سهم زنان؛ 80 درصد شاغلان بدون بیمه در کشور!

بسیاری از زنان کارگر و کارشناسان حوزه کار معتقدند دستمزد کم، رده های پایین شغلی و نبود امنیت شغلی از جمله مهم ترین معضلات این قشر شاغل است.

سهم زنان؛ 80 درصد شاغلان بدون بیمه در کشور!

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بر اساس آمار اعلامی  از سوی موسسه های مالی سازمان پژوهشی تامین اجتماعی، زنان ۸۰ درصد شاغلان بدون بیمه در  سال ۹۶ را به خود اختصاص داده اند که شامل مشاغل خانگی و کارگاه ها می شود

زنان کارگر نخستین قربانیان بحران‌های اقتصادی محسوب می شوند و هرگاه برنامه اخراج یا تعدیل نیرو پیاده سازی می شود، زنان در صف اول قرار دارند و بسیاری از کارفرمایان معتقدند که زنان در صورت ازدواج و بارداری بهره وری کمتری دارند و با وجود تجربه و مهارت لازم، کنار گذاشته می شوند. 

این مقاله هم ممکن است برای شما مفید باشد: مدیران زن باید هزار بار بیشتر از مردها، خودشان را اثبات کنند

بررسی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر سال ۱۳۹۷ نشان می دهد، ۴۰.۵ درصد جمعیت در سن کار و از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفته اند. همچنین نتایج مزبور بیانگر این است که نرخ مشارکت اقتصادی در این دوره زمانی بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. 

سال گذشته ۳۸.۶ درصد زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله بیکار بودند و این رقم نسبت به سال پیش از آن ۱.۸ درصد کاهش یافته، در حالی که پارسال ۲۱.۲ درصد مردان ۱۵ تا ۲۹ ساله بیکار بودند. 

سهم جمعیت بیکار زنان ۱۰ ساله و بیشتر و نیز فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۶۵.۹ درصد و در مردان ۲۶.۱ درصد ثبت شد. 

سال گذشته اشتغال زنان در بخش خدمات با رقم ۵۳.۴ درصد نسبت به بخش کشاورزی و صنعت بیشترین رقم را داشت و نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۶) رشد یک درصدی نشان می

دهد، اشتغال زنان در بخش های صنعت و کشاورزی در سال ۱۳۹۷ به ترتیب ۲۶.۹ و ۱۹.۷ درصد است

این مقاله هم ممکن است برای شما مفید باشد: بهترین کشورهای جهان برای زنان کارآفرین را بشناسید!

نرخ بالای بیکاری زنان یک روی سکه و روی دیگر آن مشکلات و معضلاتی است که زنان کارگر با آن روبرو می شوند. به گفته کارشناسان و کارگران زن، دستمزد به مراتب ناچیز آنها نسبت به همتایان مرد با وجود کار یکسان حتی بیشتر، رده های پایین شغلی با وجود داشتن شایستگی، دانش و تخصص های لازم و نبود امنیت شغلی مهمترین معضلات زنان کارگر است. 

 سمیه گلپور رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن های صنفی کارگری در خصوص مسائل و دغدغه زنان کارگر به ایرنا گفت: مطابق آمار اعلام شده توسط موسسه های مالی سازمان پژوهشی تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۶، ۸۰ درصد شاغلان بدون بیمه سهم زنان بود که شامل مشاغل خانگی و کارگاه ها می شود. 

به گفته گلپور، اخذ چک و سفته در کارگاه های غیررسمی توسط کارفرما و ترس از بین رفتن فرصت های شغلی یکی از دغدغه های زنان کارگر است. 

رئیس کمیته بانوان کارگری در این زمینه ادامه داد: زنان در روستاها و شهرهای کوچک به عنوان نیروی کار ارزان و بدون قرارداد حقوقی در خیلی از جاها دیده نمی شوند. 

