معرفی آزمون های استخدامی کشور در سال 99

تمام سازمان های بزرگ و دستگاه های دولتی پرسنل خود را سالیانه از طریق برگزاری آزمون استخدامی انتخاب و استخدام می کنند. در این مقاله کاران می خواهیم شما را با تازه ترین روند برگزاری و شرکت در آزمون های استخدامی در سال 99 آشنا کنیم.با کاریابی کاران همراه باشید.

معرفی آزمون های استخدامی کشور در سال 99

تمام سازمان های بزرگ و دستگاه های دولتی پرسنل خود را سالیانه از طریق برگزاری آزمون ها استخدامی انتخاب و استخدام می کنند. در این مقاله کاران می خواهیم شما را با تازه ترین روند برگزاری و شرکت در آزمون های استخدامی در سال۹۹ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آزمون استخدامی چیست ؟

از گذشته تا به امروز، آزمون های استخدامی یکی از راه های جذب و استخدام افراد در سازمان ها و مراکز بزرگ دولتی بوده است. آزمون های استخدامی، آزمون های عمومی و تخصصی هستند که هر سال متناسب با نیاز استخدامی هر سازمان و دستگاه بزرگ، در ردیف های مختلف شغلی برگزار می شود؛ افرادی که بتوانند در این آزمون ها امتیاز لازم را کسب کنند به عنوان پذیرفته شدگان اولیه معرفی می شوند؛ سپس برای ورود به سازمان ها وارد مراحل بعدی احراز صلاحت و گزینش خواهند شد.

برای استخدام در سازمان های دولتی به یک رزومه حرفه ای نیاز داری؛ همین حالا رزومه ات را راحت بساز

آزمون استخدامی چگونه برگزار می شود؟

 این آزمون ها تا پیش از این در هر سازمان گاه به صورت متمرکز و گاهی هم غیرمتمرکز برگزار می شد اما خبر جدید این است که با بخشنامه اخیر نهاد ریاست جمهوری در تیرماه ۹۹ (بخشنامه نحوه استخدام و به‌کارگیری کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول بند(ب) تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور ) تمام دستگاه های اجرایی ملزم هستند برای جذب و استخدام منابع انسانی موردنیاز ، درخواست خود را به سازمان اداری و استخدامی کشور بدهند و موظفند نیروی مورد نیاز خود را از طریق آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی جذب کنند. برگزاری این آزمون ها به عهده سازمان سنجش آموزش کشور است. شما می توانید جدیدترین اخبار تمام آزمون های استخدامی سال ۹۹ را اینجا ببینید.

آزمون استخدامی دولتی

چه مراکزی مجاز به برگزاری آزمون های استخدامی هستند؟
در حال حاضر مراکز و سازمان های مختلفی خود را مجری برگزاری آزمون های استخدامی می دانند.با این حال سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان جامع ترین و رسمی ترین مرکز برگزاری آزمون های استخدامی در کشور محسوب می شود؛ توصیه ما به شما کارجوی عزیزی که به دنبال شرکت در آزمون های استخدامی هستید این است که در مواجهه با هر آگهی آزمون استخدامی (به غیر از سایت سازمان سنجش به عنوان محل انتشار آگهی) ،پیش از ثبت نام حتما از طریق روابط عمومی سازمان متقاضی استخدام، موضوع را پیگیری کنید تا متوجه شوید آیا مرکز فوق مجوز برگزاری آزمون را دارد یا خیر؟ در سال های اخیر مراکز متعدد غیرمجازی به بهانه ثبت نام افراد در آزمون های استخدامی، هزینه هایی را هنگام ثبت نام آنلاین دریافت می کنند،بدون آنکه مجوزی برای برگزاری آزمون استخدامی داشته باشند و به همین دلیل هیچ نتیجه ای هم از این آزمون ها نمی گیرند.

چطور از زمان آزمون های استخدامی هر سازمان مطلع شویم؟

اگر متقاضی شرکت در آزمون های استخدامی هر دستگاه های اجرایی دولتی و یا سازمان بزرگ هستید برای اطلاع از زمان انتشار آگهی آزمون های استخدامی پیشنهاد می کنیم علاوه بر مراجعه به اطلاعیه های سایت سازمان سنجش، حتما سایت اطلاع رسانی این دستگاه ها را به سادگی از طریق گوگل شناسایی کرده و چک کنید. اغلب این سازمان ها پیش از برگزاری آزمون استخدامی برای جذب نیرو، در سایت خود اطلاع رسانی می کنند.

اگر حتی اطلاعیه آزمون های استخدامی  را در سایت های مختلف هم مشاهده کردید حتما پیش از ثبت نام برای شرکت در آزمون و پرداخت مبلغ ثبت نام، از منبع انتشار آگهی مطمئن شوید و یا با روابط عمومی سازمان مربوطه تماس بگیرید.

برای کدام شغل مناسبید؟ شخصیت حرفه ای خود را با تست MBTI کاران بهتر بشناسید.

آزمون های استخدامی برای چه دستگاه ها و مشاغلی برگزار می شود؟

تمام سازمان ها و دستگاه های دولتی و اجرایی هر ساله بنابر نیاز خود برای مشاغل مختلف اداری و تخصصی آزمون های استخدامی برگزار می کنند؛ متقاضیان شرکت در آزمون های استخدامی نیاز است در دو امتحان عمومی و تخصصی(ویژه هر شغل) شرکت کنند.

