چطور فکرهای منفی را در لحظه مدیریت کنیم؟

اگر در طی روز افکار منفی به سراغ تان می آید و شب ها درگیر استرس اتفاق های بد هستید؛ اگر مدام از خودتان احساس نارضایتی می کنید، این مقاله کاران به شما کمک می کند به ساده ترین شکل ممکن ذهن تان را کنترل کنید.

چطور فکرهای منفی را در لحظه مدیریت کنیم؟

افکار منفی،چگونه انرژی ما می گیرند؟

 خیلی وقت ها پیش می آید که ذهن مان مشغول یادآوری تمام نقص ها و شکست هایمان می شود؛ گاهی اوقات بی مقدمه یاد عادت های آزادهنده و تمام مشکلات ارتباطی با خانواده و محیط کار و دوستان مان می افتیم. در نهایت نتیجه تمام این افکار ناراحت کننده این است که ذهن نتیجه می گیرد " ما به اندازه کافی خوب نیستیم!" و این موضوعی است که به راحتی در طولانی مدت تبدیل به حس افسردگی می شود. روان شناس ها تکنیک های مختلفی برای کنترل افکار پیشنهاد می دهند اما ساده ترین شکل آن که از قدرت ذهن آگاهی یا همان Mindfulness نشات می گیرد را در ادامه یاد می گیریم.

 واضح است که اگر نتوانیم در طی روز و به ویژه در محیط کار که احتیاج به تمرکز بیشتری داریم این افکار را کنترل کنیم ممکن است چه تاثیرات بدی روی کیفیت زندگی شخصی و حرفه ای مان بگذارد. در این مقاله کاران به نقل از کتاب "سیلی واقعیت نوشته دکتر راس هریس" با یک تکنیک ساده می توانیم افکاری که باعث خودتخربی مان می شود را مدیریت کنیم.

برای فکرهای منفی تان نامی انتخاب کنیم:

مرحله اول این است که در لحظه به فکر منفی مان توجه کنیم و اسمی برای آن برگزینیم. هر زمان ذهن مان انتقادهایی درباره نداشتن موفقیت کافی،درآمد کم، نداشتن تحرک و فعالیت های ورزشی، متهم دانستن درباره چاقی،احمق بودن،بدخلقی و ... را شروع می کند، آگاهانه یک نام مشخص انتخاب کنید. با این روش هرگاه این فکرها به سراغ تان می آید می توانید آنها را بشناسید! مثلا این نام: " قصه های من و ذهنم"؛ حالا می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. مکث کنید و نفسی بکشد: یک نفس آرام، عمیق و ملایم.
  2. دوباره مکث کنید و نفسی بکشید و دقت کنید: دقت کنید ذهنتان دارد چه کاری انجام می دهد.

  3. زمانی که ذهن تان داستان انتقادی خود را آغاز کرد با دقت کامل آن را بررسی کنید. دقت کنید که ذهن تان چگونه این داستان را بازگو می کند. داستان را به وسیله کلمات می گوید یا با تصاویری آن را به شما نشان می دهد؟ آیا می توانید صدا را درون ذهن تان بشنوید؟ منبع این صدا را بررسی کنید؛ حالا خوب فکر کنید چه اسمی برای این فکر مناسب است؟داستان خود را براساس کلمات و تصاویری که در آن وجود دارد نام گذاری کنید؛ آن وقت هر زمان این فکر مخرب به ذهن تان بیاید با خود می گویید: آهان! دوباره سر و کله اش پیدا شد! داستان قدیمی "من به اندازه کافی باهوش نیستم!"؛ من این داستان را می شناسم.

  4. در این لحظه شما به احتمال زیاد متوجه حالت خوشایندی می شوید.چون با افکار منفی تان آگاهانه برخورد کردید.

این تمرین ساده بسیار قدرت بخش است، زیرا به ما یادآوری می کند قدرت حقیقی ما در کجا قرار دارد. در استفاده از این تکنیک خودتان را آزاد بگذارید و با این تکنیک به شکل یک بازی برخورد کنید؛ حتی می توانید کمی شوخی و خنده هم به آن اضافه کنید: " اوه اوه؛ نمایش  من به اندازه کافی خوب نیستم، دوباره شروع شد. "

 

چقدر از حس درونی تان آگاه هستید؟ با تست ذهن آگاهی کاران کشف کنید چقدر هوشیاری درونی دارید

 

شما چه تکنیک های دیگری برای کنترل افکار منفی و انتقادی دارید؟ از تجربه تان بنویسید.

بیشتر بخوانید:

4 تکنیک فوق العاده برای تقویت ذهن آگاهی

8 روش برای از بین بردن حواس پرتی در محیط کار

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!