موسیقی خوب چه تاثیری روی عملکرد شما در محیط کار دارد؟

می‌دانستید شنیدن یک موسیقی با صدای قدرتمند و محکم، حین انجام کارها می‌تواند با ایجاد حس قدرت، توان شما را برای انجام کارها افزایش دهد؟ پاسخ سوال ساده است؛ صدای قدرتمند باعث می شود شما احساس قدرت بیشتری کنید! به این ترتیب حتی حالت صورت و بدن شما پرانرژی و مصمم به نظر می‌رسد.

موسیقی خوب چه تاثیری روی عملکرد شما در محیط کار دارد؟

این موضوع در حالت عکس هم صادق است؛ یک موسیقی کم انرژی و حتی غمناک به راحتی انرژی شما را می گیرد و ژست کاری شما را در هم می شکند!

 بررسی تاثیر پخش موسیقی روی بازدهی شغلی کارکنان، موضوع پیچیده ای است؛ اما با توجه به تحقیقات صورت گرفته، شنیدن یک موسیقی آرام و حتی آهنگی با تم سنگین و قدرتمند می تواند بازدهی شما را حین کار افزایش دهد. این یافته ها حتی نشان داده شنیدن یک موسیقی خوب و مناسب حین کار می تواند تمرکز کاری شما را بالا ببرد و حتی برعکس، می تواند با تغییر حالت روحی تان، انرژی شما را سلب کند.

موسیقی چطور کارایی شما را بیشتر می کند؟

قطعا شما هم شنیده اید که در برخی محیط های کاری گوش دادن به موسیقی حین کار ممنوع است؛ اما در بسیاری دیگر از این روش برای حفظ تمرکز و بالا بردن روحیه کارکنان استفاده می کنند. حتما می‌پرسید شنیدن آهنگ در حین کار چه تاثیری ایجاد می‌کند که باعث بالارفتن کارایی شما می‌شود؟ پاسخ این سوال ساده است. پخش موسیقی سطح توجه و هشیاری کارکنان را در حد مطلوب حفظ می‌کند و باعث می‌شود تا خستگی و یکنواختی در محیط کار کاهش پیدا کند و کارکنان با انرژی باقی بمانند. البته باید توجه کنید نوع موسیقی که می‌شنوید و تطابق شرایط فرد با آهنگ، همگی روی بازدهی شغلی افراد تاثیر دارند. با توجه به تاثیر عمیق موسیقی روی مغز، باید بدانید در چه موقعیتی چه آهنگی گوش کنید؟

چه موسیقی در حین کار مناسب است؟

 نوع آهنگی که انتخاب می‌کنید تاثیر فراوانی روی مود و حالت روحی شما دارد. در واقع باید بدانید هنگام انجام چه کاری، چه سبک موسیقی گوش کنید! قطعا هنگام انجام کارهای روتین و روزمره که نیاز به خلاقیت ندارد یک موسیقی آرام و یا حتی با ضرب آهنگ متوسط می‌تواند برای نگه داشتن سطح هوشیاری شما مفید باشد. اما زمانی که دارید روی یک هدف متمرکز کار می‌کنید و یا حتی در حال برنامه ریزی هستید شاید لازم است آهنگ های محکم‌تر بشنوید؛ گرچه انتخاب موسیقی و تناسب آن با حالات روحی شما کاملا سلیقه‌ای است که باید خودتان کشف کنید. اما نکته مهم این است که کشف کنید زمان انجام چه کاری، چه نوع موسیقی می‌تواند توان و تمرکز شما را افزایش و حتی کاهش دهد تا بتوانید شنیدن آهنگ ها را مدیریت کنید.

برای شناخت این تاثیرات با ما در کاران همراه باشید.

موسیقی در تمام زمینه‌های کاری اثربخش است؟

هر چند که احتمال دارد موسیقی باعث افزایش عملکرد شغلی افراد مخصوصا در کارهای یدی (فیزیکی) بشود، اما اثر بخش بودن آن در مورد کارهای پیچیده‌ای که نیاز به تفکر دارد مورد تردید است. به خاطر داشته باشید هر نوع موسیقی در محیط کار تاثیر گذار نیست. در واقع نمی‌توان با آهنگ‌هایی که خیلی ریتم تند و راک دارند توقع بالا بردن تمرکز و کم شدن استرس داشت.

شلوغی و سر و صدای بالای محیط  کار را می‌توان با موسیقی ملایم تحمل کرد و باعث بازگشت انرژی شد. موسیقی می‌تواند تفاوت زیادی در روزهای کاری شما به وجود بیاورد. اگر سر و صدای محیط کار و یا شلوغی نمی‌گذارد کارتان را به درستی انجام دهید، یا به دلیل تکراری بودن کار دچار رخوت شده‌اید، می‌توانید با گوش دادن به موسیقی مناسب روحیه‌تان، سطح انرژی خود را بالا نگه دارید. بنابراین پیشنهاد ما این است که با شنیدن موسیقی‌هایی که قبلا از شنیدن آنها لذت برده‌اید، مشغول به انجام کار شوید.

بهترین زمان برای گوش کردن موسیقی در محیط کار

همان طور که اشاره کردیم افرادی که هنگام انجام امور تکراری به موسیقی گوش می‌کنند، کارشان را سریع‌تر انجام می‌دهند و دچار اشتباهات کمتری می‌شوند. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، باعث آزاد شدن دوپامین می‌شود که به شما احساس آرامش و رضایت می‌بخشند و در نتیجه تمرکزتان بالا می‌رود.

گوش کردن به یک آهنگ جدید برای اولین بار، با تازگی همراه است و بدن در مواجهه با این تازگی، دوپامین ترشح می‌کند که باعث احساس رضایت شما می‌شود. اما این نکته منفی را هم درنظر بگیرید که تمرکز شما برای شنیدن و تحلیل موسیقی جدید معطوف می‌شود و کار شما با دقت کمتری انجام خواهد شد. پس سعی کنید هنگام انجام کارهای با تمرکر بالا، فهرست پلی لیست خود را از آهنگ‌هایی درست کنید که قبلا شنیده اید.

علاوه بر تمام تاثیراتی که اشاره کردیم، موسیقی می‌تواند تفاوت زیادی در روزهای کاری شما ایجاد کند. برای ایجاد احساس آزادی، انرژی و یا مواجه نشدن با امور تکراری، موسیقی سریع‌ترین راه برای رسیدن به آرامش و حال خوب است. آرامش ناشی از شنیدن موسیقی، می‌تواند حتی بر کیفیت تعامل شما با همکارانتان نیز تأثیر بگذارد. اگر احساس بهتری داشته باشید، معمولا رفتارتان محترمانه‌تر خواهد بود و در برابر مشکلات کاری با صبر بیشتری رفتار می‌کنید؛ پس همین حالا امتحان کنید و یک فهرست چند بخشی از آهنگ‌های مختلف برای لحظات متنوع کارتان ایجاد کنید.

 

  • این مطالب هم ممکن است برای شما مفید باشد:

چگونه با همکار بدبین و منفی رفتار کنیم؟

چگونه یک نامه استعفای حرفه ای تهیه کنیم؟

 ۱۰ جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفه‌ای ترک کنیم؟

شخصیت تان را در محیط کار کشف کنید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!