همه چیز درباره شغل وکیل و آگهی های استخدام آن

استخدام وکیل (به انگلیسی Lawyer )به صورت شخصی و یا در سازمان ها و کسب و کارها همیشه بازارکار خودش را دارد. در واقع شغل وکالت، به عنوان یکی از موجه‌ترین مشاغل اجتماعی، سابقه ای به اندازه قدمت تاریخ بشریت دارد؛ در این مقاله کاران می خواهیم با شرح وظایف، مهارت ها و بازار کار و استخدام شغل وکیل آشنا شویم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره شغل وکیل و آگهی های استخدام آن

  آشنایی با وکیل:

شغل وکالت، به عنوان یکی از موجه‌ترین مشاغل اجتماعی، سابقه‌ای به اندازه قدمت تاریخ بشریت دارد؛ وکالت به این معنا که هر فرد می‌تواند فرد دیگری را به عنوان نماینده خود در رسیدگی به هر موضوعی تعیین کند. قانون مدنی ایران هم تعریف مشابه‌ای در این زمینه دارد. براساس این قانون، وکالت عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می‌دهد. وکالت شغلی در حیطه مشاوره مستقیم است؛ وکلا به مراجعان مشاوره حقوقی می‌‌‌‌‌دهند و به عنوان نماینده آن‌‌‌‌‌ها در دادگاه و مراجع قضایی شرکت می‌‌‌‌‌کنند تا طبق قانون از حقوق موکل خود دفاع کنند. وکلا تحت عناوین مختلفی به دادگستری مراجعه می‌‌‌‌‌کنند که در ادامه به چند مورد اشاره کرده ایم:

  • وکیل انتخابی
  • وکیل تسخیری
  • وکیل معاضدتی
  • وکیل اتفاقی
  • وکیل سازمانی
  • وکیل قوه قضائیه
  • وکیل کارآموز
  • وکیل حمایتی

برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت این شغل با ما در کاران همراه باشید.

تمام فرصت های استخدامی شغل وکیل را از اینجا ببینید

 

وضعیت استخدام و بازارکار وکیل:

تمام فارغ التحصیلان رشته حقوق و وکالت از دانشگاه، پس از گذراندن دوره‌ها‌‌‌ی کارآموزی و آموزش‌ها‌‌‌ی لازم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با اخذ مجوز و پروانه وکالت از نهادهای قانونی، دفتر وکالت تاسیس کنند. متقاضیان پروانه وکالت، برای گرفتن مجوز وکالت دادگستری، باید ابتدا در آزمون وکالت شرکت کنند. این آزمون هر سال توسط کانون وکلای دادگستری برگزار می‌‌‌‌‌شود. افرادی که در این آزمون موفق می‌‌‌‌‌شوند، پس از طی مراحل مصاحبه شفاهی و گزینش‌های اداری، پروانه کارآموزی وکالت دریافت می‌‌‌‌‌کنند. به این وکلای کارآموز معمولا وکیل پایه دو اطلاق می‌‌‌‌‌شود. البته مدت دوره کارآموزی و شرایط آن در کانون وکلا، مرکز مشاوران حقوقی و حتی وکلای قوه قضائیه متفاوت است.

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

شرح وظایفی که وکیل ملزم به انجام آن است

بر طبق تحقیقات سایت کاران وکلا با توجه به شاخه تخصصی فعالیت شان، وظایف مختلفی دارند. در ادامه ۸ وظیفه کلی از این شرح وظایف را می‌‌‌‌‌خوانیم:

۱. حضور در دادگاه به عنوان نماینده موکل خود و دفاع از وی

۲. پیگیری امور قید شده در وکالت نامه

۳. تهیه پیش نویس‌‌‌‌‌ها، قراردادها و نامه‌‌‌‌‌ها برای درج در پرونده

۴. جمع آوری و نگهداری از مستندات و مدارک مربوط به پرونده برای ارائه به دادگاه جهت دفاع از موکل خود

۵. شرکت در جلسات و مذاکره‌‌‌‌‌ها و بررسی بیشتر پرونده و یا ارائه توضیحات یا دلایل و مدارک به ذی نفعان

