همه چیز درباره شغل کارشناس سئو یا بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

​​​​​​​بهینه سازی موتور جستجو یا همان SEO ، یکی از جدیدترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که این روزها طرفدار زیادی دارد؛ در این مقاله کاران با شرح شغل کارشناس سئو (SEO Man)، وظایف و مسئولیت ها و بازار کار و استخدام کارشناس سئو آشنا شوید.

همه چیز درباره شغل کارشناس سئو یا بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

یک کارشناس سئو با اصول کارکرد موتورهای جستجوی گوگل و قوانین آن و همچنین روش‌های بهینه سازی سایت برای گوگل متخصص است، SEO کارها با رعایت اصول و قوانین بهنیه سازی سایت از عوامل فنی تا قوانین و استانداردهای تولید محتوا و شناسایی واژه‌های کلیدی برای هر سایت، کمک می‌کنند تا رتبه آن سایت در گوگل افزایش پیدا کند؛ در واقع یکی از مهم ترین وظایف کارشناس بهینه سازی موتور جستجو این است که همواره به دنبال کلمات کلیدی محبوب باشد و راه‌هایی را برای افزایش ترافیک سایت ایجاد کند. دستیابی مرتب به رتبه بالا در کلمات کلیدی هدف، مهم ترین هدف یک کارشناس سئو است.


وضعیت استخدام و بازار کار کارشناس بهینه سازی موتور جستجو SEO

هیچ رشته دانشگاهی تحت عنوانSEO  جزو زیرشاخه‌های فناوری اطلاعات در دانشگاه‌های کشورمان وجود ندارد؛ گرچه برخی از آموزشگاه‌های خصوصی، دوره‌هایی برای آموزش اصول بهینه سازی موتور جستجو برگزار می‌کنند؛ اما این شغل نیز مانند سایر مشاغل حوزه فناوری، نیازمند مطالعه و تحقیقات خود فرد با به روزترین مطالب است. افرادی که در زمینه بهینه سازی موتور جستجو تخصص دارند میتوانند در تمامی سازمان‌ها و مراکزی که وب سایت دارند، به صورت تمام وقت، پاره وقت و حتی دورکار استخدام شوند. به دلیل اقبال عمومی مردم به اینترنت و اثبات شدن تاثیر مثبت داشتن وب سایت در فضای کسب و کار، بازار شغلی سئوکارها حسابی پر رونق است. شرط بقا و در واقع پیشرفت در این شغل همان طور که اشاره کردیم این است که کارشناس بهینه سازی موتورجستجو، برای استخدام در بهترین موقعیت‌های شغلی، مرتب در حال به روز کردن دانش خود باشد. به همین دلیل به عنوان یک سئوکار باید زبان انگلیسی تان در سطح پیشرفته باشد تا هر زمان بتوانید به روزترین مطالب آموزشی در شغل خود را یاد بگیرید و حتی برای رفع مشکلات و شناخت الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو به سایت‌های مرجع سر بزنید. ممکن است علاقه مند باشید در مورد شغل وب مستر هم مطالبی بخوانید.

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

وظایف کارشناس بهینه سازی موتور جستجو( SEO)

  1. طراحی و پیاده سازی استراتژی کلمات کلیدی سایت برای افزایش رتبه بندی در تمام موتورهای جستجو
  2. مسلط به رفع ایرادات سئو تکنیکال
  3. مدیریت کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) در گوگل
  4. ایجاد بک لینک یا همان لینک‌های ارجاع دهنده به سایت
  5. انجام آزمون‌ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج
  6. مدیریت هزینه کمپین‌های تبلیغات کلیکی، صرفه جویی در بودجه، برآورد هزینه‌های ماهانه
  7. بهینه سازی صفحات  فرود (لندینگ پیج) برای بازاریابی موتور جستجو
  8. کشف کلید واژه‌ها، گسترش و بهینه سازی
  9. تحقیق و پیاده سازی توصیه‌های بهینه سازی توسط موتور جستجو
  10. تحقیق و بررسی لینک‌های تبلیغاتی رقیب
  11. توسعه و پیاده سازی استراتژی ساخت لینک
  12. کار با تیم توسعه جهت اطمینان از اینکه بهترین شیوه‌های سئو به درستی روی کد توسعه یافته جدید اجرا می‌شود
  13. پیگیری، گزارش و تجزیه و تحلیل وب سایت، کمپین‌ها و طرح‌های تبلیغات کلیکی

