همه چیز درباره شغل طراحی سایت و شرح وظایف طراح وب سایت

استخدام طراح وب یا همان طراح سایت، یکی از پرتقاضاترین مشاغلی است که خیلی از سازمان‌ها، شرکت‌ها، مراکز و حتی کوچک ترین کسب و کار‌ها و فروشگاه‌ها هم به آن احتیاج دارند؛ در واقع تمام مراکز و بنگاه‌های تجاری، اقتصادی و حتی مراکز خیریه تا بزرگ ترین نهاد‌ها و سازمان‌ها برای معرفی خود و فعالیت‌هایشان نیازمند یک سایت اینترنتی هستند.در این مقاله کاران با شرح وظایف، مهارت ها و آگهی های استخدام طراح سایت آشنا می شویم.

همه چیز درباره شغل طراحی سایت و شرح وظایف طراح وب سایت

 شغل طراحی سایت در دسته مشاغل فناوری اطلاعات قرار می گیرد. یک طراح سایت تمام وظایف مربوط به ایجاد و راه اندازی سایت تا جنبه‌های فنی آن را برعهده دارد. ظاهر، طرح بندی و ویژگی‌های وب سایت تا نگهداری و افزودن محتوای اولیه همگی در شرح مسئولیت‌های یک وب دیزاینر یا همان طراح سایت قرار گرفته است.

گرچه سایت ­های مختلف به دلیل متفاوت بودن نوع خدمات و فعالیتهایشان، با یکدیگر فرق دارند. اما در شغل طراحی سایت، یک طراح پس از بررسی نیازهای مشتریان، کار ایجاد و نگهداری یک سایت را شروع میکند. به همین خاطر، یک طراح وب سایت باید بتواند مطابق حوزه فعالیت مشتریان، ظاهر سایت را در ذهن خود تصویر سازی کرده و درک کند وب سایت مورد نظر چگونه کار خواهد کرد؛ این موضوع نیازمند درک طراحی گرافیک و برنامه نویسی کامپیوتری است. برای آشنایی با وظایف یک طراح وب سایت با ما در کاران همراه باشید.

وضعیت استخدام و بازار کار شغل طراح وب سایت 

همان طور که اشاره کردیم نیاز اصلی تمام کسب و کارها و سازمانها به یک وب سایت، باعث میشود یک طراح سایت همیشه گزینههای مختلفی برای استخدام در مراکز مختلف خصوصی و دولتی داشته باشد. ساعتهای کاری یک طراح وب سایت به صورت تمام وقت ، پاره وقت و حتی دورکاری تعریف میشود. در واقع بسیاری از طراحان وب به صورت آزاد(freelancer)و یا پروژه ای کار می­ کنند و ساعت کاری شان را خودشان تنظیم می­ کنند. گاهی بنا به نیاز یک پروژه یا به دلیل بروز برخی مشکلات در سایت، ممکن است طراحان وب، در خارج از ساعات کاری نیز فعالیت کنند. هر روز با ورود تکنولوژیهای جدید حوزه فناوری و همچنین لزوم داشتن سایتی کارآمد برای شرکت­ها و مراکز و سازمان­های دولتی و خصوصی، می­‌توان انتظار داشت بازار کار شغل طراحی وب سایت روز به روز افزایش پیدا کند. باید به خاطر داشت یکی از شرایط پیشرفت و آینده شغل طراحی وب سایت به‌روز نگه داشتن دانش و داشتن مهارت ارتباط و مذاکره با افراد است.

