9 تکنیک مدیریت زمان

روش‌های مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تا برای رسیدن به برنامه‌هایتان چابک‌تر عمل کنید و موفق شوید. 9 تکنیک مدیریت زمان در این مقاله کاران به توسعه فردی‌تان کمک می‌کند.

9 تکنیک مدیریت زمان

چرا مدیریت زمان مهم است؟

تکنیک‌های مدیریت زمان یعنی اینکه بتوانیم بیشترین بهره وری را از وقت‌مان ببریم و کمترین زمان را تلف کنیم. مدیریت زمان یکی از مهارت‌های نرم برای توسعه فردی است که به ما کمک می‌کند تا حواس پرتی‌های روزانه را کنار بگذاریم. هرچقدر بتوانیم درست برنامه ریزی کنیم راه رسیدن به هدف‌مان آسان تر و مطمئن تر می شود.

1-هدف گذاری درست با زمان بندی

برای انجام هر کاری هدفمند باشید؛ درست هدفگذاری کنید و برای رسیدن به اهداف خود زمانبندی واقعی را در نظر بگیرید.

2-لیست کارهای روزانه داشته باشید.

همیشه برای هر روز فهرستی از کارهایی که باید در طول روز آنها را انجام دهید تهیه کنید.

3-اولویت بندی کنید.

در فهرست کارهای خود همیشه کارهای مهم‌تر و سخت‌تر را در اولویت قرار دهید.

4-تقسیم وظایف کنید.

در محیط کار باید محول کردن کارها به اشخاص درست و مناسب را یاد بگیرید. همیشه برای مدیریت درست زمان لازم است که از تقسیم وظایف کمک بگیرید.

5-نه گفتن را یاد بگیرید.

مواقعی پیش می‌آید که ممکن است اطرافیان و همکاران از شما درخواستی داشته باشند و در عین حال شما برنامه فشرده‌ای دارید. در چنین مواقعی اول درخواست مطرح شده را بررسی کنید و ضرورت بله گفتن به آن خواسته را بسنجید، اگر به نتیجه رسیدید که پذیرفتن آن خواسته بیشتر از یک حد معین زمان می‌برد و برنامه‌ریزی زمانی خودتان را بهم می‌ریزد لازم است محترمانه نه بگویید و بخواهید که انجام آن کار به فرصت مناسب دیگری موکول کنید.

6-اهمال کار نباشید.

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حوزه مدیریت زمان وجود دارد بحث اهمال کاری است، اهمال کاری خیلی وقت‌ها دلیل اصلی نرسیدن شما به اهداف و موفقیت هاست.

کسانی که نمی‌توانند کارها را سر وقت انجام دهند و یا به موقع تصمیم بگیرند, بیشتر دچار اشتباه می‌شوند و در نتیجه مدیریت زمان خوبی هم ندارند.

اگر می‌خواهید بدانید اهمال کار هستید یا خیر در تست اهمال کاری کاران شرکت کنید.

7-اهداف را SMART تعیین کنید.

اهداف ما زمانیSMART هستند که قابل قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع گرایانه و حساس به زمان باشند. وقتی برای انتخاب هدف با تکنیک اسمارت پیش می‌روید یک گام مهم در زمینه مدیریت زمان برداشته‌اید. درباره هدف گذاری به روش SMART بیشتر بخوانید.

8-همزمان چند کار سخت را با هم انجام ندهید.

بهتر است در یک زمان روی انجام یک کار مهم و پیچیده تمرکز کنید و تا جای ممکن چندین کار را به طور همزمان انجام ندهید؛ چرا که نداشتن تمرکز به خودی به خود باعث تلف شدن وقت تان می‌شود.

9-عوامل حواس پرتی را دور کنید.

هوشیار باشید. گاهی لازم است برای اینکه مدیریت زمان داشته باشید تمام عوامل حواس‌پرتی مثل شبکه‌های اجتماعی و نوتیفیکیشن‌های گوشی موبایل‌تان را غیرفعال کنید. حتی در بین کار می‌توانید از گپ زدن‌های بی‌موقع و هر عاملی که حواس‌تان را پرت می‌کند دوری کنید.

شما چه روش‌های دیگری برای مدیریت زمان می‌شناسید؟ از تجربه‌تان بگویید.

بیشتر بخوانبد:

چگونه با قانون "کایزن" به هدفمان برسیم و مرتب پیشرفت کنیم؟

چطور با قانون 5 به هر موفقیتی برسیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!