همه چیز درباره شغل مدیرمحصول و استخدام مدیر محصول

استخدام مدیر محصول (به انگلیسیproduct manager) در شرکت ها و سازمان ها یکی از مشاغل جدید و مهم محسوب می شود.در این مقاله کاران می خواهیم با وظایف مدیر محصول، مهارت ها و آگهی های استخدامی مدیر محصول آشنا شویم.

همه چیز درباره شغل مدیرمحصول و استخدام مدیر محصول

 

مدیر محصول کیست وچه وظایفی دارد؟

یک مدیر محصول، مسئول تحقیق، تعیین استراتژی، طراحی نقشه راه و تعریف ویژگی های یک محصول است. مسئولیت مدیرمحصول حتی شامل فعالیت هایی مانند پیش بینی، بازاریابی، محاسبات و نتایج سود و زیان یک محصول هم می شود. در واقع کار مدیر محصول پیش از شروع تولید و در هنگام ایده یابی و برنامه ریزی برای محصول مورد نظر شروع می شود. بسیاری، شغل مدیر محصول را همان «مدیر عامل اجرایی» یک محصول می‌دانند. مدیر محصول در هر سازمان و شرکت، متناسب با حوزه فعالیت و کار آن مجموعه، وظایف و مسئولیت های مختلفی برعهده دارد. برای آشنایی با این شغل با کاران همراه باشید.

شرح وظایف یک مدیر محصول

هر فردی به عنوان مدیر محصول، براساس نیازهای مشتریان و نتیجه تجزیه و تحلیل بازار، استراتژی منحصر به فردی از یک محصول را تعیین کرده و برای دستیابی به هدف مورد نظر، طرحی را ارائه می‌کند. یک مدیر محصول پیش از ارائه طرح به تیم تولید، جدول زمانی پیاده سازی طرح را تهیه می‌کند. سپس با مشورت و همراهی مدیر فنی تیم، نقشه راه را مورد بررسی قرار می‌دهد و تغییرات مورد نظر را اعمال می‌کند.

 در واقع کار یک مدیر محصول این است که نیازها و چالش‌های مشتریان هدف را شناسایی کرده و شناخت و ارزیابی به‌دست‌آمده را به ایده‌هایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه‌ محصول جدید یا بهبود محصول فعلی تبدیل کند. آنها برای سرمایه‌گذاری، طرح‌های کسب‌وکار و برنامه‌های تجاری ایجاد می‌کنند و وقتی مدیر ارشد سازمان، این طرح‌ها و برنامه‌ها را تایید کرد، با تیم‌های مهندسی و تحقیق و توسعه همکاری نزدیکی خواهند داشت تا نیازها را شناسایی کرده و به فرایند برگردان ایده به محصول جدید کمک کنند.

 

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

 

تفاوت مدیر محصول با مالک محصول

فراموش نکنید مدیریک محصول با مالک محصول تفاوت دارد. Product Owner شخصی است که با بررسی نیاز بازار و مشتریان، ایده محصول جدید را طرح کرده و آن را برای تولید به مدیر محصول و تیم توسعه ارائه می‌دهد. پس از آن مدیر محصول، براساس این طرح اولیه به توسعه و ساخت محصول اقدام می‌کند. درکنار تمام این وظایف کلی، یک مدیر محصول باید موارد متعددی از جمله شناسایی بازار هدف، رقبا و میزان تطابق محصول با مدل کسب و کار سازمان را در نظر داشته باشد.

وضعیت استخدام و بازار کار مدیر محصول:

بازارکار و استخدام مدیرمحصول با توجه به تغییرات بازار کار و رشد سریع استارتاپ ها‌ رو به گسترش است. تسلط بر دانش حوزه هر محصولی، اولین پیش شرط استخدام در شغل مدیر محصول است. در واقع تا زمانی که شما بر فرایند ایجاد یا تولید یک محصول و یا یک سرویس، اشراف نداشته باشید نمی‌توانید به عنوان یک مدیر محصول ایفای نقش کنید.

یکی از مواردی که باعث جذب سریع تر افراد در شغل مدیر محصول می‌شود این است که متقاضیان این شغل، دانش خود را در این زمینه به روز نگه دارند و همچنین مهارت اصول مذاکره و مدیریت و رهبری را بیاموزند.