مهارت‌ها و دورههای مورد نیاز کارشناس بهینه سازی سایت

دورههایی که برای این شغل نیاز است شامل موارد زیر می‌شود:

  • دوره‌های تخصصی بهینه سازی موتور جستجو( سئو SEO)
  • دیجیتال مارکتینگ

مهارتهایی که برای این شغل نیاز است:

  • آشنایی کامل با روش‌های سئو
  • دیجیتال مارکتینگ
  • ساخت بک لینک
  • شناخت الگوریتم‌های موتور جستجوی هدف
  • آشنایی کافی با شبکههای اجتماعی
  • توانایی مدیریت زمان

سئو کار

شخصیت شناسی سئو کار


یکی از اصلیترین ویژگی‌های شخصیتی برای یک کارشناس سئو این است که کنجکاو و علاقه مند به کشف باشد. به دلیل تغییرات مداوم الگوریتمهای اصلی موتورهای جستجو لازم است افرادی که می‌خواهند به عنوان کارشناس SEO استخدام شوند باید برای پیدا کردن راههای بهینه سازی جستجوگر باشند. از طرف دیگر به دلیل اینکه عموما بهینه سازی سایت‌ها، نتیجه آزمون خطا است این افراد باید علاقه مند به کشف و یادگیری راههای جدید باشند. به دلیل ضرورت برقراری ارتباط با اعضای تیم تولید محتوا و تیم برنامه نویسی، یک کارشناس سئو باید توانایی برقراری ارتباط مناسب و انتقال مفاهیم را داشته باشد.

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

چالشهای کارشناس بهینه سازی موتور جستجو

یک کارشناس بهینه سازی موتور جستجو یه عنوان یکی از مشاغل حوزه IT، مشکلات و چالش‌های خاص خودش را دارد. دردسرهای فنی یک سایت تا ناکارآمدی محتوای متنی و تصویری همگی مواردی هستند که به عنوان ابزارهای کاری سئوکار می‌توانند تبدیل به چالش شوند.

۱-پیچیدگی و تغییر مدام الگوریتم‌های موتور جستجو:

مشاغل حوزه فناوری به دلیل تغییرات لحظه ای تکنولوژی‌های این حوزه، به خودی خود برای افرادی که استخدام می‌شوند،چالش برانگیزند. در شغل SEO این تغییرات پیچیده تر هستند. مخصوصا که غول‌های موتور جستجو هر زمان بخواهند ساختار و الگوریتم‌های خود را برای رتبه دهی به سایت‌ها، تغییر دهند. این موضوع باعث می‌شود سئوکارها به دنبال راه‌های جدید برای بهبود رتبه سایت‌ها باشند که در بسیاری از موارد سخت و زمان بر می‌شود

۲-به روز بودن دانش فنی :

به عنوان یک کارشناس بهینه سازی موتور جستجو شما باید منتظر تکنولوژی‌های جدید کاری خود باشید و آنها را یاد بگیرید که این موضوع در جای خودش پیچیده و دشوار است؛ مخصوصا وقتی مراجع درستی برای آموزش این مسائل در کشور وجود نداشته باشد و شما مجبور باشید خودتان در سایت‌های مرجع کشف کنید!

۳-ساعت‌ها پشت میز نشینی:

راهکارهای شما برای بهینه سازی رتبه یک سایت جواب نداده و شما ممکن است ساعت‌ها بدون آنکه متوجه شوید پشت میزتان بدون هیچ حرکتی دنبال راه حل بوده اید؛ آسیب‌هایی که از این طریق به مفاصل و ماهیچه‌های شما به عنوان یک سئو کار وارد می‌شود، قطعا یکی از چالش‌های این شغل است

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!