چگونه یک کارشناس امنیت اطلاعات استخدام کنیم؟

استخدام کارشناس امنیت اطلاعات به دلیل افزایش حملات سایبری، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این مقاله کاران ضمن آشنایی با شرح وظایف یک کارشناس امنیت اطلاعات با چند نمونه سوالات مصاحبه استخدامی کارشناس امنیت اطلاعات آشنا می شویم.

چگونه یک کارشناس امنیت اطلاعات استخدام کنیم؟

به دلیل اهمیت امنیت اطلاعات، بسیاری از کسب وکارهای بزرگ و حتی سازمان های دولتی و غیردولتی، در واحد فناوری اطلاعات خود بخشی ویژه موضوع حفاظت از امنیت اطلاعات راه اندازی کرده اند. یکی از مهم ترین سمت های شغلی در این واحد کارشناس امنیت اطلاعات است.یک کارشناس امنیت اطلاعات وظیفه برنامه ریزی برای حفاظت از اطلاعات یک سازمان و کنترل اوضاع امنیت سایبری در برابر حملات تحت شبکه را بر عهده دارد. اگر به عنوان یک مدیر منابع انسانی یا مسئول استخدام می خواهید بدانید چه افرادی را با چه ویژگی هایی می توانید به عنوان کارشناس امنیت اطلاعات استخدام کنید با ما در این مقاله کاران همراه باشید. 

بد نیست بدانید در کنار کارشناس امنیت سیستم اطلاعات در واحد حفاظت امنیت اطلاعات، شغل کارشناس مرکز عملیات امنیت (SOC) هم یکی از مشاغل پرتقاضای این حوزه است که در این مقاله می توانید درباره اش بخوانید.

همان طور که اشاره کردیم یک متخصص امنیت سایبری یا کارشناس امنیت اطلاعات، با تسلط بر راه‌های مقابله با حملات سایبری و نفوذ، از اطلاعات یک مجموعه محافظت می‌کند.کارشناسان امنیت اطلاعات باید با آخرین روش‌های مورد استفاده مهاجمان برای نفوذ در سیستم‌های کامپیوتری و جدیدترین تکنولوژی‌های امنیتی برای محافظت از این سیستم‌ها آشنا باشند. مانند بسیاری از مشاغل فناوری اطلاعات، رشته کاربردی به نام امنیت اطلاعات در دانشگاه های کشور تدریس نمی شود، به همین دلیل اغلب فارغ التحصیلان رشته های مهندسی فناوری اطلاعات، کامپیوتر، نرم افزار و سخت افزار با گرایش شبکه، گزینه های مناسبی برای استخدام به عنوان کارشناس امنیت اطلاعات هستند؛ مشروط بر اینکه دوره های تخصصی امنیت اطلاعات همچون SECURITY+،  CEH (Certified Ethical Hacker) و CISSP (Certified Information Systems Security)را در آموزشگاه های حوزه فناوری اطلاعات گذرانده باشند.

یک کارشناس امنیت اطلاعات باید علاوه بر دانش فنی، مهارت هایی مانند توانایی حل مسئله، توانایی ارزیابی اطلاعات، قدرت تحمل فشار و استرس کاری، توانایی مدیریت بحران و همچنین قدرت تصمیم گیری داشته باشد. برای آشنایی کامل با شغل کارشناس امنیت اطلاعات اینجا کلیک کنید.

کارشناس امنیت اطلاعات چه وظایفی برعهده دارد؟

 یک کارشناس امنیت اطلاعات به عنوان یکی از شاخه های مهم مشاغل فناوری اطلاعات، باید با تسلط بر برنامه ها و نرم افزارهای این حوزه و همچنین شناسایی تهدیدهای سایبری بتواند وظایف زیر را بر عهده گیرد:

  1. ارزیابی ریسک سیستم‌ها و گسترش برنامه‌هایی برای کاهش تهدیدات بالقوه به کمک روش های حفظ امنیت اطلاعات
  2. طراحی سیستم‌های امنیتی جدید یا به روزکردن سیستم‌های موجود
  3. آزمایش و ارزیابی محصولات امنیت اطلاعات
  4. برنامه ریزی برای بازیابی خرابی‌ها و صدمات در صورت بروز حملات سایبری
  5. آزمایش روش‌ها و رویه‌ها با کمک شبیه سازی حملات سایبری
  6. بررسی حملات سایبری و انجام کارهای اصلاحی
  7. آزمایش سیستم‌های کامپیوتری برای یافتن نقاط ضعف و خطاهای امنیتی آنها
  8. اطمینان یافتن از تطابق روش‌ها و رویه‌ها با استانداردهای ملی و بین المللی امنیتی
  9. تهیه گزارش‌ها و مستندات فنی برای مدیران و کاربران

۵ سوال کلیدی در مصاحبه با یک کارشناس امنیت اطلاعات

حالا که با وظایف و ویژگی های یک کارشناس امنیت اطلاعات آشنا شدید، شما می توانید سوال های زیر را به عنوان نمونه در مصاحبه شغلی مطرح کنید:

۱.ریسک در امنیت اطلاعات چیست؟ چه سیاست هایی برای کاهش ریسک در یک سازمان وجود دارد؟

۲. life cycle  یک آسیب پذیری را شرح دهید؟

۳.چگونه تشخیص می دهید فردی در شبکه مشغول شنود است؟سه روش را نام ببرید

۴. طرح های commitment را شرح دهید.

۵. مهم ترین استراتژی شما در حین یک رخداد امنیتی در سازمان تان چیست؟

برای اینکه مناسب ترین فرد را برای کارشناس امنیت اطلاعات استخدام کنید می توانید با خدمات تخصصی استخدام کاران در مشاغل فناوری اطلاعات آشنا شوید و با ما تماس بگیرید.

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!