اگر رئیس یا همکارمان دنبال روابط غیر رسمی یا آزار جنسی باشد، چه کنیم

چطور با آزار جنسی در محل کار مقابله کنیم؟ وقتی با پیشنهادهای آزاردهنده از سوی رئیس، مدیران و یا همکاران دیگر مواجه می شویم، چه رفتاری درست است؟ در این مقاله کاران ضمن اشاره به چند نمونه تجربه آزار جنسی در محیط کار، از برخی راهکارهای رفتار با چنین درخواست هایی گفتیم.

اگر رئیس یا همکارمان دنبال روابط غیر رسمی یا آزار جنسی باشد، چه کنیم

چه مسائلی را آزار جنسی تلقی کنیم؟

آزار جنسی فقط به معنای تعرض فیزیکی نیست! بلکه به هر نوع رفتاری گفته می‌شود که بار جنسی دارد و یکی از طرفین راضی به دریافت آن نیست؛ از شوخی ها و تیکه های آزاردهنده جنسی بگیرید تا درخواست های بی شرمانه برای داشتن رابطه غیر رسمی که یکی از طرفین حاضر به پذیرش آن نیست. حتی در برخی تعاریف جهانی، اظهارنظرهای بی جای همکاران درباره وضعیت ظاهری و چهره فرد را هم از مصادیق آزار جنسی در محیط کار می دانند.

لازم است بدانید آزار جنسی در محل کار سابقه طولانی در تاریخ دارد و مختص به هیچ کشور یا شهری هم نیست؛ در هر شرکت یا سازمان یا هر محل کاری می تواند این موضوع اتفاق بیافتد و حتی می توان گفت منتسب به شغل خاصی هم نیست.

از طرف دیگر بحث آزار جنسی و درخواست های نامتعارف در محیط کار که می تواند از سوی یک مدیر یا همکار مطرح شود، لزوما نباید از سمت یک همکار مرد باشد بلکه این موضوع مصادیق مختلفی دارد و احتمالا شما هم درباره این ماجرا تجربه هایی را شنیدید. چند تجربه مشابه از آزار جنسی که به نقل از منابع مختلف است را در ادامه ببینید:

  • «جلسه هیئت‌مدیره که تمام شد مدیر، من را به اتاقش صدا کرد درحالی‌که از سخنرانی من تعریف می‌کرد ناگهان مرا در آغوش کشید، چندثانیه‌ای شوک بودم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، من متأهل بودم و او می‌دانست، اما چه‌کاری باید می‌کردم! نمی دانستم باید از ترس آبرو موضوع را چطور پیگیری کنم.»
  • « یکی از همکارانم بعد از ساعت اداری برایم پیام های غیرکاری می فرستاد؛ اوایل توجه نمی کردم و به خیلی از آنها پاسخ نمی دادم؛ اما کم کم لحن پیام ها عوض شد و جایش را به جوک ها و شوخی های جنسی داد؛ تصمیم گرفتم به جای سکوت خیلی جدی جوابش را بدهم؛ با عصبانیت پیغام دادم که حق ندارد دیگر برایم بعد از ساعت کار هیچ نوع پیغامی بفرستد! »

در همین زمینه بیشتر بخوانید: برقراری ارتباط احساسی با همکاران در محیط کار؛ درست یا اشتباه؟

روابط نامشروع با رئیس

  • «بعد از مدت ها بیکاری و فشار اقتصادی موفق شدم به عنوان منشی یک موقعیت کاری پیدا کنم؛ چند ماه که  ازاستخدامم گذشته بود که یک روز عصر بدون مقدمه رئیسم پیامکی ارسال کرد و پرسید آیا به رابطه جنسی با من فکر می کنی؟ پاسخی ندادم! سعی کردم به روی خودم نیاورم اما همان ماه حقوقم را به یک‌سوم کاهش داد و ادعا کرد که مشکلات اقتصادی باعث کاهش حقوقم شده است.» 

اما راهکار.....

