آیا حاضرید شغل تان را به خاطر بورس رها کنید؟

تب فعالیت در بورس، مثل کرونا همه جا را گرفته است؛ خیلی از کارمندان شرکت ها، بدون اینکه تجربه و یا حتی دانش بورس داشته باشند، وارد بازار سرمایه شده اند؛ بسیاری از اطرافیان ما و شما، خرید و فروش سهام در بورس را به جای شغل دوم و یا حتی شغل اصلی شان انتخاب کرده اند؛ انتخابی که باعث شده شرکت ها با موجی از استعفای کارمندان یا کاهش بهره وری مواجه باشند.

آیا حاضرید شغل تان را به خاطر بورس رها کنید؟

تب فعالیت در بورس، مثل کرونا همه جا را گرفته است؛ خیلی از کارمندان شرکت ها، بدون اینکه تجربه و یا حتی دانش بورس داشته باشند، وارد بازار سرمایه شده اند؛ بسیاری از اطرافیان ما و شما، خرید و فروش سهام در بورس را به جای شغل دوم و یا حتی شغل اصلی شان انتخاب کرده اند؛ انتخابی که باعث شده شرکت ها با موجی از استعفای کارمندان یا کاهش بهره وری و کم شدن تمرکز همکاران، مواجه باشند.

در این مقاله کاران می خواهیم از نزدیک با دلایل، مزایا و معایب فعالیت افراد در بورس آشنا شویم؛ همچنین تاثیر بورس در محیط کار را بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که در شرایط اقتصادی فعلی چه راهکارهایی پیش روی کسب و کارها و کارمندان بورس باز وجود دارد؟

 

چرا  تب بورس فراگیر شد؟

مطابق آخرین آمار شرکت فرابورس ایران، در حال حاضر علاوه بر سهامداران عدالت، ۱۵ میلیون ایرانی دارای کد بورسی فعال هستند که این آمار در مقایسه با سال ۹۷ از رشد ۹۰۰ برابری حکایت دارد. براساس همین آمار، بخش عمده ای از دارندگان کدهای بورسی، فعالان بخش خصوصی و دولتی هستند که به خاطر سودهای یک شبه، ساعت کاری کوتاه و امکان پیگیری بورس از هر مکان، هر روز بر تعدادشان افزوده می شود.

صاحب نظران منابع انسانی معتقدند شرایط همه گیر کرونا و تلاطم بازار ارز به استقبال از بورس کمک کرده است؛ بسیاری از کارمندان شرکت ها و سازمان ها در سال جاری وارد بورس شده اند تا به این شکل کسب درآمد کرده و یا ارزش پس انداز و سرمایه شان را حفظ کنند.

 

 

چرا کارمندان به خاطر بورس استعفا می دهند؟

 برخی از کارمندان، بورس را به عنوان شغل دوم انتخاب می کنند و برخی دیگر هم از شغل شان استعفا می دهند؛ فقط به این دلیل که بورس جذابیت و درآمد بیشتری دارد . افرادی که طی ماه های گذشته شغلشان را به مقصد بازار بورس رها کرده اند معتقدند در محیط کار ، وقت کافی  برای فعالیت در بورس نداشتند و یا با مخالفت مدیران روبه رو شده اند. در واقع اغلب بورس بازها می گویند با تخصیص زمان کمتر، می توانند درآمدی بیشتر از حقوق کنونی شان کسب کنند، بنابراین چه نیازی هست که در استخدام شرکت دیگری باشند؟! بعضی هم به دلیل ترس از عدم پایداری بازار بورس همزمان با شغل خود به بورس هم می پردازند و این به معنی پایین آمدن بهره وری و کاهش تمرکز است و ایجاد نارضایتی بین همکاران است. ضمن آنکه در محیط کار بی نظمی ایجاد می کند و ممکن است سایر همکاران نیز مشغول بورس شده و کارشان را رها کنند.