۶. ارائه مدارک و شواهد به دادگاه و دفاع از موکل

۷. مشاوره حقوقی به مراجعان

۸. تحلیل نتیجه موارد با استفاده از دانش رویه‌‌‌‌‌های قضایی

 

مهارت‌‌‌‌‌ها و دوره‌‌‌‌‌های آموزشی مورد نیاز برای شغل وکیل:

افرادی که می‌‌‌‌‌خواهند به عنوان وکیل استخدام شوند باید مدرک تحصیلی یکی از این رشته‌‌‌‌‌ها را داشته باشد :

  • حقوق
  • الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و حقوق اسلامی

وکیل باید ۱۸ مهارت زیر را نیز داشته باشد:

  • اصول گزارش نویسی
  • مسلط به قوانین حقوق بین الملل
  • مسلط به قوانین دیه
  • مسلط به قوانین قراردادهای بین المللی
  • مسلط به قوانین قوانین ملک و املاک
  • مسلط به قوانین کیفری
  • مسلط به قوانین مهاجرت
  • مسلط به قوانین مهریه
  • مسلط به قوانین نظام وظیفه
  • مسلط به قوانین و امور حقوقی
  • مسلط به قوانین وصیت نامه
  • مسلط به قانون تجارت
  • مسلط به قانون کار
  • مسلط به قوانین اسناد ثبتی
  • مسلط به قوانین انحصار وراثت
  • مشاوره حقوقی
  • مشاوره طلاق
  • مسلط به قوانین تابعیت

دنبال چه شغلی هستید؟ تمام فرصت های استخدامی سراسر وب منتظر شما هستند

همه چیز درباره شغل وکالت وکیل

شخصیت شناسی وکیل

پیچیدگی مسائل و پرونده‌ها‌‌‌ی حقوقی ایجاب می‌‌‌‌‌کند وکلا به صورت شخصیتی، توانایی بالایی برای حل مسائل و مشاوره داشته باشند. یک وکیل موفق انواع خطرات در جوانب مختلف اجتماعی را می‌پذیرد و با صبر و حوصله کافی سخت‌ترین پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی را پیگیری و تحلیل می‌کند. روحیه قانون گرایی، عدالت جویی و حل مسائل بر اساس برنامه ریزی از ویژگی‌‌‌‌‌های شخصیتی یک وکیل موفق محسوب می‌‌‌‌‌شود. علاوه بر خصوصیات شخصی و اجتماعی، یک وکیل باید نسبت به تمام تغییر و تحولات دانش کاری خود مطالعه کرده و مسلط باشد. با توجه به مدل شخصیت شناسی MBTI تیپ های شخصیتی ISTJ و INTJ برای استخدام در شغل وکیل مناسب اند. اگر وکیل هستید یا به این شغل علاقه مندید می توانید با آزمون MBTI کاران شخصیت خود را بشناسید.

۴ چالش پیش روی یک وکیل

ماهیت شغل وکالت برای دفاع از حقوق انسان‌‌‌‌‌ها با مفهوم چالش آمیخته شده است. یک وکیل به اندازه پیچیدگی پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی خود با مسائل مختلف در جامعه دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌کند. به برخی از این مسائل در ذیل اشاره کرده‌ایم:

  1. محدود بودن بازار کار به صورت تخصصی
  2. وجود نهادهای موازی قانون گذار و مجریان مختلف
  3. توسعه بی‌ کیفیت و بدون استاندارد آموزش عالی در رشته حقوق
  4. کاهش پرونده‌‌‌‌‌های وکالت به دلیل کاهش حجم سرمایه گذاری تجاری در کشور

 

این مطالب هم ممکن است برای شما مفید باشد:

با آزمون های شخصیت شناسی کاران، خودتان را بهتر بشناسید

ویدئو رزومه بسازید و یک قدم جلوتر از بقیه باشید

معرفی مشاغل دورکار پردرآمد در دوران کرونا

آشنایی با شغل دادیار به زبان ساده؛ یک دادیار چه وظایفی دارد؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!