وقتی با چنین پدیده ای روبه رو می شویم، خیلی وقت ها ممکن است در وهله اول تصمیم بگیریم استعفا بدهیم و محیط کارمان را ترک کنیم و یا اینکه از شرم و ترس بی آبرو شدن موضوع را با هیچ کس مطرح نکنیم. از طرفی ممکن است به خاطر مسائل مختلفی مثل نیاز اقتصادی نتوانیم به سرعت کارمان را ترک کنیم و استعفا بدهیم؛ گرچه بسیار اهمیت دارد که این نوع آزار جنسی از سوی کدام همکار و با چه سطح سمت شغلی مطرح شده باشد چرا که راهکارها قطعا متفاوت می شود.

 آزار جنسی در محل کارسابقه طولانی در تاریخ دارد و مختص به هیچ کشور یا شهری هم نیست؛ در هر شرکت یا سازمان یا هر محل کاری می تواند این موضوع اتفاق بیافتد و حتی می توان گفت منتسب به شغل خاصی هم نیست.

با این حال روش های زیر به نقل از مدیران منابع انسانی و متخصصان روانشناس در محیط کار می تواند برایتان قابل بررسی باشد:

1.اگر آزار یا درخواست نامتعارف از سوی همکار هم سطح تان مطرح شده باشد:

ابتدا سعی کنید خیلی جدی و قاطعانه نه بگویید و اعلام کنید که آن رفتار یا درخواست تعرض به حریم شماست و همکارتان باید رفتارش را متوقف کند. تاکید کنید در صورت تکرار مجبور می شوید موضوع را با مدیرتان مطرح کنید که قطعا نتیجه خوبی در پی ندارد.

اگر تذکر شما جدی گرفته نشد، در اولین فرصت و در یک شرایط مناسب موضوع را خیلی مودبانه با مدیر بالادستی و یا مدیر منابع انسانی تان مطرح کنید. مدیر یک سازمان قطعا می تواند نقش مهمی برای جلوگیری از بروز چنین رفتارهایی داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر زمان زیادی از شروع یک رابطه نامتعارف گذشته باشد ممکن است تعبیر به رضایت شما شود و به همین جهت هرگز تعلل نکنید.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: نحوه ارتباط صحیح مدیران با همکاران! خشک یا صمیمی؟!

2.اگر آزار جنسی از سوی مالک یا رئیس مجموعه باشد:

وقتی چنین پیشنهادی را از سوی رئیس دریافت می کنید خیلی قاطعانه تر و رسمی تر از قبل در محیط کارتان رفتار کنید. اگر چند بار به صورت قاطعانه پیشنهادش را رد کردید اما همچنان با اصرار مواجه شدید، حتما لازم است با یکی از اعضای خانواده و یا دوستی معتمد مشورت کنید تا آگاهی لازم در این زمینه ایجاد شود؛ اگر راه کارهایتان به نتیجه نرسید لازم است محیط کارتان را ترک کنید.

3.همیشه سعی کنید رفتار سازمانی و رسمی داشته باشید:

زمانیکه به تازگی وارد یک محیط کار می شوید سعی کنید از همان ابتدا رفتار محترمانه و در عین حال قاطعانه ای داشته باشید. وقتی طبق اصول اخلاقی رفتار می کنید و حد و مرز ارتباط تان با دیگران مشخص است به تمام همکاران نشان می دهید که خطوط قرمز شما تا کجاست و غیرقابل عبور است.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: روز اول کاری چطور رفتار کنیم؟

خیلی از آزارهای جنسی در محیط کار با مقدمه شروع می شوند؛ قرارهای غیرکاری و یا پیام های خارج از وقت که به کار هم مرتبط نیستند. اگر علاقمندید که این جریان به نقاط پرچالش و حاشیه برانگیز کشیده نشود به نحوی مودبانه و محترمانه به همکارتان بفهمانید که مایل نیستید چنین رفتارهایی ادامه داشته باشد و به او گوشزد کنید که دلیلی برای برقراری تماس در ساعت غیر کاری نمی بینید.

به نظر شما چه راهکارهای دیگری برای مقابله با آزار جنسی در محیط کار وجود دارد؟ از تجربه تان بگویید.

بیشتر بخوانید:

40 عادت آزاردهنده در محیط کار که همکاران تان را کلافه می کند

با مدیر بد اخلاق و سخت گیر چطور رفتار کنیم؟

در محیط کار چطور جذاب باشیم و حرفه ای رفتار کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!