دقیق اخراج موجه و قانونی را می توانید در این مقاله بخوانید. 

قطعا نحوه استعفا و خداحافظی تان تا مدت‌ها در ذهن شما، همکاران و مدیران تان باقی می‌ماند. دلیل دوم که اهمیت بیشتری دارد این است که خروج حرفه‌ای شما از یک کسب و کار روی رزومه شغلی و مصاحبه‌های کاری آینده تان تاثیر دارد؛ مخصوصا زمانی که مدیران آینده شما درباره نحوه خروج تان بپرسند و حتی در این رابطه  از محل کار قبلی تان استعلام کنند.

حفظ احترام فقط به نحوه خداحافظی شما از محیط کاری قبلی تان محدود نمی شود؛ زمانی که برای مصاحبه‌های جدید شغلی به شرکت‌های دیگر مراجعه می‌کنید اگر درباره نحوه ترک کار از شما می‌پرسند، به هیچ عنوان از مدیران و محیط کاری قبلی تان بدگویی نکنید؛ مطمئن باشید هیچ کارفرمایی علاقه ندارد شما درباره شرکت قبلی ذهنیت بد ایجاد کنید چراکه اغلبشان ممکن است تصور کنند شما این ماجرا را در مورد شرکت خودشان هم تکرار خواهید کرد.

حرفه‌ای رفتار کردن هنگام ترک یک محل کار هم موضوع پیچیده‌ای نیست؛ کافی است چند قدم زیر را بردارید. با ما در کاران همراه باشید.

 

نمونه نامه رضایت کارفرما از عملکرد کارمندان و کاربرد آن

 

۱. اگر خودتان تصمیم گرفته اید یک محیط کاری را ترک کنید، نامه استعفایتان را مطابق مقررات قراردادی شرکت و یا توافقی که با کارفرما انجام داده اید، تنظیم کنید و تحویل مدیر بخش یا مدیرارشد شرکت بدهید. بسیاری از افراد این نامه را به صورت چاپی تهیه می‌کنند و برای مسئول موردنظر ایمیل هم می‌کنند. برای نوشتن یک نامه استعفای حرفه ای این مقاله را بخوانید.

۲. اطلاعات، مستندات، شرح وظایف و گزارش‌های کاری را برای تحویل آماده کنید و در یک زمان مشخص به مدیرتان بدهید. سعی کنید یک صورت جلسه کوچک با تاریخ و امضا مبنی بر تحویل این اطلاعات هم تنظیم کنید و به همراه گزارش‌ها و مستندات به مدیرتان ارائه کنید.

۳. تمام وسائل شخصی تان را پیش از روز پایانی حضورتان جمع آوری و بسته بندی کنید.

۴. در روز پایانی حضورتان، از همه همکاران با کمال احترام خداحافظی کنید؛ اهمیتی ندارد مدیران و همکاران شما تا پیش از این چه رفتاری با شما داشته اند، چقدر صمیمی یا رسمی بوده اند؛ شخصیت حرفه‌ای شما حکم می‌کند از همکاران تان به شایستگی خداحافظی کنید تا خاطره خوبی از شما باقی بماند و بسیاری از روابط شما با تیم‌ها و همکاران قبلی تان محفوظ باقی بماند؛ روابطی که ممکن است سنگ بنای پیشنهادهای جدید کاری و آینده شغلی برای شما باشد.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه یک نامه استعفای حرفه ای تهیه کنیم؟

۱۰ جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

موسیقی خوب چه تاثیری روی عملکرد شما در محیط کار دارد؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!