همه چیز درباره استخدام و مصاحبه شغلی یک کارشناس سخت افزار کامپیوتر

استخدام یک کارشناس سخت افزار یا همان مهندس سخت افزار کامپیوتر، قطعا برای شما اگر یک مدیر کسب و کار یا مسئول منابع انسانی باشید، یک استخدام کاملا تخصصی و البته پیچیده است. در این مقاله کاران می‌خواهیم به شما بگوییم یک کارشناس یا مهندس سخت افزار باید چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی داشته باشد و شما در یک مصاحبه شغلی چه سوال‌هایی بپرسید.

همه چیز درباره استخدام و مصاحبه شغلی یک کارشناس سخت افزار کامپیوتر

چگونه یک مهندس سخت افزار استخدام کنیم؟

هنگامی که می‌خواهید یک کارشناس سخت افزار استخدام کنید، در مرحله اول باید ویژگی‌ها و مهارت‌های فنی وعمومی که از کارشناس سخت افزار انتظار دارید را برای خودتان مشخص کنید. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا حتما با مسئول فنی شرکت‌تان درباره این موضوع مشورت کنید و متوجه شوید که قرار است با چه هدفی یک کارشناس سخت افزار استخدام کنید. آیا می‌خواهید فردی را استخدام کنید که محصول جدید را طراحی کند و یا اینکه می‌خواهید فرد موردنظر تجهیزات رایانه ای سازمان را نگه‌داری و یا تعمیر کند؛ بعد از مشخص شدن انتظارات فنی، تعیین ویژگی‌ها و شرایط عمومی فرد موردنظر، یک آگهی استخدامی مبتنی بر شرح کلی مهارت‌ها و شرح وظایف یک کارشناس یا مهندس کامپیوتر سخت افزار تهیه کنید و سپس این آگهی را در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر منتشر کنید، البته بسیاری از سایت‌های کاریابی هستند که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند اما پیشنهاد ما در کاران به شما این است که از طریق سایت‌های تخصصی حوزه کار و استخدام به دنبال یافتن فرد موردنظرتان باشید؛ چرا که سریع تر به نتیجه می‌رسید.

 

در ادامه این مقاله کاران، ابتدا شما را با ویژگی‌های شخصیتی یک کارشناس سخت افزار حرفه ای آشنا می‌کنیم و سپس به شما می‌گوییم که در مصاحبه استخدامی با یک کارشناس سخت افزار چه سوال‌هایی بپرسید.

توانایی و ویژگی‌های یک مهندس کامپیوتر و سخت افزار

کارشناس سخت افزار کامپیوتر، فردی است که وظیفه اش طراحی، نگه داری، تعمیر و آزمایش تجهیزات کامپیوتر است. یک مهندس کامپیوتر با گرایش سخت افزار مسئول است، ضمن عیب یابی از سیستم‌های رایانه ای در بخش سخت افزار، به روز بودن اجزای  سیستم را با آخرین پیشرفت‌های دانش نرم افزار رایانه‌ها کنترل ‌کند و در مواردی هم به فکر ارتقای قابلیت سخت افزارها باشد. بنابراین یک کارشناس سخت افزار اغلب با توسعه دهندگان و طراحان نرم افزار در ارتباط است. کارشناس سخت افزار کامپیوتر اغلب فارغ التحصیل رشته مهندس کامپیوتر با گرایش سخت افزار است. گرچه برخی از فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات و حتی مهندسی نرم افزار هم برای استخدام در جایگاه کارشناس سخت افزار کاندید می‌شوند.

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

مهارت‌های فنی سخت افزاری و دقت

آشنایی کافی با سیستم عامل، قطعات و تجهیزات یک رایانه، شبکه‌ها وسرورهای کامپیوتر، تسلط بر نحوه کارکرد سیستم و حتی به روز آوری بسته‌های نرم افزارهای روی کامپیوترها، جزو مهم ترین مهارت‌هایی است که یک کارشناس سخت افزار باید با آن کاملا آشنا و مسلط باشد. در کنار این ویژگی‌های فنی، توانایی درک سیستم‌های پیچیده و یافتن مشکل در سیستم‌های رایانه ای ویژگی دیگری است که در استخدام یک کارشناس سخت افزار کامپیوتر باید به آن دقت کنید؛ این ویژگی توامان با خلاقیت، موجب درک سیستم‌های جدید و پیچیده می‌شود.

یک کارشناس ارشد سخت افزار باید دقیق باشد تا بتواند از توانایی‌های فنی اش در ارتباط با رایانه‌ها به درستی استفاده کند. دقت بالا در کارها باعث می‌شود مهندس کامپیوتر دچار اشتباه در بستن مدارها یا جا گذاری قطعات نشود.

