7 نکته برای یک مصاحبه شغلی حرفه ای

موفقیت در مصاحبه های استخدامی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اینکه بتوانیم با آمادگی کامل وارد یک مصاحبه شغلی شویم 7 نکته در این مقاله کاران می تواند به شما کمک کند تا در مصاحبه شغلی موفق شوید.

7 نکته برای یک مصاحبه شغلی حرفه ای

اگر چه سطح دانش، تجربه و توانمندی‌های شما نقش اساسی درموفقیت یک مصاحبه شغلی دارد اما در عین حال نکات ساده ای هستند که توجه به آنها کمک می کند تا در مصاحبه استخدامی موفق شوید. اینکه در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؛ چطور رفتار کنیم و حتی در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؛ همگی در موفقیت ما درمصاحبه شغلی تاثیرگذار است. 6 اشتباه در مصاحبه شغلی که نمی گذارد شما استخدام شوید را بشناسید.

۱.با انرژی باشید و لبخند بزنید

وقتی لبخند می زنید نه تنها نشان می دهید که پرانرژی و مشتاق هستید بلکه در شخص مصاحبه کننده هم انگیزه ایجاد می کنید. زمانی که شما به عنوان یک کارجو در گفتگوی شغلی انرژی کافی داشته باشید می‌توانید فضای حاکم بر مصاحبه را برای هدایت مسیر و به کارگیری کلمات و عبارت تاثیرگذار به دست بگیرید. پس باید نشان دهید که برای استخدام در این موقعیت شغلی علاقه‌مندید.

۲.با لباس کاملا رسمی در مصاحبه حاضر شوید

لباسی که شما می‌پوشید پر از نشانه‌های مخفی است. وقتی در زمان مصاحبه لباس غیر رسمی می‌پوشید زبان لباس شما می‌گوید «این قرار اهمیتی برای من ندارد و علاقه‌ای هم به فهمیدن حرف‌های شما ندارم». می‌بینید که لباس‌ها قبل از خودتان شما را به کارفرما معرفی می‌کنند. پس بهتر است لباس رسمی و مرتبی را برای مصاحبه انتخاب کنید.

 

۶ سوال کلیدی که در مصاحبه شغلی باید از کارفرما بپرسید

۳. سر وقت در محل مصاحبه حاضر شوید

وقت‌شناسی یکی از کلیدی‌ترین نکات برای استخدام شماست. به خاطر داشته باشید مصاحبه‌کننده نمی‌خواهد کسی را استخدام کند که می‌خواهد هر روز چند دقیقه دیر سر کار بیاید. پس با به موقع رسیدن به محل مصاحبه وقت شناسی خود را نشان دهید.

۴.درباره محیط کاری مصاحبه از قبل تحقیق کنید

به خاطر داشته باشید مصاحبه کننده ممکن است در زمان مصاحبه شغلی از شما سوالاتی بپرسد مبنی بر اینکه موقعیت شرکت را در صنعت چگونه می بینید، آیا رقبا را می‌شناسید؟مزایای شرکت چیست و شما چگونه می توانید خود را با اهداف شرکت هماهنگ کنید. بنابراین حتما وضعیت شرکتی که برای مصاحبه شغلی در آن دعوت می شوید را  از طریق جستجو در اینترنت و شبکه های اجتماعی آن شرکت بررسی کنید. با کسب اطلاعات لازم بهتر می توانید نظر مثبت فرد مصاحبه شونده را جلب کنید.

علاوه بر این لازم است قبل از مصاحبه، برای چند نکته مهم آماده شوید؛ مقاله کاران درباره آمادگی حضور در مصاحبه شغلی به شما کمک می کند.

۵.هرگز درباره محیط کاری قبلی خود بدگویی نکنید

تفاوتی نمی‌کند چقدر موقعیت‌های شغلی‌ قبلی‌تان سخت، خسته‌کننده و احمقانه بوده ‌است. زیرا بد گفتن از کارفرمای قبلی نه‌تنها غیر‌حرفه‌ای است بلکه نشانه خوبی در مورد شخصیت شما نیست. احتمال زیادی وجود دارد کارفرما بعد از مصاحبه بخواهد با کارفرمای قبلی‌تان برای بررسی سوابق شغلی‌ تماس بگیرد؛ پس اصلا خوب نیست که پل‌های پشت سرتان را خراب کنید. در واقع بدگویی از محل کار قبلی این شائبه را در ذهن مصاحبه کننده ایجاد می‌کند که شما فردی بدبین هستید و ممکن است از شرکت او نیز در نزد دیگران بدگویی کنید.

 

 ۱۲سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

۶.از زبان بدن به درستی استفاده کنید

زبان بدن می‌تواند تاثیر بسزایی بر نحوه‌ی برداشت دیگران از شما دریک مصاحبه استخدامی داشته باشد. کارفرمایان به نحوه‌ بیان کلمات، لباس پوشیدن و رفتار شما در طول جریان مصاحبه توجه می‌کنند تا بتوانند درک بهتری از شخصیت شما به دست آورند. برای آشنایی با زبان درست بدن در هنگام مصاحبه شغلی اینجا کلیک کنید.

۷. جواب‌های مختصر و مفید بدهید

مدیران و مسئولان منابع انسانی در مصاحبه های شغلی ممکن است سوالات بسیاری از شما بپرسند، این هنر شماست که پاسخ های کوتاه و قاطع کننده بدهید! در واقع زمان فشرده اغلب مدیران منابع انسانی ایجاب می کند شما برای ثاتیرگذاری بیشتر خلاصه صحبت کنید. اما هرجا خواستید درباره موضوعی بیشتر از یک پاسخ ساده ارائه کنید حتما پیش از باز کردن مطلب عنوان کنید که این موضوع نیازمند توضیحات بیشتر که اگر اجازه بدهید خدمت تان ارائه می کنم.

 

بیشتر بخوانید:

۳ روش حرفه ای برای پیگیری نتیجه یک مصاحبه شغلی

چگونه برای مصاحبه شغلی آنلاین آماده شویم؟(ویژه کارجویان)

چطور در مصاحبه دوم شغلی موفق شویم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!