10 اشتباه مدیران درمصاحبه استخدامی که کارجو را فراری می دهد

شاید فکر کنید اشتباه در مصاحبه استخدامی فقط از طرف کارجویان اتفاق می افتد؛ اما خیلی وقت ها رفتار و ادبیات مدیران استخدام در مصاحبه اشتباه است؛ اشتباه مدیران در مصاحبه شغلی نه تنها باعث می شود افراد مناسب در یک سازمان استخدام نشوند بلکه به خوشنامی و برند یک کسب و کار هم ضربه می زند.

10 اشتباه مدیران درمصاحبه استخدامی که کارجو را فراری می دهد

اگر سال هاست که به عنوان یک مدیر یا مسئول استخدام در حال مصاحبه کردن هستید یا اینکه ممکن است روزی مسئول جذب و استخدام شوید، دراین مقاله کاران با 9 مورد از بزرگترین اشتباهات مدیران در مصاحبه استخدامی و راه حل های آن آشنا شوید.

1.بی احترامی و برخورد نامناسب با کارجو در مصاحبه

برخورد نامناسب، تحقیر کردن و فقط اشاره مستقیم به نقطه ضعف های رزومه کارجو بدون درنظر گرفتن توانایی هایش و حتی زیر سوال بردن سبک زندگی فرد، همگی مصداق برخوردهای نامناسب در مصاحبه استخدامی هستند. مدیران و مسئولان استخدام باید بدانند که مسئول ارزیابی توانایی های یک کارجو در ارتباط با سازمان خود هستند؛ نه اینکه فرد را نسبت به عالم هستی ارزیابی و قضاوت کنند.

2.به کارجو اطلاعات لازم داده نمی شود

خیلی ازمدیران چه درمصاحبه تلفنی چه حضوری، حوصله توضیح دادن به کارجو درباره سمت شغلی و شرکت را ندارند. آگهی های استخدامی هم اطلاعات کاملی ندارند. به همین خاطر کارجو به خاطر نداشتن اطلاعات کافی در مصاحبه دچار اضطراب و دستپاچگی می شود.به عنوان یک مدیر منابع انسانی یا مسئول مصاحبه تلاش کنید در مصاحبه به کارجو احساس امنیت و آرامش منتقل کنید. برای اینکه بدانید در مصاحبه تلفنی چه اطلاعاتی باید مطرح کنید این مقاله را بخوانید.

3.به کارجو در مصاحبه اضطراب وارد می شود

خیلی از مدیران متوجه نیستند که با رفتار نامناسب خود در مصاحبه به کارجو استرس می دهند. زمانی که یک کارجو در مصاحبه مضطرب است، قطعا اعتماد به نفس و تمرکز لازم برای پاسخ گویی هم ندارد. باید بدانیم فضای مصاحبه مثل محل نشستن، نوع گفتار تا زبان بدن مدیر مصاحبه همگی در القای آرامش یا استرس به کارجو تاثیر دارند. برای آشنایی با زبان بدن درست در مصاحبه استخدامی این مقاله را بخوانید.

4.بی نظمی در فرایند مصاحبه استخدامی

قرارها و تماس های بی وقت برای مصاحبه و درنظر نگرفتن شرایط کارجو برای هماهنگی مصاحبه، یکی از اشتباهات بزرگی است که مدیران استخدام مرتکب می شوند و نمی دانند چه تاثیری منفی روی کارجو و نتیجه استخدام در آن شرکت دارد.

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

5.دقت و وقت کافی برای مصاحبه گذاشته نشده است

خیلی از مدیران در مصاحبه وقت و توجه لازم برای یک مصاحبه نمی گذارند؛ ممکن است بارها در مصاحبه به ساعت خود نگاه کنند و اصلا به حرف کارجو گوش ندهند. این موضوع باعث می شود کارجو احساس کند کم ارزش است و این حس ناخوشایندی است که هرگز درباره آن شرکت فراموش نمی کند. هرچقدر هم به عنوان مدیران سرتان شلوغ است سعی کنید حتما یک زمان و حوصله کافی به مصاحبه اختصاص بدهید .

6.خرد کردن شخصیت و اعتماد به نفس یک کارجو

اگر به عنوان یک مدیر مصاحبه استخدام متوجه شدید کارجو درباره توانایی هایش منطقی فکر نمی کند نیازی نیست با برخورد نامناسب اعتماد به نفس کارجو را خرد کنید؛ اجازه بدهید کارجو کامل خودش را معرفی کند. در نهایت می توانید عنوان کنید فرد نیاز دارد تجارب بیشتری کسب کند و یا اینکه نیاز به آموزش بیشتری دارد.

7.با کارجویی که تنوع سابقه کاری ندارد، مثل کارآموز مصاحبه نکنید.

خیلی از کارجویان ممکن است سال ها سابقه کار حرفه ای داشته باشند اما تجربه کاری آنها متنوع نباشد یا مثلا سال ها در یک شرکت کار کرده باشند؛ هرگز با کارجویی که در شرکت های مختلف کار نکرده مثل یک کارآموز بی تجربه برخورد و مصاحبه نکنید.سعی کنید با ادبیات درست انتظارات شغلی را با فرد در میان بگذارید.

8.کش دادن بیش از حد فرایند و اعلام نتیجه مصاحبه

طولانی شدن بیش از حد فرایند ارزیابی و مصاحبه به راحتی می تواند یک کارجو را کلافه کند؛ به طوری قید یک فرصت استخدامی را بزند. تا جای ممکن به عنوان یک مدیر یا مسئول استخدام سعی کنید خیلی شفاف اطلاعات لازم درباره نتیجه یک مصاحبه را به کارجو بدهید.

9. فرصت اظهارنظر به کارجو داده نمی شود.

مصاحبه شغلی یک گفتگوی دو طرفه است. همیشه در مصاحبه استخدامی فرصت اظهارنظر و سوال پرسیدن به کارجو بدهید. با چند نمونه سوال که می شود از کارفرما در مصاحبه استخدامی پرسید در این مقاله آشنا شوید.

10.فقط روی نکات منفی رزومه تمرکز می شود.

هر رزومه کاری نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. در مصاحبه فقط روی نکات منفی و ضعف تمرکز نکنید. همیشه ابتدا با نقاط مثبت رزومه شروع کنید و در ادامه با ادبیات درست درباره نقاط ضعف یا نکات مبهم سابقه و تجربه کارجو صحبت کنید.

 به نظر شما مدیران و مسئولان استخدام چه اشتباه های دیگری در مصاحبه انجام می دهند؟

بیشتر بخوانید:

12سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!