 

ترک کار به خاطر بورس

تهدیدهای بورس برای کارکنان شرکت ها

ریسک پذیری، مهم ترین خاصیت بازار سرمایه است؛ گرچه دانش تخصصی بورس به کارشناسان امکان پیش بینی سود و ضرر را می دهد؛ اما در واقع چند درصد از کارمندان بورس باز در این حوزه، متخصص هستند؟ بنابراین طبیعی است در کنار درآمدها و سودهای چند درصدی، آنها باید  یاریسک سقوط سرمایه را هم بپذیرند. در شرایطی که بازار بورس کشورمان هم مثل بازار ارز، فرمول درست و منطقی برای رشد و یا سقوط ندارد به نظر شما چقدر منطقی است که کارمندان بخواهند بدون آگاهی صحیح، شغل و تخصص خود را رها کنند؟یا موقعیت شغلی و اعتبار خود را به خطر بیاندازند.

بیشتر بخوانید : پررونق ترین و پردرآمدترین مشاغل ایران در سال ۹۹ را بشناسید

تاثیر روانی بورس در محیط کار از دید کارفرمایان

دیدن چهره اداره ای که صبح ها شبیه تالار بورس می شود، مطلوب هیچ مدیر یا کارفرمایی نیست! مدیرانی که با کارمندان بورس باز مواجه می شوند معتقدند دغدغه چک کردن سهام در هر لحظه، تاثیر مخربی روی حواس و تمرکز آنها دارد؛ طبیعی است که در چنین شرایطی از میزان کارایی کاسته می شود و ممکن است حتی کسب و کارها با چالش جدی مواجه شوند. به گفته این مدیران، زمانی که کارمندان، جذب بازار سرمایه می شوند خود به خود تمرکز و انگیزه کار در آنها کاهش پیدا می کند.

واکنش مدیران در مواجهه با کارمندان بورس باز

اولین راهکار کارفرمایان و مدیران در مواجهه با کارمندان بورس باز، ممنوع کردن دسترسی به سایت های مرتبط است؛ در مراحل بعدی راه حل هایی مثل تذکرهای دوستانه مطرح می شود اما گاهی اوقات هم کار ممکن است به مراحل جدی تر مثل خروج افراد از مجموعه برسد. عکس العمل سازمان ها با کارمندان بورس باز، متناسب با فرهنگ آن سازمان می تواند متفاوت باشد.

 

 

اما چه راهکارهای  منطقی وجود دارد؟

در شرایط اقتصادی فعلی که اغلب کارکنان شرکت ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند، رفتارهای سلبی مانند اخراج کارمندان بورس باز قطعا بهترین راهکار نیست. از سوی دیگر، رعایت قوانین در محیط کار و انتظار مدیران برای حفظ بهره وری کارکنان، حق طبیعی آنهاست.

به همین دلیل به نظر می رسد در قدم اول، شفاف کردن قوانین شرکت برای احترام به قواعد محیط کار  کاملا ضروری است.

باید پذیرفت کنترل ۱۰۰درصدی کارکنان هرگز امکان پذیر نیست بنابراین در قدم دوم، مدیران کسب و کار و به ویژه مسئولان منابع انسانی می توانند با برگزاری جلسات آگاهی بخش درباره بازار بورس و فرصت ها و تهدیدهای آن به کارکنان اطلاع رسانی کنند و از آنها بخواهند راه حل های منطقی تری برای فعالیت در این فضا پیدا کنند. از جمله این راه حل ها می تواند آموزش افراد غیرشاغل خانواده برای فعالیت در بورس باشد.

راهکار سوم اما می تواند سرمایه گذاری جمعی کارکنان شرکت در صندوق های سرمایه گذاری امن با صلاحدید کارشناسان و مشاوران مالی باشد. واحدهای مالی و اعتباری شرکت ها و سازمان ها می توانند در این زمینه تحقیقات جامعی انجام دهند و سهام کارکنان شرکت را در بازار سرمایه به صورت جمعی مدیریت کنند. به این ترتیب نه تنها کارمندان وقت و شغل خود را در راه بورس از دست نمی دهند بلکه به صورت اصولی می توانند درآمد خود از بازار سرمایه را هم حفظ کنند.

به نظر شما چه راهکارهای دیگری در این زمینه می تواند پیش روی مدیران و کارکنان وجود داشته باشد؟

 

بیشتر بخوانید :

 با آزمون های خودشناسی کاران یک استخدام موفق را تجربه کنید

تمام فرصت های استخدامی با اپلیکیشن کاران روی گوشی شما

هوش هیجانی چیست و چه تاثیری بر موفقیت شغلی شما دارد؟

 معرفی مشاغل دورکار پردرآمد در دوران کرونا

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!