4 تکنیک فوق العاده برای تقویت ذهن آگاهی

در این مقاله کاران با 4 تکنیک خوب برای تقویت ذهن آگاهی آشنا می شویم.

4 تکنیک فوق العاده برای تقویت ذهن آگاهی

ذهن آگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

ذهن آگاهی یا همان Mindfulness به معنی آگاه بودن از افکار، رفتار و هیجانات مان در هر لحظه است؛ یعنی اینکه بدانیم در لحظه چه احساسی داریم و چطور فکر می کنیم؛ ذهن آگاهی به ما کمک می کند روی مسائل، توجه و تمرکز بیشتری داشته باشیم و در کار و زندگی تصمیم های بهتری بگیریم.

چند تکنیک زیر به نقل از سایت معتبر psychologytoday.com می تواند برای افزایش ذهن آگاهی به شما کمک کند :

1.مدیتیشن؛ راهی مستقیم برای تقویت ذهن آگاهی

ذهن آگاهی با مدیتیشن دست‌یافتنی می‌شود. با حضور در لحظه و تمرکز بر حال و جدا کردن ذهن از گذشته و آینده و ساکت کردن زمزمه‌های ذهنی طی مدت کوتاهی می‌توان به ذهن آگاهی دست پیدا کرد و رفته رفته با تمرین به ذهنی قدرتمند و آگاه رسید.

2.آگاهانه نفس بکشید.

 آرام بنشینید و برای تنها یک دقیقه روی تنفس تان تمرکز کنید.

با دم و بازدم آرام شروع کنید. یک چرخه  تنفس باید حدود شش ثانیه به طول بیانجامد. از طریق بینی هوا را داخل بکشید و از دهان خارج کنید. اجازه بدهید تنفس­تان به راحتی در بدن شناور شده و از آن خارج شود. افکارتان را رها کنید. مسائلی که بعدا باید انجام بدهید یا پروژه  های جاری که به توجه شما نیاز دارند را نیز رها کنید.

اجازه بدهید که افکار به ذهن شما بیایند و بروند. نه تلاش کنید افکار را متوقف کنید و نه تلاش کنید ریتم نفس کشیدنتان را تغییر دهید.این تمرین را می‌توانیم به صورت ایستاده یا نشسته و تقریبا در هر زمان و مکانی انجام دهیم.

 

چقدر از حس درونی تان آگاه هستید؟ با تست ذهن آگاهی کاران کشف کنید چقدر هوشیاری درونی دارید

 

3.آگاهانه مشاهده کنید.

این تمرین، ساده اما به طور خارق العاده ای قدرتمند است. زیرا به شما کمک می کند عمیق تر متوجه عناصر به ظاهر ساده محیط خود بشوید و از آنها قدردانی کنید.

این تمرین طراحی شده تا ما را با حس بینایی مان مانوس تر کند و به زیبایی های ریز و درشت طبیعت متصل کند. همان زیبایی هایی که ما زمانی که با عجله سوار ماشین یا قطار می‌شویم تا سر کار برویم، به سادگی از دستش می‌دهیم.

کافی است یک شئ طبیعی را از محیط بدیهی خود انتخاب کنید و برای یکی دو دقیقه روی آن تمرکز کنید. این شئ می‌تواند یک گل یا حشره و یا حتی ابرها یا ماه باشد. هیچ کاری به جز توجه به شی که به آن نگاه می­کنید انجام ندهید و با تماشای آن آرام بگیرید. طوری به آن نگاه کنید که انگار برای اولین بار است آن را می بینید.

4.آگاهانه گوش کنید.

این تمرین طراحی شده تا شما صداها را بدون قضاوت بشنوید و در حقیقت ذهن خود را آموزش دهید تا کم تر تحت تاثیر تجارب گذشته و پیش داوری قرار بگیرد.

در این تمریم گوش دادن به موسیقی و صداها از دیدگاهی خنثی و هشیاری آگاهانه ای است که تحت تاثیر تصورات پیشین قرار نگرفته است. یک قطعه  موسیقی را که قبلا نشنیده اید، انتخاب کنید. هدفون بگذارید و چشم هایتان را ببندید. اجازه بدهید تا تمام جنبه های قطعه  موسیقی را کشف کنید. حتی اگر در ابتدا، آهنگ مورد علاقه  شما نیست هم، عدم علاقه را کنار بگذارید و با گوش دادن آگاهانه به هر ساز، آهنگ را کشف کنید. در ذهن تان صداها را از هم جدا کنید و یکی یکی آنها را تحلیل کنید.

بیشتر بخوانید:

8 روش برای از بین بردن حواس پرتی در محیط کار

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!