با همکار سوگوار چطور برخورد کنیم؟

همکار داغ دیده و سوگوار پدیده ای است که حتما در محیط کار با آن روبه رو می شویم؛ اما ما چقدر فرهنگ درست برخورد با یک همکار عزادار را بلدیم؟

با همکار سوگوار چطور برخورد کنیم؟

 در این مقاله کاران از راه های درست مواجهه با همکارانی گفتیم که به تازگی یکی از اعضای خانواده و یا عزیزان خود را از دست داده اند.

چرا نمی دانیم با همکار داغدیده چطور رفتار کنیم؟

مرگ پدیده فراگیر و در عین حال بهت آوری است؛ طبیعی است که در یک محیط کاری هنوز مواجهه با آن سخت باشد و دستورالعمل درستی برای رفتار با همکار سوگوار نداشته باشیم. به همین خاطر خیلی وقت ها ناخواسته و بدون اینکه بدانیم ممکن است با ناآگاهی در برخورد با همکار عزادارمان او را برنجانیم.

باید بپذیریم به ندرت پیش می آید محیط های کاری آغوش گرمی برای پذیرش کارمندان سوگوار باشد. به همین دلیل لازم است مدیران و همکاران ، آموزش های لازم را برای پذیرش و حمایت از او ببینند و به او کمک کنند راحت تر از دوران سوگواری عبور کند.

در ارتباط با همکار داغدیده چه کنیم؟

مخاطب این توصیه ها در وهله اول مدیران مجموعه هستند؛ قطعا باقی همکاران هم به سهم خود می توانند با استفاده از این نکات از فرد عزادار حمایت کنند:

1.با تسلیت به موقع همدردی خود را اعلام کنید:

اعلام تسلیت رسمی شرکت اگر در زمان درست خودش انجام شود، همیشه با ارزش و باعث دلگرمی است. فرقی نمی کند مدیر شرکت باشید یا یک کارمند، با تسلیت خود چه به صورت حضوری و چه تلفنی می توانید با همکارتان همدردی کنید.

2.همکار عزادار تا مدتی به مرخصی نیاز دارد:

ترتیبی بدهید تا همکارتان بتواند بدون نگرانی و فارغ از وظایف کاری چند روزی مرخصی بگیرد و فرصت عزاداری داشته باشد.

3.از همکار سوگوار این قدر سوال نپرسید:

لطفا وقتی فرد عزادار را برای اولین بار می بینید آنقدر او را درباره مرگی که اتفاق افتاده سوال پیچ نکنید؛ به خواست همکارتان برای حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن احترام بگذارید.اجازه بدهید اگر خودش خواست در این رابطه صحبت کند. وظیفه شما به عنوان یک همکار این است که نشان دهید با او هم درد هستید و اطمینان بدهید در کنار او هستید. قطعا در زمان‌های آزاد، می توانید به او کمک کنید تا درصورتی که خودش می خواهد راحت حرف بزند و درباره تجربۀ مرگ عزیزش صحبت کند.

4.حمایت تان را نشان دهید:

گاهی فقط بودن در کنار همکار عزادار بهتر از هزاران کلمه است.

در هنگام همدردی به او بگویید که نمی‌توانید هرگز عمق درد و ناراحتی اش را درک کنید، اما در کنارش خواهید بود.

به او یادآوری کنید که نباید غمش را به تنهایی تحمل کند، چون همیشه افرادی هستند که به او و ناراحتی اش اهمیت می‌دهند.

از حالش غافل نشوید و در زمان های مناسب که خودش می خواهد به حرف هایش با دقت گوش کنید.

5.به همکار عزادار فرصت گذر از دوران غم را بدهید و از او حمایت کنید:

قطعا نباید انتظار داشته باشیم همکاری که به تازگی داغ دیده، بعد از مرخصی به اندازه روزهای عادی سرحال باشد؛ گذر از سوگواری 3 مرحله دارد که باید بشناسیم : خشم، ناامیدی و احیای تدریجی.

در واقع هیچ راه سریعی یا نسخه فوری برای پایان غم و اندوه وجود ندارد. در مرحله اول سوگواری، ممکن است فرد غم دیده، خشمگین و عصبانی باشد؛ چراکه فکر می کند این ناراحتی و بی عدالتی فقط برای او اتفاق افتاده است؛ در گذر زمان و با عبور از روزهای خشم، نوبت به دوران ناامیدی می رسد. بعد از این مدت است که کم کم فرایند گذر از خشم و ناامیدی اتفاق می افتد. همکاران و به ویژه مدیران باید این مراحل را به درستی بشناسند؛ صبور باشند و واکنش های همکار غمدیده را درک کنند.

6.همکار داغدیده را از برنامه های اجتماعی محروم نکنید:

 اگر در محیط کار جشن و یا مراسمی دارید می توانید به او درباره اش بگویید و اما این اجازه را بدهید که درباره رد یا پذیرش دعوت تصمیم بگیرد.

به نظر شما چه روش های دیگری برای مواجهه با همکاران داغدار وجود دارد؟

بیشتر بخوانید:

8 روش برای از بین بردن حواس پرتی در محیط کار

40 عادت آزاردهنده در محیط کار که همکاران تان را کلافه می کند

چگونه با همکار بدبین و منفی رفتار کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!