مدارک دکترا و فوق لیسانس، شانس کمتری برای استخدام نسبت به دیپلمه ها دارند

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار با بیان اینکه احتمال یافتن شغل در مقاطع دکترا و فوق لیسانس در ایران کم است گفت: مطابق آمار هر چقدر از مقطع دکترا به سمت پایین حرکت می کنیم احتمال یافتن شغل برای افراد جامعه بیشتر می شود.

مدارک دکترا و فوق لیسانس، شانس کمتری برای استخدام نسبت به دیپلمه ها دارند

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاء الدین ازوجی با بیان اینکه احتمال یافتن شغل در مقاطع دکترا و فوق لیسانس در ایران کم است گفت: در اقتصاد ایران فرهنگ غلطی وجود دارد و آن این است که فرد باید به دانشگاه برود و در بسیاری از موارد این افراد بیکار می مانند. برای اینکه بازار کار رونق بگیرد باید ارتباط دانشگاه و مدرسه تقویت شود.

 او با اشاره به اینکه حدود ۱میلیون و ۷۰۰ هزار فارغ التحصیل بیکار داریم ادامه داد : در کشور حدود ۴ میلیون نفر متقاضی تحصیل کرده برای استخدام وجود دارد.

 مدیر کل توسعه اشتغال وزارت کاردر پاسخ به اینکه چرا فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب بازار کار نمی شوند گفت: میان مدرسه، دانشگاه و بازار کار ارتباط مناسبی وجود ندارد. در دنیا مهارت های کاربردی و تجربی از طریق سازمان های فنی وحرفه ای خصوصی و دولتی اتفاق می افتد نه نظام آموزش عالی. در این کشورها اغلب به کسب مهارت در دوره متوسطه بها می دهند. در حالی که ما ورود به بازار کار در ایران را در سطح لیسانس به بالا مشاهده می کنیم. این اشتباه استراتژیک ما است. نظام آموزش عالی در ایران باید سه فرایند توسعه دانش، ایجاد اشتغال و مهارت را انجام دهد، در صورتی که این  اقدامات وظیفه آموزش عالی نیست. مسئولیت ایجاد شغل بر دوش سازمان فنی و حرفه ای است. در حال حاضر یک خلا مهارتی وجود دارد. ما انتظار ایجاد شغل نداریم.

 

 کاران چگونه مشکل بیکاری شما را حل می کند؟

 

او با بیان اینکه سیاست های دولت در راستای کاهش فارغ التحصیلان بیکار است، افزود: بیشترین میزان بیکاران جامعه را افراد فاقد مهارت تشکیل می دهند که این مهم می طلبد تا برای افزایش مهارت آفرینی اقدامات جدی تری صورت گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

دکتر مهندس های بیکار! فارغ التحصیلان کدام رشته های دانشگاهی بیکار هستند؟

 

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!