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

کارشناس سخت افزار

سخت کوشی و حل مسئله:

یکی از ویژگی‌های اصلی  هر مهندس یا کارشناس سخت افزار، تلاش و سخت کوشی است. به دلیل سرعت بسیار بالای تغییرات تکنولوژی، اغلب در حین کار با سیستم‌های رایانه ای، مشکلاتی به وجود می‌آید که نیازمند جستجو و تلاش مضاعف برای حل مساله است. یک مهندس سخت افزار کامپیوتر باید بتواند هر زمان با فراگیری تغییرات و حتی دانش جدید، این نقایص را حل کند. به همین دلیل یک کارشناس سخت افزار باید اطلاعات خود را به روز نگه دارد و از روحیه حل مسئله برخوردار باشد. تحلیل مسائل و ارائه راهکارهای مبتکرانه، ویژگی و در واقع  مهارت مهم دیگری است که شما باید در استخدام یک کارشناس یا مهندس سخت افزار به آن دقت کنید.

توانایی طراحی و تست محصول:

یکی از ویژگی‌های اصلی هر کارشناس سخت افزار، توانایی طراحی محصول جدید است. یک مهندس سخت افزار کامپیوتر به عنوان یک طراح باید نیاز روز را بشناسد و بتواند محصولی طراحی کند که با این نیاز کاربران بیشترین هماهنگی را داشته باشد. البته این توانایی اغلب در کارخانه‌ها و مراکز تولید سیستم‌های رایانه ای مطرح می‌شود. با توجه به محدود بودن کمپانی‌های ساخت و تولید سیستم‌های رایانه ای، اغلب کارشناسان سخت افزار در شرکت‌ها، باید بیشتر روی کارکرد و تست محصولات رایانه ای در ابعاد سخت افزاری مسلط باشند. در واقع آزمایش محصول براساس استاندادهای رایج جهانی یکی از اصلی‌ترین وظایف هر کارشناس سخت افزار محسوب می‌شود. مخصوصا زمانی که یک سیستم به لحاظ سخت افزاری دچار مشکل می‌شود.

علاقه به پیشرفت:

همان طور که گفتیم علوم کامیپوتر مدام در حال تغییر و به روزآوری است به همین دلیل افرادی که می‌خواهند به عنوان کارشناس سخت افزار رایانه‌ها استخدام شوند باید علاقه به پیشرفت و مطالعه داشته باشند. این دو ویژگی در کنار هم باعث تقویت مهارت افراد در پست کارشناس سخت افزار خواهد شد و قطعا یکی از نکات کلیدی برای پیشرفت هر کارشناس ارشد سخت افزار است.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

۷ سوال کلیدی در مصاحبه با کارشناس سخت افزار

با دانستن ویژگی‌های یک کارشناس مهندسی سخت افزار کامپیوتر، حالا شما می‌توانید در یک مصاحبه استخدامی، علاوه بر شناسایی و تحلیل ویژگی‌ها، مهارت‌های فنی و شخصیتی که ذکر کردیم، پرسش‌های اختصاصی زیر را مطرح کنید. پاسخ کارجو به سوالات زیر مشخص می‌کند که فرد موردنظر شما چقدر به مسائل حوزه سخت افزار رایانه‌ها در این شغل مسلط است.

۱. چه دوره‌های مهارتی و تجربی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در زمینه مهندسی سخت افزار گذرانده اید؟

۲. برای حل مشکلات فنی سخت افزار یک سیستم رایانه اغلب چه فرایندی را طی می‌کنید؟

۳. جدید ترین زمانی را توصیف کنید که موفق شدید با مهارت‌هایتان یک مشکل سخت افزاری را در محیط کار حل کنید.

۴. از حل چه مسائلی در ارتباط با سیستم‌های رایانه ای لذت می‌برید و به آن کاملا مسلط هستید؟

۵. از چه روش‌هایی برای پاکسازی سیستم از ویروس‌های مخرب استفاده می‌کنید؟

۶. اگر‌هارد یک کامپیوتر خراب شده باشد از چه راه‌هایی اطلاعات ان را بازیابی می‌کنید؟

۷.  فکر می‌کنید مهم ترین وظیفه ای که یک مهندس سخت افزار کامپیوتر بر عهده دارد، چه موضوعی است؟

 

بیشتر بخوانید:

تجهیزات و سخت‌افزارهای شبکه را بهتر بشناسید

چگونه یک برنامه نویس موبایل استخدام کنیم؟

همه چیز درباره استخدام یک برنامه نویس و مصاحبه شغلی آن

چرا کارجویان به مصاحبه استخدام نمی آیند؟

بایدها و نبایدهای یک رزومه شغلی

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!