چطور می توان جلوی خروج افراد از شرکت های IT را گرفت؟

​​​​​​​نرخ بالای جابه جایی منابع انسانی میان شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات یکی از بزرگترین معضلات این حوزه است. اگر شما هم صاحب یک کسب و کار یا مدیر منابع انسانی یکی از شرکت‌های IT باشید حتما تجربه کرده اید یا دیده اید که بسیاری از افراد به ویژه کارشناسان فنی پیش از پایان قرارداد کاری شان، شرکت شما را به مقصد یک شرکت دیگر ترک کنند؛ در حالی که تصور می‌کنید که در شرکت تان همه چیز مرتب است و در اغلب موارد هم ممکن است شما دلیل اصلی خروج آنها را ندانید.

چطور می توان جلوی خروج افراد از شرکت های IT را گرفت؟

به گزارش روابط عمومی کاران، مدیران در این رابطه نظرات گوناگونی دارند و دلایل متفاوتی را عنوان می‌کنند.

محمد صالحی نژاد، معاون اجرایی و منابع انسانی شرکت آسیاتک به عنوان یکی از شرکت‌های فعال حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات در این رابطه معتقد است:

"جابه جایی منابع انسانی میان شرکت‌ها،یک اتفاق کاملا منطقی و طبیعی است. افرادی که وارد یک شرکت کوچک می‌شوند اگر بعد از یک مدت، آن کسب و کار نتواند زمینه را برای توسعه کاری شان فراهم کند از مجموعه جدا شده و به شرکت‌های بزرگ تر و بالغ تر می‌رود و این سیکل به طور مداوم اتفاق می‌افتد.

 این درحالی است که به دلایل مختلف اقتصادی و برنامه ریزی، شرکت‌ها نیز به صورت مداوم نمی توانند فضا را برای رشد افراد فراهم کنند. به نظر من هر سازمانی دارای  سقف شیشه ای است، فرد آسمان را می‌بیند اما نمی تواند به خاطر محدودیت‌های آن سقف رشد کند و به آسمان برسد. این اتفاق در دوحالت قابل مهار است؛ یکی اینکه فرد قائل شود که سقف پروازش را کوتاه کند؛ دیگر اینکه اینکه آن شرکت بزرگ شود."

فراهم کردن امکان رشد و ارتقا برای منابع انسانی یکی از راه‌هایی است که برخی  در شرکت‌های حوزه IT ، آن را به کار می‌بندند؛ مدیر منابع انسانی شرکت آسیاتک در این رابطه می‌گوید: "دلیل مهمی که اغلب مدیران شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات از آن بی خبرند این است که ما در حوزه منابع انسانی روی توسعه منابع داخلی تمرکز و سرمایه گذاری نمی کنیم؛ اگر بتوانیم پرسنل داخلی شرکت مان را ارتقا دهیم، ضریب ماندگاری آنها در شرکت بالا می‌رود و نرخ ریزش نیروها کسر می‌شود. زمانی که بستر رشد را برای همکاران مان فراهم می‌کنیم اعتماد آنها نسبت به سازمان بیشتر می‌شود. این راه حل، دردسر جذب نیروهای جدید را هم ندارد. اما اگر این حس در کارمندان به وجود بیاد که تنها ابزاری برای درآمدزایی هستند و شرکت هیچ برنامه و توجهی برای آینده شغلی آنها ندارد قطعا یک شرکت را به مقصد یک شرکت بهتر ترک می‌کنند."

از طرف دیگر میانگین سنی نیروها در حوزه فناوری اطلاعات ۲۹ الی ۳۰ سال است که اغلب افراد در این سن بسیار به دنبال پیشرفت شغلی هستند؛ صالحی نژاد به همین موضوع اشاره می‌کند و معتقد است این علت در خروج منابع انسانی کاملا اجتناب ناپذیر است: " قطعا این افراد بلوغ یک نیروی انسانی ۴۰ ساله را برای تشخیص امن ترین موقعیت شغلی ندارند. طبیعت این رده سنی جاه طلبی و میل به پیشرفت است؛ بنابراین این کارشناسان جوان در میان شرکت‌ها به دنبال کسب جایگاه بهتر شغلی و مدیریتی هستند که حتی در این فرایند برای رشد بیشتر گاهی اتفاق می‌افتد که اطلاعات سازمان قبلی را در شرکت فعلی خرج می‌کنند که سریع تر رشد کنند.

 

بیشتر بخوانید:

آموزش حرفه‌ای و تخصصی انواع دوره‌های فناوری اطلاعات

مدیریت منابع انسانی در شرکت های IT متفاوت تر و پیچیده تر از تمام کسب و کارهاست

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!