وی افزود: بند ۹ اصل سوم قانون اساسی بر تساوی حقوق زنان و مردان تاکید دارد و دولت موظف به رفع این تبعیض ها است، برخی کارفرماها برای اینکه زیر بار تعهدات قانون کار،

حقوق زنان متاهل همچون حق عائله مندی و دیگر موارد نروند، بانوان مجرد را استخدام می کنند

این مقاله هم ممکن است برای شما مفید باشد:زنان بیشتر در کدام بخش‌ها شاغل هستند؟

گلپور تصریح کرد: مزد پایین، ساعت کار طولانی در واحدهای کوچک و برخی واحدهای بزرگ از مشکلات زنان کارگر است و زنان با وجود اطلاع در برابر این موارد کوتاه می آیند. 

وی با بیان اینکه ضعف اطلاعات حسابداری در کارگر و کارفرما وجود دارد، بنابراین کارگران موارد حقوقی را نمی دانند و چنانچه بدانند، پیگیر آن نیستند و از طرفی برخی کارفرمایان نیز ارزشگذاری درستی نسبت به کار کارگران ندارند. 

این فعال کارگری افزود: کارفرمایان در فعالیت کشاورزی، شناخت درستی از فعالیت زنان کارگر و تاثیر آنها در رشد بهره وری ندارند و مدیریت منابع را به سمتی نمی برند که ارزش این

کارگران لحاظ شود، بنابراین سهم کارگر تنزل می یابد. 

.وی، دیگر مشکلات کارگران زن را پایین بودن سواد حقوق اجتماعی در احقاق حقوق حقه خود در تنظیم قراردادها می داند

گلپور تاکید کرد: در ایجاد و حمایت از تشکل های کارگری بانوان ضعف وجود دارد و فاقد حمایت های دولتی است و در کانون عالی انجمن های صنفی کارگری که یک دهه از عمر آن می گذرد، تشکل بانوان کارگر هنوز نتوانسته خود را نشان دهد.  بیمه زنان کارگر
** راهکارها و پیشنهادات حل معضلات زنان کارگر 

گلپور با اشاره به نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» گفت: باید کارگروه تخصصی بانوان کارگر در وزارت کار با مشارکت تشکل های کارگری بانوان که به صورت رسمی و قانون فعالیت می کنند، با هدف انعکاس مسائل، مشکلات و راهکارها در قالب آئین نامه و بخشنامه تشکیل شود. 

وی تصریح کرد: در بحث اشتغال زنان، بانوان خبره و مجرب در حوزه های مختلف داریم که به صورت دولتی، خصوصی و شخصی دانش و تجربه کسب کرده اند، اما در سطوح مورد نیاز به کار گرفته نشده اند. 

    تاکید کرد: باید نظارت کار بر محیط های کارگری بانوان بیشتر شود تا در نتیجه آن برخی شیوه های غلط در این حوزه اصلاح شود. 

گلپور اظهارداشت: ضرورت تهیه و تدوین الگوی اشتغال بانوان برای صیانت از حقوق آنها احساس می شود که باید سیاستگذاران در حوزه کارگری یکی از مباحثی که به آن توجه دارند، این

موضوع باشد

همین حالا برای یک استخدام موفق رزومه ات را در کاران بساز 

این فعال صنوف کارگری گفت: لازم است سیستم های دولتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا کارفرما در ازای استخدام بانوان از تسهیلاتی مانند پرداخت یارانه و معافیت مالیاتی برخوردار باشند و بنابراین جاذبه ای برای استخدام زنان ایجاد شود.

وی درباره آمار قطعی زنان کارگر در کشور گفت: ۷۰۰ تا ۸۰۰ انجمن صنفی کارگری با بیش از ۶ تا هفت میلیون عضو در کشور فعالیت دارند که نیمی از آنها را زنان کارگر تشکیل می دهد.

.گلپور هدف انجمن های صنفی را افزایش رویه مطالبه گری برای احقاق حقوق، اصلاح قانون کار، گسترش حوزه مالی کارگران و بهبود معیشت بانوان عنوان کرد

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!