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

شرح وظایفی که طراح وب سایت ملزم به انجام آن است:

  1. مشاوره به مشتریان در خصوص تعیین نوع کار و نوع بازدید کنندگان سایت برای تولید وب سایت بهتر و نزدیکتر به سلیقه مشتریان
  2. تهیه یک طرح نشان دهنده ساختار سایت و نحوه ارتباط بخش‌های مختلف باشد
  3. مذاکره با مشتری درباره تصمیم گیری در مورد متن، رنگ‌ها و پس زمینه‌های مورد استفاده
  4. ایجاد صفحات، آیکون­ ها، لینک ­ها و عکس­ ها با استفاده از نرم افزار طراحی وب
  5. اضافه کردن امکانات مولتی مدیا مانند فیلم، صدا و انیمیشن به سایت
  6. آزمایش و اصلاح طراحی سایت در صورت نیاز
  7. گذاشتن سایت روی سرور برای شروع کار آن و تحویل به کارفرما

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

مهارت‌­ها و دوره‌­های آموزشی مورد نیاز شغل طراح وب سایت :

فردی که می‌­خواهد به عنوان طراح وب استخدام شود باید مدرک تحصیلی یکی از این رشته‌­ها را داشته باشد:

  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی نرم افزار
  • مهندسی فناوری اطلاعات

و همچنین دوره‌­های آموزشی زیر را نیز گذرانده باشد:

  • نرم افزارهای طراحی وب
  • Dreamweaver
  • Photoshop
  • Flash and Fireworks
  • JavaScript
  • .NET

یک طراح وب باید مهارتهای زیر را داشته باشد:

  • تسلط بر اینترنت و مفاهیم وب نویسی
  • خلاقیت
  • مدیریت زمان
  • اصول مشاوره
  • اصول مذاکره
  • برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • آشنایی با قوانین در حوزه اینترنت
  • توانایی حل مسئله

طراح سایت

شخصیت شناسی یک طراح وب سایت 

طراحان وب، توانایی درک سیستم­ های پیچیده را دارند و همچنین در تحلیل مسائل، راه­ های مبتکرانه دارند. بهتر است یک طراح سایت حداقل به دو زبان برنامه نویسی مسلط باشد. به دلیل اینکه طراحان با مشتریان و صاحبان وب باید در ارتباط باشند، باید توانایی برقراری ارتباط و مشاوره و مذاکره را در خود تقویت کنند. با این حال خیلی از طراحان سایت هم مانند باقی فعالان حوزه برنامه نویسی ترجیح میدهند برای انجام وظایف شان به صورت دورکاری استخدام شوند. توانایی جستجو و به‌روز نگه داشتن اطلاعات و آموزش پذیری از مهم ترین ویژگی شخصیتی یک طراح وب است. مطابق نتیجه تست شخصیت شناسی MBTI بهترین تیپ های شخصیتی برای شغل طراحی سایت ISTJ وINTJ است.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

۴  مشکل و چالش شغل طراح وب سایت 

طراحان وب سایت متناسب با حوزه ای که قرار است درآن سایت طراحی کنند با مشکلات و چالشهای مختلف روبه رو میشوند اما به صورت عمومی طراحان وب با چالشهای زیر مواجه هستند

  1. ساعات کاری غیر اداری: بسیاری از طراحان سایت به دلیل باز بودن زمان انجام وظایفشان باید حتی در ساعتهای غیر اداری نیز مشغول انجام کارهایشان باشند و این یک چالش بزرگ محسوب میشود
  2. مدیریت زمان : با توجه به متغیر بودن ساعات کاری، یک طراح سایت همیشه باید کنترل زمان برای به نتیجه رسیدن وظایف را در دست داشته باشد
  3. تغییرات مداوم علوم کامپیوتر: به دلیل تغییرات لحظه ای تکنولوژی و به ویژه دانش فناوری، طراحان سایت باید هر لحظه مشغول به روزآوری معلومات خود باشند
  4. پیچیدگی زبانهای جدید برنامه نویسی : ماهیت مشاغل فناوری اطلاعات به ویژه مشاغل تحت وب، به دلیل پیچیدگیهای این موضوع و بروز مشکلات فنی، اغلب طراحان وب سایت را دچار چالش میکند.

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره شغل برنامه نویس

5 مشکل شغل برنامه نویسی را بشناسید

آشنایی با پردرآمدترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

 
نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!