آشنایی با شغل دندان پزشک و وظایف آن

دندان پزشکی، یکی از قدیمی ترین شاخه‌های پزشکی است که از دیرباز وجود داشته است. در گذشته ای نزدیک به هشتاد سال قبل، شغلی به صورت مستقل به نام دندان پزشک وجود نداشت و در واقع سلمانی‌ها در دکان‌های خود و یا دلاک‌ها در حمام‌های قدیمی، مسئول کشیدن دندان و ساختن ضماد برای کاهش درد دندان بودند. کار ساخت دندان، آن هم از جنس طلا بر عهده زرگرها بود.

آشنایی با شغل دندان پزشک و وظایف آن

 

شغلی که امروز تحت عنوان دندان پزشکی به عنوان یکی از مشاغل بسیار پردرآمد حوزه پزشکی می‌شناسیم، عمری کمتر از صد سال دارد. دندان پزشکی در حال حاضر به دو دستهی عمومی درمانی و زیبایی تقسیم میشود. رشته دندان پزشکی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی کشورمان به عنوان یکی از محبوب ترین شاخه‌های پزشکی و درمانی تدریس می‌شود؛ حتما شنیده اید بسیاری از علاقمندان این شغل، سال‌ها پشت کنکور سراسری دانشگاه تلاش می‌کنند تا در رشته تحصیلی قبول شوند!

برای آشنایی بیشتر با وظایف و مهارتهای دندان پزشک با ما در کاران همراه باشید.

وضعیت استخدام و بازار کار دندان پزشک:

دندان پزشکان بعد از گذراندن دوره دانشگاهی و اخذ مدرک می‌توانند به صورت خصوصی اقدام به تاسیس مرکز دندان پزشکی کنند. این افراد به دلیل فراهم کردن تجهیزات، هزینههای فراوانی متحمل میشوند اما با گذشت زمان و جذب مراجعین درآمد بالایی کسب میکنند. همچنین این دندان پزشکان می‌توانند به صورت گروهی در برخی از مراکز دندان پزشکی همچون بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها استخدام شوند. ساعات کار پزشکانی که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند عموما به صورت شیفتی است. شاید فکر کنید بازار شغل دندان پزشکی در شهر‌های بزرگ به دلیل کثرت دندان پزشک‌ها تقربیا راکد است؛ گرچه دندان پزشکان در شهرهای کوچک به دلیل کمبود پزشک متخصص نسبتا درآمد بالایی دارند اما اگر شما یک دندان پزشک خبره باشید، حتی در شهرهای بزرگ هم قطعا می‌توانید حسابی کسب درآمد کنید.

 

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

۱۰ وظیفه یک دندان پزشک

وظایف عمومی دندان پزشکان به این شرح است:

  1. ویزیت بیماران و ارائه مشاوره‌های پزشکی
  2. درمان بیماری‌های دندانی افراد مانند پر کردن، عصب کشی
  3. تجویز دارو‌
  4. عکس برداری از دندان‌ها
  5. ساخت پروتز دندانی (ثابت و متحرک)
  6. پل گذاری دندان
  7. درمان ریشه دندان
  8. دندانپزشکی ترمیمی
  9. روکش گذاری دندان
  10. جرم گیری دندان

مهارت‌­ها و دوره­‌های آموزشی مورد نیاز برای استخدام دندان پزشک:

فردی که می‌خواهد در شغل دندان پزشک استخدام شود باید مدرک تحصیلی رشته دندانپزشکی را داشته باشد.

 

یک دندان پزشک باید این مهارت­ها را نیز داشته باشد:

  • برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • ایجاد اعتماد
  • مدیریت زمان
  • توان بدنی مناسب
  • سرعت عمل
  • آشنایی با قوانین ایمنی
  • آشنایی با قوانین بهداشتی

دندان پزشک

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

شخصیت شناسی دندان پزشک

دندان پزشک‌ها به لحاظ شخصیتی حامی هستند و علاقمند هستند به دیگران کمک کنند . همان طور که اشاره کردیم در شغل دندان پزشکی توانایی برقراری ارتباط مثبت و ایجاد اعتماد یک ضرورت است. یکی از شروط موفقیت در این شغل، صبر و حوصله زیاد در برخورد با افراد است. دندان پزشکان باید توانایی آرام کردن و جلب اعتماد برای افراد و مخصوصا کودکان را داشته باشند. به دلیل وجود عصبهای فراوان در لثهها دندان پزشکان باید تمرکز فراوانی در عملهای دندانی به خصوص کشیدن دندانها داشته باشند، در این عملها دندان پزشکان باید بتوانند بین دستها و چشمهایشان هماهنگی ایجاد کنند.به همین دلیل یک دندان پزشک باید فرد دقیقی بوده و توانایی بدنی بالایی هم داشته باشد چراکه ممکن است ساعتهای زیادی روی یک دندان کار کند و حتی شاید نیاز باشد با قدرت بیشتری یک دندان را از ریشه خارج کنند.

 چالش و مشکل پیش روی یک دندان پزشک

مشاغل پزشکی همگی چالش‌های زیادی دارند و برخی از این چالش‌ها با مرور زمان قابل رفع هستند. شغل دندان پزشکی نیز از موضوع مستثنی نیست. بنابراین اگر می‌خواهید به عنوان یک دندان پزشک استخدام شوید باید بدانید قرار است در کنار درآمد بالا و جایگاه اجتماعی مناسب، با چه مسائلی روبه رو شوید در ادامه با برخی از این چالش‌ها آشنا می‌شویم:

  1. نشستن و یا ایستادن طولانی مدت : شما مجبورید برای راه‌های درمان دندان از عصب کشی یا جراحی دندان ساعت‌ها بایستید و یا حتی بنشینید که این موضوع در بلند مدت ممکن است باعث دردهای استخوانی و عضلانی شود.
  2. سر و کار داشتن با اقشار مختلف جامعه: به دلیل عمومی بودن تقاضا برای بهره گیری از خدمات این شغل، شما با اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی با فرهنگ‌های متعدد روبه رو می‌شوید که این موضوع به خودی خود چالش برانگیز است
  3. کاهش مراجعه بیماران به دلیل نداشتن بیمه و هزینه‌های فراوان دندان پزشکی: افزایش هزینه‌های سرسام آور درمان و ساخت دندان باعث می‌شود مراجعان شما تا زمانی که مجبور نباشند به دندان پزشکی مراجعه نکنند. همین موضوع باعث می‌شود تا حدودی کسب وکار شما کساط شود.
  4. تهیه وسایل و تجهیزات پزشکی در مواقع تحریم‌ها: نوسان قیمت ارز و افزایش آن بسیاری از مواقع باعث می‌شود که شما هزینه‌های بسیار بالایی برای تعمیر یا خریداری تجهیزات دندان پزشکی کنید.
  5. کثرت تعداد دندان پزشکان در شهرهای بزرگ و راکد شدن بازار کار: افزایش تعداد رقبای شما در مخصوصا در شهرهای بزرگ ممکن است باعث شود تعداد بیماران تان به طرز چشم گیری کاهش پیدا کند.
  6. بودن در معرض انواع بیماری‌ها مانند ایدز و هپاتیت: شغل دندان پزشکی اگر با رعایت قوانین بهداشتی مخصوصا در ابزار و تجهیزات همراه نباشد بستری برای انتقال انواع بیماری‌های خطرناک از مراجعه کنندگان به شماست.

 

بیشتر بخوانید:

لیست انواع مشاغل

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!