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

شرح وظایف مدیر محصول:

  1. امکان سنجی و طرح ریزی کیفیت محصولات جدید
  2. بازبینی اطلاعات محصول به نحوی که تیم فروش در مورد آخرین تحولات مطلع باشد
  3. تحقیق و ارزیابی تمایلات مشتریان نسبت به محصولات فعلی و محصولات جدید
  4. شرکت در تهیه برنامه بازاریابی سالانه و کنترل تبلیغات، کمک به واحد فروش، منطبق با برنامه بازاریابی سالانه
  5. برقراری تماس با شرکت‌های تبلیغاتی در رابطه با کمپین تبلیغاتی از قبیل روزنامه ها، جراید تخصصی...ایمیل ها، کنفرانس ها، سمینارها...
  6. بررسی دقیق و کامل روش‌های تولید محصول و ثبت و تدوین اطلاعات فنی موجود
  7. نظارت بر اجرای روشهای صحیح در فرایند عملیات و تولید .
  8. همکاری با واحدهای تولید و کنترل کیفیت و ارائه خدمات و راهکارهای مورد نیاز آنها
  9. هماهنگی و همکاری با واحد بازرگانی جهت تحقیقات بازار
  10. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات به منظور پیشنهاد طراحی محصول جدید
  11. تعیین مشخصه های مهم محصول و توسعه محصول

مدیریت محصول

مهارت‌ها و دوره های لازم برای شغل مدیر محصول:

 مطابق تحقیقات کاران، افرادی که می‌خواهند در شغل مدیر محصول استخدام شوند باید علاوه بر آشنایی کافی با حوزه تولید محصول موردنظر در هر سازمان یا شرکت، مدارک تحصیلی یکی از رشته های زیر را داشته باشد:

  • دوره مدیریت ارشد کسب و کار (MBA )گرایش بازاریابی
  • مدیریت بازاریابی و صنعتی
  • مهندسی صنایع

یکی از دوره های کاربردی برای مدیران محصول دوره آموزش حرفه‌ای مالک محصول و اسکرام است، که می توان در آن مهارت های مورد نیاز مدیریت محصول را به دست آورد.

از جمله‌ مهارت های مورد نیاز شغل مدیر محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روابط عمومی
  • فن بیان
  • مدیریت و رهبری
  • کنترل و نظارت
  • برنامه ریزی و سازماندهی
  • تعیین استراتژی
  • اصول مذاکره
  • تفکر انتقادی
  • استراتژی های توسعه محصول 
  • بهبود محصول
  • تشکیل تیم محصول

شخصیت شناسی مدیر محصول:

همان طور که در فهرست مهارت های یک مدیرمحصول اشاره شد، قدرت تفکر و خلق ایده ها یکی از مهم ترین مهارت ها و در واقع خصوصیات فردی یک مدیر محصول است. شخصیت و تفکر انتقادی مورد نیاز در شغل مدیر محصول باعث می‌شود فرد مورد نظر بتواند درباره هر نوع ایده و فرایند کار اعضای تیم دیدگاهی ظریف و دقیق داشته باشد. علاوه بر این ویژگی ها، مدیران محصول باید قدرت بیان لازم را داشته باشند و بتوانند با شخصیت‌های مختلف چه اعضای تیم، چه مشتریان و مدیران ارشد ارتباط خوبی برقرار کنند. برای این منظور باید یک مدیر محصول کاملا با راهبردهای مدیریت و رهبری و نظارت و پیگیری امور آشنا باشد.

در مشاغل کلی حوزه مدیریت، اصولا افرادی موفق هستند که علاوه بر قدرت برنامه ریزی، توانایی هماهنگی تیم و مهارت انتقال مفاهیم را داشته باشند. در واقع مدیران محصول به دلیل ضرورت مذاکرات فراوان و برگزاری جلسات گوناگون باید اصول مذاکره، اقناع و روابط عمومی بالا را بدانند.

در نتیجه تست شخصیت شناسی MBTI، چهار شخصیت ENTJ, ENTP, INTJ,

برای استخدام مدیر محصول مناسب هستند.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

۴ چالش‌ یک مدیر محصول:

یک مدیر محصول، در شغلش متناسب با این که در چه حوزه کاری ایفای نقش می‌کند چالش‌های متفاوتی دارد که از جمله این چالش‌ها می توان به مسائل زیر اشاره کرد:

  1. چالش هماهنگی میان اعضای تیم
  2. طولانی بودن زمان تولید محصول
  3. راضی نگه داشتن صاحبان سرمایه
  4. تحلیل دور‌ه‌ای رقبا

بیشتر بخوانید:

تفاوت شغل مدیر محصول و اسکرام مستر .

آشنایی با مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

3 تفاوت پرسنل شرکت های فناوری اطلاعات با سایر شرکت ها

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!