چه حوادثی در کار مشمول قانون تامین اجتماعی می شوند؟

اگر در حین کار دچار حادثه شویم، قانون تامین اجتماعی مطابق شرایط وقوع حادثه می‌تواند از ما حمایت کند. در این مقاله کاران با نکات مربوط به استفاده از حقوق بیمه حوادث کار و شرایط آن آشنا می‌شویم.

چه حوادثی در کار مشمول قانون تامین اجتماعی می شوند؟

حوادث ناشی از کار چیست؟

حادثه ناشی از کار، اتفاق یا پیشامدی است که در حین کار به وجود آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه است.

مطابق ماده 60 قانون تامین اجتماعی، حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه یعنی تمام زمانی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسه یا ساختمان ها و محوطه، مشغول به کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از کارگاه در حال انجام ماموریتی باشد. مطابق این قانون، حتی اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزو اوقات انجام وظیفه محسوب می‌شود البته با شرط اینکه در زمان عادی رفت و برگشت به محل کار، حادثه رخ داده باشد.می‌دانید زمانی که به عنوان یک شاغل، بیمار می‌شوید، چه حق و حقوقی دارید؟ در این مقاله کاران با تمام نکات مربوط به مرخصی استعلاجی و حقوق زمان بیماری آشنا می‌شوید.

مسئولیت کیفری بروز حادثه بر عهده کیست؟

مسئولیت کیفری حادثه، براساس نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس رأی قضایی بر عهده مقصر یا مقصرین حادثه است. حسب ماده 95 قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع ذکر شده در ماده 85 این قانون خواهد بود. هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه‌ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات‌های مندرج در این قانون مسئول است.

مراحل و نحوه درخواست بررسی حوادث ناشی از کار چگونه است؟

مطابق قانون سازمان تامین اجتماعی درباره حوادث ناشی از کار لازم است مراحل زیر طی شود:

1-مراجعه حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکایت یا دادخواست

2-بررسی شکایت حادثه دیده یا اولیای دم توسط مقام قضایی و انتظامی.

3-مراجعه حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده و دریافت نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی

4-مراجعه حادثه دیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان و ارائه نامه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شاهدین به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار

5- تحویل گزارش حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان به کلانتری، به منظور ارجاع به مرجع قضایی برای ابلاغ نظر بازرس کار به اصحاب پرونده وصدور رای.

تمام کارگران و افراد مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی که شغل خود را از دست داده‌اند، می توانند برای ثبت درخواست بیمه بیکاری اقدام کنند.

 

اگر می خواهید با شرایط دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی آشنا شوید اینجا کلیک کنید.

 

در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه وظیفه کارفرما چیست؟

الف) به استناد ماده 65 قانون تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد.

ب) به استناد تبصره ماده 95 قانون کار، کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده 85 قانون کار موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه‌ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می‌شود، ثبت و مراتب را سریعاً به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند همچنین به استناد ماده 9 آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده 65 قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید وقوع هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام کند.

کارفرمایان چه مسائل ایمنی را باید رعایت کنند تا در زمان وقوع حادثه مقصر شناخته نشوند؟

کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده 85 این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت کنند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوط به کارگاه هستند، چنانچه موارد فوق توسط کارفرمایان به نحو مثبت و مطلوبی انجام شود، در صورت وقوع حادثه مقصر نخواهند بود.

به چه مواردی بیماری ناشی از کار اطلاق می شود و مرجع رسیدگی به آن کجاست؟

مطابق ماده 7 قانون تامین اجتماعی، بیماری ناشی از کار، وضع غیر عادی جسمی یا روحی است که در اثر کار یا فعالیت مشخص فرد در محل کار به وجود آمده و نیازمند انجام خدمات درمانی است یا موجب عدم توانایی فرد برای اشتغال به کار می‌شود. از جمله بیماری های ناشی از کار می توان به عوارضی که به مرور زمان به تاثیر از آلاینده های محیط کار در فرد ایجاد می‌شود، اشاره کرد، مرجع رسیدگی و تشخیص بیماری ناشی از کار کمیسیون‌های پزشکی یا شورای پزشکی مورد تایید سازمان تامین اجتماعی است.

بیشتر بخوانید:

با چه شرایطی به کارفرما سفته بدهیم؟

چطور از مرخصی استعلاجی کرونا استفاده کنیم؟

درصورت اخراج به دلیل کرونا چه کار کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!