7 سوال و جواب مهم که پیش از مصاحبه شغلی باید برای آن آماده باشید

سخت ترین سوال های مصاحبه شغلی، سوال های فنی و تخصصی نیستند بلکه پرسش های رواشناسی هستند که می خواهند ابعاد شخصیتی شما را بیشتر برای کارفرما مشخص کنند. در این مقاله کاران به نقل از سایت indeed از 7 سوال مهم و چالشی در مصاحبه استخدامی و بهترین پاسخ های آن به صورت کاربردی گفتیم که می تواند برایتان مفید باشد.

7 سوال و جواب مهم که پیش از مصاحبه شغلی باید برای آن آماده باشید

این سوال ها ممکن است به نظر ساده بیایند اما پاسخی که شما به آنها می دهید از نظر مدیر مصاحبه کننده می تواند در سرنوشت مصاحبه بسیار تاثیرگذار باشد.

 

1-چه نکاتی شما را یک گزینه منحصر به فرد برای استخدام می کند؟

کارفرمایان اغلب این سوال را می پرسند تا مشخص کنند چرا شما نسبت به سایر نامزدهایی که با آنها مصاحبه می کنند، واجد شرایط تر هستید. برای پاسخ، بر این موضوع تمرکز کنید که چرا استخدام شما برای کارفرما مفید است. قطعا این موضوع برای شما چالش برانگیز است اما اگر با هوشمندی به مهارت ها، تجارب و نقاط قوت تان در سابقه کاری اشاره کنید، این شایستگی ها همگی شما را به یک گزینه قوی برای استخدام تبدیل می کند.

حتما قبل از مصاحبه، دستاوردهای شغلی تان را لیست کنید و مهارت ها و بازخوردهای مثبتی را به یاد بیاورید که قبلا موجب تحسین شما از سمت مدیران تان بوده است.

مثالی از پاسخ کاربردی:

"موضوعی که خودم تصور می کنم یک نقطه قوت خوب در من محسوب می شود، توانایی ام در رعایت ضرب الاجل های کاری برای اتمام وظایف و پروژه ها حتی در زمان کوتاه تر از موعد مقرر است. در محیط کار قبلی، مدیرم چندین بار از من برای تکمیل پروژه هایم به طور موثر و با کیفیت بالا تمجید کرد. این موضوع به من اجازه داد تا مسئولیت های بیشتری را بر عهده بگیرم و در نهایت منجر به ارتقاء شغلی ام شد."

2.چرا می خواهی در این شرکت کار کنی؟

مصاحبه‌کنندگان معمولا این سؤال را می‌پرسند تا مشخص کنند آیا برای تحقیق درباره شرکت وقت گذاشته‌اید یا نه و  اینکه چقدر با اعتماد به نفس فکر می کنید برای این شغل مناسب هستید یا نه.

بهترین راه برای آماده شدن برای این سوال این است که پیش از مصاحبه وقت کافی بگذارید و درباره شرکت و محصولات و خدمات و تاریخچه آنها اطلاعات کافی کسب کنید. در پاسخ به این سوال حتما به جنبه هایی از شرکت اشاره کنید که برای شما جذاب است و با ارزش ها و اهداف شغلی شما همسو است.

مثالی از پاسخ کاربردی:

"ماموریت شرکت و مسئولیت های اجتماعی اش در ارتباط با موضوعی مثل کمک به فارغ التحصیلان دانشگاهی نیازمند برای ادامه تحصیل، واقعا برای من تاثیرگذار و الهام بخش بود. من دوست دارم با شرکتی کار کنم که به این دغدغه دانشجویان فکر کرده است. همیشه همکاری با شرکتی که ارزش هایش با من همسو است می تواند برایم یک اولویت باشد."

3.چه نکاتی در این شغل باعث شده که دوستش داشته باشید؟

مدیران استخدام اغلب این سوال را می پرسند تا مطمئن شوند که نقش شغلی موردنظر را درک کرده اید و به شما فرصتی می دهند تا مهارت های مرتبط خود را برجسته کنید.

برای پاسخ دادن به چنین سوالی حتما شرح شغل را به دقت مطالعه کنید و الزامات آن را با مهارت ها و تجربه خود مقایسه کنید. چند مسئولیت را انتخاب کنید که به طور خاص از آنها لذت می برید یا در آنها برتری دارید و روی آنهایی که در پاسخ شما قرار می گیرند خوب تمرکز کنید.

مثالی از پاسخ کاربردی:

"با وجود اینکه برای محیط کاری قبلی ام واقعا ارزش قائلم اما مدتی بود که احساس می کردم دیگر فرصتی برای رشدم وجود ندارد که با اهداف شغلی ام همسو باشد. اما با توجه به شرح شغلی در این شرکت و خصوصیات محل کارش، مثل گستردگی حوزه های کاری، فکر می کنم این موقعیت کاملاً با مجموعه مهارت های من و نحوه پیشرفت شغلی ام مطابقت دارد."

4.چه چیزی در شغل و محیط کار به شما انگیزه می دهد؟

کارفرمایان این سوال را می پرسند تا سطح خودآگاهی شما را بسنجند و اطمینان حاصل کنند که منابع انگیزه شما با نقش و شرکت هماهنگ است. برای پاسخ دادن، تا حد امکان دقیق باشید، مثال های واقعی ارائه کنید و پاسخ خود را به نقش شغلی و یا ماموریت شرکت گره بزنید.

