احساس تنهایی در محیط کار و اثراتش

تنهایی در محیط کار مانع ارتباط موثر بین کارمندان می شود و مجموعه ای از آثار منفی را بر کارمندان، ساختار تیم و در نهایت بر کسب و کار می گذارد. اگر این افراد به دلیل احساس تنهایی در محیط کار عملکرد مناسبی نشان ندهند تقصیر چه کسی است؟

احساس تنهایی در محیط کار و اثراتش

تنهایی در محیط کار چه پیامدی دارد؟

واضح است که در دنیای جدید، مهمترین منبع سازمان نه مواد اولیه و ماشین آلات و نه تکنولوژی و فناوری است بلکه انسان ها به شکل انکار ناپذیری ارزشمند ترین دارایی سازمان ها و شرکت ها هستند. منابع انسانی می تواند منبع نامتناهی موفقیت و حتی بدبیاری برای یک کسب و کار باشد. استخدام همکاران کاری پر هزینه است و تخصصی و برای همین هم واحد منابع انسانی به چارت سازمان ها اضافه شد و مدیریت منابع انسانی شکل گرفت. حال اگر این افراد به دلیل احساس تنهایی در محیط کار عملکرد مناسبی نشان ندهند تقصیر چه کسی است؟

همه کسانی که به کار به معنی مدرن آن مشغول اند متوجه اهمیت روابط اجتماعی که در زندگی حرفه ای آنها شکل می گیرد شده اند. هرچند بسیاری از مناسبات ما تغییر کرده اند اما یکی از نیاز های بشر که تغییر نکرده،نیاز به جامعه پذیری است. اگر انسان نتواند با دیگران روابط سالم برقرار کند، دچار مشکلات روحی و جسمی متعدد می شود.

یکی از مشکلات کارمندان در محیط کار احساس تنهایی است. تنهایی به شکل غم و اندوهی بروز می کند که ناشی از عدم برقراری ارتباط با کیفیت با دیگر همکاران است. تحقیقات نشان می دهد تنهایی در محیط کار مانع ارتباط موثر بین کارمندان می شود و مجموعه ای از آثار منفی را بر کارمندان، ساختار تیم و در نهایت بر کسب و کار می گذارد.  

تنهایی در محیط کار چه اثراتی روی فرد و همکاران دارد؟

تنهایی در محیط کار با پیامد های فردی مانند افسردگی، خصومت، بدبینی، کناره گیری اجتماعی، کم رویی، بیگانگی با کار و اثرگذاری پایین همراه است. ممکن است بعضی از این آثار برای صاحبین کسب و کار مساله ایجاد نکند و نسبت به وجود آن بی تفاوت باشند و از آن مطلع نشوند اما ارتباط معنادار احساس تنهایی با کناره گیری از کار و بیگانگی با محیط کار می تواند در نتایج مورد انتظار از استخدام یک فرد به طور مستقیم اثر بگذارد.

باید توجه داشته باشیم ممکن است فردی که در زندگی روزمره روابط رضایت بخش و سالم دارد و دچار تنهایی نیست، مشکلاتی در ایجاد ارتباط و حفظ روابط اجتماعی در محل کار داشته باشد. شاید برای شما هم پیش آمده است که در جایی مشغول به کار بوده اید که از همان ابتدای صبح منتظر بودید ساعت پایان کار برسد تا خودتان را به یکی از دوستان تان برسانید یا به خانه بروید و ساعت های آرامی را با خانواده طی کنید.

تنهایی در محیط کار به دلیل اثر منفی اش بر رفاه همکاران و اثر منفی بر عملکرد و بهره وری باید نگران کننده باشد. به عبارتی با تغییراتی که در محیط کار و ساعت کار کردن و ارتباطات محیط کار پیش آمده است کارفرمایان باید به ارتباط همکاران با هم توجه داشته باشند و از شکل گرفتن ساختارهای غیر رسمی نه تنها دچار هراس نشوند حتی برای ایجاد رابطه های دوستانه تمهیداتی در نظر داشته باشند.

در دنیای معاصر روابط سازمانی طوری است که کم رنگ شدن بعضی جنبه های اخلاقی و انسانی در محیط کار باعث بیگانگی از کار می شود، که مانعی اساسی برای پویایی افراد و به دنبال آن سازمان و کل جامعه است. در این حالت فرد، انعکاس وجود خودش را در فعالیت ها و کارهایش نمی بیند و نمی تواند استعدادهایش را شکوفا کند. چنین انسانی به جای احساس خوشبختی احساس شوربختی و ناکامی می کند و نمی تواند جسم و روح خود را آزادانه پرورش دارد. کار برای او جنبه ای به شدت اجباری پیدا می کند و برای ارضای نیازهای روحی اش کاربردی ندارد بلکه ممکن است تنها ابزاری برای تامین نیاز های مالی خودش یا اطرافیانش باشد.

با همکارانی که احساس تنهایی می کنند، چه کنیم؟

در کارهای پر مشغله که عمدتا یکنواخت است امکان دارد کارمندان بیشتر احساس تنهایی کنند، همین طور محیط های کاری ایزوله یا شیفتی که فرد باید در یک محل فیزیکی ثابت حضور داشته باشد به تنهایی دامن می زنند. شبکه های اجتماعی و وقت صرف کردن کارمندان در ساعت های استراحت با دور زدن در این شبکه ها نیز احساس تنهایی در محیط کار را تشدید می کند. هرچند تنهایی صرفا ناشی از تنها بودن فیزیکی فرد نیست بلکه فقدان روابط مورد نیاز باعث می شود که احساس کنیم تنها هستیم.

با توجه به اینکه تنهایی یک تجربه ی ذهنی است و تشخیص آن توسط دیگران دیر ممکن می شود. بنابراین فرد تنها قبل از هرکسی متوجه احساس ناخوشایندش می شود. به محض اینکه فکر کردیم که یکی از همکاران نمی تواند دیدگاه خود را به دیگران منتقل کند و ایزوله شده است باید رفتار و ارتباطش با دیگران را با دقت بیشتر بررسی کنیم.

راه هایی برای کم کردن احساس تنهایی در همکاران هست که رهبر یا مدیر تیم می تواند از آنها استفاده کند و فرهنگ همدلی را در بین همکاران افزایش دهد. ۸ راه برای غلبه بر احساس تنهایی همکاران را بخوانید.

خوب است بدانید همدلی و روابط بین فردی یکی از پانزده عنصری است که در تست EQ بررسی می شود. به عنوان مدیر منابع انسانی یا رهبر تیم می توانید با تست های گروهی کاران، این تست را به صورت گروهی در میان همکاران خود برگزار کنید. نتیجه تست هوش هیجانی یا EQ به شما و به هر یک از شرکت کنندگان اطلاع رسانی می شود.

منابعی که برای نوشتن این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است:

Akcit, V., & Barutca, E. (2017). The Relationship Between Performance and Loneliness at Workplace: A Study on Academicians. European Scientific Journal, Special Issue, 235–243.

Anand, P., & Mishra, S. K. (2019). Linking core self-evaluation and emotional exhaustion with workplace loneliness: does high LMX make the consequence worse? International Journal of Human Resource Management, 1–26

بیشتر بدانید:

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!