برای اطلاع از زمان و مدارک ثبت نام، منابع آزمون و حتی زمان دقیق برگزاری این آزمون ها همان طور که اشاره کردیم کافی است اطلاعیه های سازمان سنجش آموزش کشور را به صورت روزانه از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان و همچنین سایت سازمان مربوطه چک کنید. در ادامه این مقاله کاران به پرتقاضاترین و مشهورترین آزمون های استخدامی در کشور اشاره کرده ایم:

۱.آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور

این آزمون یکی از مهم ترین و جامع ترین آزمون های استخدامی در کشور برای جذب و استخدام در دستگاه های دولتی است که هر سال برای تمام مشاغل و بنابر ظرفیت مورد درخواست این سازمان ها برگزار شود. مواد این آزمون نیز شامل دروس عمومی و تخصصی (متناسب با گروه شغلی انتخابی) است.

منظور از دستگاه های اجرایی در این آزمون، تمامی وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، هـر ســازمان اعــم از اداره، اداره کــل و یا مؤسسات و نهادهای غیردولتی عمومی، بانک ها و بیمه های دولتی و شرکت های دولتی است.

استخدام در تمام مشاغل اداری، خدماتی و اجرایی، متخصصان علوم پایه تا فنی و مهندسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر در دستگاه های اجرایی از طریق این آزمون صورت می گیرد. زمان دقیق ثبت نام، انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون مشترک و تخصصی هر شغل و زمان ارسال مدارک لازم برای این آزمون ها، هر سال کاملا متغیر بوده و به تصمیم سازمان ها و دستگاه های دولتی وابسته است.

چه دستگاه های اجرایی در سال ۹۹ استخدام می کنند؟

 اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد در سال ۹۹ قرار است ۴۰هزار نیروی جدید از طریق آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور در مشاغل مختلف جذب شوند. مطابق اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور امسال قرار است وزارتخانه های آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان پزشکی قانونی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان محیط زیست، ادارات جهاد کشاورزی و همچنین شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران امسال از طریق آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور افراد دارای صلاحیت را استخدام کنند. لازم به ذکر است نتایج آزمون استخدامی هر دستگاه به صورت مجزا پس از چندماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.

۲.آزمون استخدامی مستقل دستگاه های اجرایی

در موارد خاص، دستگاه های اجرایی علاوه بر آزمون استخدامی متمرکز سالیانه، به صورت مستقل می توانند نسبت به برگزاری آزمون استخدامی ویژه خود اقدام می کنند. به عنوان مثال هر یک از وزارتخانه ها و حتی سازمان های زیر مجموعه قوه قضاییه و حتی برخی بانک ها می توانند برای استخدام افراد متخصص خود به صورت جداگانه و حتی دوره ای آزمون های استخدامی برگزار کنند که معمولاً مجری برگزاری این آزمون ها نیز سازمان سنجش است.

آزمون استخدامی بانک ها

تمام بانک های دولتی و خصوصی می توانند علاوه بر آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی، آزمون های ویژه مشاغل تخصصی و غیرتخصصی خود را در شهرهای مختلف کشور برگزار کنند. هر یک از این بانک ها به صورت مجزا دارای سوالات عمومی و تخصصی مخصوص به خود هستند؛ اطلاعیه مربوط به آزمون استخدامی هر بانک در پورتال اطلاع رسانی همان بانک منتشر می شود.بسیاری از این بانک در سایت شان بخش ویژه مربوط به آزمون های استخدامی خود را دارند. آزمون استخدامی بانک ها معمولاً به صورت مستقل برگزار می شود و ارتباطی به سازمان سنجش ندارد. در صورتی که شما فارغ التحصیل رشته های مدیریت، حسابداری، اقتصاد، مالی و  فناوری اطلاعات هستید، می توانید پیگیر آزمون های استخدامی بانک ها باشید.

کاران شما را برای استخدام معرفی می کند، کافیست اقدام کنید!

آزمون استخدامی

آزمون های استخدامی اختصاصی دستگاه ها

برخی از دستگاه های اجرایی مانند مراکز زیرمجموعه شهرداری ها همچون سازمان آتش نشانی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حتی شرکت ها و کارخانجات بزرگ تولیدی و خدماتی در برهه های مختلف زمانی می توانند برای جذب نیروهای قراردادی و پیمانی، آزمون های استخدامی ویژه خود را از طریق مراکزی مانند مرکز آزمون جهاد دانشگاهی برگزار کنند. زمان برگزاری این آزمون ها نیز کاملا متغیر و بنابر نیاز این سازمان ها تعریف می شود.

نتیجه گیری

بنابراین اگر متقاضی استخدام در سازمان های بزرگ و مراکز دولتی مشخصی هستید بهترین راه برای شناسایی زمان برگزاری آزمون استخدامی این دستگاه ها، مراجعه روزانه به پورتال اطلاع رسانی آنها و همچنین بازدید از مراجع برگزاری آزمون مانند سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز آزمون جهاد دانشگاهی است؛ برخی وب سایت های حوزه کاریابی و استخدام نیز ممکن است گهگاه اطلاعیه هایی درباره استخدام این سازمان ها منتشر کنند اما همانطور که اشاره کردیم حتما پیش از ثبت نام، از صحت این آگهی ها مطلع شوید.

شما چه آزمون های استخدامی دیگری در کشور می شناسید؟ آیا تا به حال خودتان و یا دوستانتان از طریق این آزمون ها موفق به استخدام شده اید؟ برای ما بنویسید.

بیشتر بخوانید:

چگونه در سازمان ها و اداره های دولتی استخدام شویم؟
با چه نوع رزومه ای می توانیم استخدام شویم؟ آشنایی با انواع روش های رزومه نویسی

 ویدئوی آموزش ساخت یک رزومه حرفه ای 

هفت قدم برای آمادگی حضور در مصاحبه شغلی

چگونه در یک مصاحبه شغلی موفق شویم؟

معرفی خدمات مصاحبه آنلاین استخدامی کاران برای کارجویان

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!