چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

مصاحبه شغلی، مهم ترین و درعین حال پراسترس ترین بخش استخدام است؛ در واقع این جلسه، فرصت کوتاهی است که بتوانید مدیر یا مسئول منابع انسانی یک کسب و کار را قانع کنید که شما بهترین گزینه برای استخدام هستید. در این مقاله کاران می خواهیم با 7 نکته طلایی موفقیت در مصاحبه شغلی آشنا شویم.

چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

 درست است که مجموع عواملی مانند دانش، مهارت و تجارب و سوابق شغلی شما سهم عمده ای در یک استخدام موفق دارد اما رعایت برخی نکات از ویژگی های ظاهری و تا نوع معرفی تان می تواند تاثیر بسزایی در پذیرش و یا عدم پذیرش شما در یک  مصاحبه استخدامی داشته باشید.

۱. رزومه تان را با جزئیات از بر باشید.

مدیران در مصاحبه های شغلی درباره تمام نکات مربوط به رزومه تان می توانند سوال کنند. بنابراین بهتر است به تمام زیر و بم رزومه تان از بازه های زمانی کاری تا دوره های آموزشی که گذراندید، مسلط باشید.

۲. برای سوال های سخت آماده باشید و پاسخ ها را تهیه کنید

مدیران منابع انسانی در هر رزومه علاوه بر تمرکز روی توانمندی ها، به دنبال نقاط مبهم و حتی نقاط ضعف تان هستند و می توانند شما را سوال پیچ کنند. پیشنهاد کاران به شما این است که پیش از مصاحبه یک لیست پرسش و پاسخ مانند فهرست زیر تهیه کنید و برای خودتان به آن پاسخ دهید:

نقاط قوت و ضعف شما چیست؟آنها را نام ببرید

چرا یک شرکت باید شما را استخدام کند؟

چرا از محل کاری قبلی تان جدا شدید؟

چه برنامه ای برای آینده شغلی تان دارید؟

۱۲سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

آمادگی مصاحبه شغلی

۳. درباره محیط کاری پیش از مصاحبه تحقیق کنید

هرچه بیشتر راجع به کسب و کار موردنظر بدانید راحت تر در مصاحبه شغلی حاضر می شوید. خوشبختانه بسیاری از کسب و کارها، شرکت ها و سازمان ها این روزها سایت دارند و یا در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، تلگرام و یا اینستاگرام فعال هستند. پیش از مصاحبه حتما از طریق این محیط ها درباره شرکت مدنظرتان اطلاعات کسب کنید. دانستن این اطلاعات به شما کمک میکند در خلال مصاحبه با آگاهی از اطلاعات و فرهنگ سازمانی آن شرکت، اظهارنظرهای مثبتی ارائه کنید.

اگر رزومه مناسبی ندارید همین حالا به سادگی یک پروفایل حرفه ای بسازید

۴. با لباس مناسب در مصاحبه حاضر شوید

پوشش شما، قطعا یکی از تاثیرگذارترین ویژگی های ظاهری شماست. حتما لباس رسمی بپوشید و موقر و پاکیزه باشید.

۵. مراقب زبان بدن تان باشید

بسیاری از مدیرانی که مصاحبه شغلی می‌کنند مخصوصا مدیران منابع انسانی توجه ویژه‌ای به رفتار غیرکلامی شما دارند. در واقع مجموعه گفتار کلامی و رفتار غیر زبانی شما معرف شماست. تلاش کنید زمان مصاحبه شغلی موارد زیر را رعایت کنید:

  • کاملا صاف بنشینید
  • با اعتماد به نفس لبخند بزنید
  • با مصاحبه کننده ارتباط چشمی برقرار کنید
  • با دقت به سوال‌های مطرح شده گوش کنید و با تمرکز جواب دهید.
  • واکنش های بدنی خود مثل صورت و دست هایتان را کنترل کنید

۶. مشتاق و با انگیزه صحبت کنید

تلاش کنید در مصاحبه ضمن حفظ آرامش، با انگیزه و با امید از موقعیت های کاری‌ که داشتید صحبت کنید و نشان دهید که انرژی کافی برای گرفتن مسئولیت‌های جدید دارید. حتی می‌توانید با کسب اطلاعات قبلی از شرکت، سوالاتی مطرح کنید که نشان دهد شما آگاهی کافی برای استخدام در این شرکت را دارید. مثل اینکه درباره فرهنگ سازمانی سوال بپرسید یا سوال کنید چه فرصت هایی برای پیشرفت و ارتقا در این شرکت وجود دارد؟

بیشتر بخوانید: چطور در مصاحبه دوم شغلی موفق شویم؟

۷. درباره محیط کاری قبلی تان بدگویی نکنید

غیرحرفه ای ترین رفتاری که می توانید در یک مصاحبه شغلی نشان دهید این است که از روسا و محیط‌های کاری قبلی‌تان بدگویی کنید! مطمئن باشید با گفتن این مسائل چهره خود را مخدوش می کنید.حتی ممکن است مدیر پیش روی شما تصور کند این فرایند درباره خودش نیز اتفاق می افتد. بنابراین هرچقدر محیط‌های شغلی قبلی‌تان هم ناخوشایند بوده باشد بهتر است با قضیه حرفه ای برخورد کنید و واقعیات را بدون قضاوت و جهت گیری شخصی عنوان کنید.

 این مقالات هم ممکن است برای شما مفید باشد

۶ سوال کلیدی که در مصاحبه شغلی باید از کارفرما بپرسید

هفت نکته برای یک مصاحبه شغلی حرفه ای

۳ روش حرفه ای برای پیگیری نتیجه یک مصاحبه شغلی

نحوه استفاده درست از زبان بدن در مصاحبه های شغلی

بهترین روش ها برای مصاحبه استخدامی آنلاین در ایران

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!