5 قضاوت اشتباه مدیران در مصاحبه که باعث از دست دادن افراد مستعد می شود

خیلی وقت‌ها خطای مدیران در مصاحبه و قضاوت‌های اشتباه آنها باعث می‌شود یک کارجو به دلایل بی اهمیت رد شود؛ در صورتی که ممکن است کارجو واقعا مستعد و مناسب باشد.

5 قضاوت اشتباه مدیران در مصاحبه که باعث از دست دادن افراد مستعد می شود

درست است که قضاوت نکردن آدم‌ها از روی صحبت‌ها و جواب‌هایش واقعا کار سختی است، اما اگر یک مدیر یا کارفرما هستید در این مقاله کاران می‌توانید چند نمونه قضاوت اشتباه مدیران و البته راهکارهایی برای ترک آنها را بشناسید.

چرا مدیران قضاوت اشتباه می‌کنند؟

پرسیدن سوال های روانشناسی در مصاحبه و ارزیابی جواب‌های کارجو بدون قضاوت اشتباه، برای مدیران یک هنر است. گاهی مدیران فراموش می‌کنند که قرار است در مصاحبه یک نفر را برای موقعیت شغلی بررسی کنند و هیچ ضرورتی ندارد که ویژگی‌های کارجو مشابه سلیقه شخصی آنها باشد.

5 موضوعی که می‌تواند باعث قضاوت اشتباه مدیران شود مسائل زیر هستند:

1.قضاوت ها درباره قومیت

خیلی‌ها درباره شهرها و قومیت‌ها نظرات مخصوص خودشان را دارند. زمانی که بخواهید چنین نظراتی را آیینه ذهن تان قرار بدهید ناخودآگاه روی قضاوت‌تان تاثیر می‌گذارد. حتی شوخی کردن درباره قومیت‌ها هم کار اشتباهی است و ممکن است در یک مصاحبه استخدامی هم بی احترامی تلقی شود.

راهکار: نظرات و قضاوت درباره آدم‌ها و شهر محل زندگی‌شان را برای خودتان نگه دارید و سعی کنید در مصاحبه شغلی راجع به قومیت فرد سوال نکنید؛ چون ممکن است تصور ذهنی شما درباره یک قومیت منفی یا مثبت باشد و همین ماجرا روی پذیرفتن بی دلیل فرد تاثیر بگذارد.

2.قضاوت درباره موضوعات شخصی

 چرا ازدواج نکردید؟ می‌خواهید بچه دار شوید؟

گرچه این مسائل کاملا شخصی هستند اما خیلی از کارفرماها برنامه بلند مدتی برای استخدام و نگه داشت نیرو دارند و قطعا پاسخ به این سوال برایشان مهم است. گاهی وقت‌ها پاسخ کارجویان می‌تواند باعث قضاوت غلط مدیران شود.

راهکار: مدیر عزیز؛ لزوما قصد ازدواج داشتن یا فرزندآوری به معنای تصمیم برای ترک کار نیست. خیلی از افراد چنین تصمیم‌هایی ندارند اما ممکن است به دلایل مختلف کسب و کار شما را بدون اطلاع قبلی ترک کنند. آنچه که در استخدام اهمیت دارد، تعهد کارجویان برای انجام وظایف است.

3.قضاوت درباره مذهب و آئین

ممکن است با خودتان بگویید پرسیدن درباره مذهب کارجو اصلا جزو بدیهیات مصاحبه‌های استخدامی در کشورمان است؛ ما هم قبول داریم و موافقیم. اما اگر از قاعده و قانون استخدام های دولتی بگذریم در شرکت‌های خصوصی پرسیدن سوال درباره دین و مذهب کارجو می‌تواند یک سوال بسیار شخصی باشد که پاسخ آن خیلی وقت ها قضاوت غلط ایجاد می‌کند.

راهکار: در خیلی از کشورها پرسیدن سوال درباره دین و آئین کارجویان ممنوع است. خوشبختانه در حال حاضر برخی از شرکت‌های خصوصی در کشورمان با رعایت این اصل توانسته اند بهترین کارجویان را بدون توجه به مذهب‌شان استخدام کنند. بنابراین اگر شرایط شرکت شما برای پذیرش چنین موضوعی آماده است، پیشنهاد می‌کنیم درباره دین و مذهب کارجو سوال نپرسید.

4.سوگیری به خاطر معرف کارجو

اگر روش استخدام شما داخلی باشد و کارجو از طرف یکی از همکاران یا آشنایان معرفی شده باشد، همیشه امکان سوگیری مثبت و منفی درباره‌اش وجود دارد. نوع روابط ما با فرد معرف، بدون شک روی نگاهمان برای ارزیابی کارجو تاثیر می‌گذارد.

راهکار: سعی کنید با مطالعه عمیق رزومه، در وهله اول سوابق و مهارت‌های فرد را برای استخدام در موقعیت شغلی موردنظر بررسی کنید. پیشنهاد دوم این است که فقط به یک جلسه مصاحبه اکتفا نکنید و حتی از افراد متخصص هم برای ارزیابی این فرد استفاده کنید. وقتی همیشه این احتمال را بدهید که ممکن است به خاطر این سو گیری اشتباه کنید، قطعا نظر همکاران متخصص دیگر را برای ارزیابی فرد می‌پرسید.

5.قضاوت درباره دلایل ترک کار

چرا محیط کاری قبلی خود را دوست نداشتید؟ خیلی وقت‌ها پاسخی که کارجویان به این سوال می‌دهند ممکن است باعث برداشت شخصی و اشتباه بشود. درصورتی که باید همیشه بپذیریم آدم‌ها در ظرف‌های مکان و زمان و شرایط مختلف، رفتارهای متفاوتی دارند.

راهکار: اگر دلیل ترک کار یک کارجو برایتان خیلی اهمیت دارد و نمی‌خواهید در دام قضاوت‌های اشتباه بیافتید، می‌توانید با روش‌هایی مثل استعلام اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. درست است که این اطلاعات هم م‌تواند از روی قضاوت‌های شخصی باشد اما دست کم شما صرفا براساس سلیقه خود قضاوت نکردید.

به نظر شما مدیران چه قضاوت‌های اشتباه دیگری می‌توانند درباره کارجویان داشته باشند؟

بیشتر بخوانید:

10 اشتباه مدیران درمصاحبه استخدامی که کارجو را فراری می دهد

چگونه برای یک مصاحبه آنلاین استخدامی آماده شویم(ویژه مدیران و مصاحبه کنندگان)

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!