این سوالات را از خود بپرسید تا پاسخ خود را آماده کنید:

1.یک روز کاری عالی در محیط کاری قبلی ام چگونه بوده و چرا؟

2.چه چیزی باعث شد که این حرفه را انتخاب کنم؟

3.وقتی شرح شغل را در آگهی این شرکت خواندم چه چیزی باعث شد که برای این نقش درخواست بدهم؟

مثالی از پاسخ کاربردی:

"هر زمان در شغلم متوجه نتایج کاری ام می شود که چه تاثیری در به ثمر رسیدن اهداف شرکت و یا ارائه خدمتی بهتر به کشورم شده، باعث می شود انگیزه بیشتری پیدا کنم."

5.چرا می خواهید شغل فعلی تان را ترک کنید؟

دلایل قابل قبول زیادی برای ترک شغل وجود دارد. پاسخی متفکرانه تهیه کنید که به مصاحبه کننده اطمینان بدهد که در مورد این تغییر شغل، هدف مشخصی دارید.پس به جای تمرکز بر جنبه های منفی شغل قبلی خود، با ادبیات مثبت و رو به جلو درباره گذشته و آینده و آنچه امیدوارید در موقعیت جدید به دست آورید، تمرکز کنید.

مثالی از پاسخ کاربردی:

روی مهارت‌های خود تمرکز کنید: تصور می کنم با توجه به دوره های آموزشی که طی یکسال اخیر گذرانده ام و مهارت هایی که کسب کردم محیط قبلی برایم چندان فرصت پیشرفت شغلی نداشت. به همین خاطر دنبال فرصتی هستم که بتوانم توانایی هایم را بیشتر به کار ببرم. با دیدن آگهی شغلی شما احساس کردم این فرصت در شرکت شما برای من فراهم است.

6-مهمترین نقطه ضعف شما چیست؟

بحث در مورد نقاط ضعف در محیطی که از شما انتظار می رود روی نقاط مثبت و توانایی هایتان تمرکز کنید، ممکن است برایتان ناخوشایند باشد. با این حال، وقتی به درستی پاسخ داده شود، نشان می دهد که شما خودآگاه هستید و دوست دارید به رشد و یادگیری ادامه دهید و این یک ویژگی ارزشمند برای کارفرمایان است. از فرمول زیر برای پاسخ خود استفاده کنید:

مثالی از پاسخ کاربردی:

  1. یک نقطه ضعف واقعی (نه یک نقطه قوت) را انتخاب کنید که صادقانه اما از نظر حرفه ای مرتبط باشد: مثلا ممکن است خجالتی باشید: "من به صورت طبیعی آدم خجالتی هستم اما تلاش کردم به کمک تکنیک های خودآگاهی و البته شرکت در کلاس هایی مثل فن بیان و سخنوری به این نقطه ضعفم غلبه کنم.
  2. گاهی اوقات در کارم عذاب وجدان می گیرم: مثلا اگر تیم مان نتواند به اهدافش در دوره زمانی معین برسد حتی اگر خودم هم مقصر نباشم و وظیفه ام را به درستی انجام داده باشم باز هم ناراحتم؛ اما برای راهکار تلاش کردم به مسائل منطقی نگاه کنم و قبول کنم همه عوامل تحت کنترل من نیست."

7.یک مثال از شرایط سخت کاری در گذشته بزنید که شما توانسته اید به ان غلبه کنید.

این سوال اغلب برای ارزیابی میزان عملکرد شما تحت فشار و همچنین توانایی حل مسئله شما استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که داستان ها بیشتر از واقعیت ها و ارقام به یاد ماندنی هستند، بنابراین یک خاطره کاری خوب از زمانی که سخت کار کردید و موفق شدید یک مانع بزرگ در کار را بردارید را به یاد بیاورید و خیلی خلاصه تشریح کنید.

برای پاسخ به این سوال، 4 مرحله زیر را طی کنید:

1.تشریح وضعیت سخت

2.تعیین وظیفه ای که برعهده داشتید

3.نوع عملکرد و راهکارتان

4.نتیجه یا یادگیری

مثالی از پاسخ کاربردی:

"اولین روز از تعطیلات دو هفته‌ای رئیسم بود و یکی از مشتریان اصلی و درآمدزای ما  تهدید کرد که دیگر از شرکت مان خرید نمی کند چرا که خدمات وعده داده شده را دریافت نکرده است. تصمیم گرفتم آن روز تمام ساعت ناهارم را با او تلفنی بگذرانم و در مورد نگرانی هایش صحبت کردم. ما حتی ایده هایی را برای کمپین بعدی او مطرح کردیم. این مشتری آن روز آنقدر از توجه شخصی ام سپاسگزار بود که حتی قبل از اینکه رئیس من از سفر بازگردد، قرارداد شش ماهه دیگری امضا کرد."

 

بیشتر بخوانید:

8 نمونه سوال سخت مصاحبه استخدامی و جواب های آنها
مهم ترین سوالات استخدامی در مصاحبه حضوری

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!