آشنایی با شغل وب مستر و آگهی های استخدام وبمستر

​​​​​​​وب مستر (web master) یا همان مدیر سایت وظیفه مدیریت محتوای سایت، طراحی، توسعه و نگه‌داری آن را بر عهده دارد. برای آشنایی با شغل وبمستر، شرح وظایف و بازار کار و استخدام وب مستر این مقاله کاران را بخوانید.

آشنایی با شغل وب مستر و آگهی های استخدام وبمستر

وبمستری بسیار فراتر از برنامه نویسی و طراحی سایت است. شغل وبمستر، همیشه در جایگاه مدیر یک سایت تعریف می‌شود.یکی از مهم‌ترین اهداف در شغل وبمستر، اطمینان حاصل کردن از ارائه مطلوب خدمات به کاربران است. یک وبمستر باید سرعت دسترسی به وب سایت و در دسترس بودن صفحات را مرتب، بررسی می‌کند و اگر سایت به مشکلی بر بخورد در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را حل کند.

 یک وبمستر، مسئولیت اتفاق‌ها و فرآیندهای یک وب سایت را بر عهده دارد و باید راه‌های درآمدزایی از سایت را هم به درستی بداند .به همین دلیل وب مسترها اغلب با برنامه نویسی،طراحی گرافیک و حتی راهکارهای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نیز آشنا هستند.

خیلی وقت ها صاحب سایت در سایت‌های کوچک که به صورت شخصی اداره می‌شود، صاحب وبسایت یا همان وبمستر است که انجام کارهایی مثل امور نگهداری، طراحی و همچنین مدیریت محتوای وبسایت بر عهده دارد. اما در سایت‌های بزرگتر و سازمانی و دولتی، وبمستر مسئول نظارت و یا سرپرستی امور سایت است. همان طور که در شرکت‌های بزرگ، برنامه ریزی برای موفقیت بر عهده مدیر و مدیر عامل یک شرکت است، در کسب و کارهای اینترنتی هم پیش بردن اهداف وب سایت بر عهده یک وب مستر است.


شرایط استخدام وبمستر و بازار کار وبمستری

با توجه به گسترش روزافزون وب سایت‌ها و افزایش کاربرد آن در حوزه‌ها و صنایع مختلف، بازار کار وبمستری در بخش خصوصی و دولت گرم است.خیلی از کسانی که به عنوان وبمستر استخدام می شوند فارغ التحصیل یکی از رشته های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات هستند. اما برخی از وبمسترها هم ممکن است تحصیلات دانشگاهی این حوزه را نداشته باشند و با مطالعه شخصی و یا گذراندن دوره های آموزشی وب مستر شده اند. وب مسترها می‌توانند در اغلب شرکت‌های کامپیوتری و اینترنتی استخدام شوند و به صورت تخصصی فعالیت کنند. اما به طور کلی بازار کار این شغل در ایران رو به گسترش است و با ادامه این روند، روز به روز نیاز شرکت‌هاو سازمان‌هابه مهارت و تخصص وبمسترها افزایش یافته است. وبمسترهایی که در بخش‌ها و سازمان‌های دولتی استخدام می شوند،  اغلب مطابق حقوق وزارت کار درآمد دارند. اما درآمد و حقوق وب مسترها در بخش خصوصی کاملا متفاوت است. میزان تخصص، تجربه و نوع توافقی که مدیر وب سایت با کارفرمای خود منعقد می‌کند، تعیین کننده میزان درآمد اوست که با توجه به شرایط شرکت‌ها و سازمان‌ها رقمی کاملا متغیر است.برای آشنایی با وظایف وب مستر‌ها در ادامه با کاران همراه باشید.

 

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

وظایف وبمستر

وظایف وبمستر بسیار متنوع است؛ در واقع با توجه به هدف وب سایت، وب مسترها  وظایف گوناگونی برعهده دارند . اما همان طور که اشاره کردیم از مدیریت محتوای سایت تا مدیریت کامپیوتر سرور و یا هر دوی اینها ممکن است جزئی از وظایف وبمسترها باشد.

در ادامه با برخی از وظایف وبمستر آشنا می‌شویم:

  1. بررسی وضعیت سرور (هاستینگ) سایت (از نظر صحت کارکرد ، کندی و یا ترافیک آن)
  2. تهیه بانک اطلاعاتی از کاربران سایت (جهت اطلاع رسانی)
  3. بررسی صحت لینک‌های موجود در سایت
  4. بررسی عناوین (title) صفحات مختلف سایت
  5. بررسی و رفع اشکالاتی مطرح شده توسط کاربران سایت
  6. ثبت سایت و بالا بردن رتبه‌ی آن در موتورهای جستجو
  7. بررسی منابع ورود کاربران به سایت (referral link)
  8. بهبود کلمات کلیدی محتوای سایت برای موتورهای جستجو
  9. بررسی صفحات پر بازدیدکننده و کم بازدیدکننده سایت و بهبود آنها.
  10. درک نیاز مخاطبان سایت از طریق هماهنگی بین نام سایت و کیفیت مطالب.
  11. ارائه گزارش سالیانه به بازدیدکنندگان درباره عملکرد سایت در طول یک سال گذشته.
  12. به روز کردن صفحات اصلی
  13. ارسال به موقع اطلاعات و مقالات جدید در سایت

مهارت‌ها و دوره‌های آموزشی مورد نیاز شغل وبمستر

  • آشنایی با یک زبان برنامه نویسی
  • طراحی گرافیک
  • تولید محتوا
  • برنامه ریزی و سازماندهی
  • مدیریت و کنترل
  • بازاریابی دیجیتال
  • جذب مخاطب

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مدیر وب سایت

همان طور که اشاره کردیم برای استخدام در شغل وبمستری بهتر است افراد، تحصیلات دانشگاهی در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات داشه باشند. البته بسیاری از وب مسترهای موفق علاوه بر تحصیلات آکادمیک و یا آموزشگاهی، مسائل فنی حوزه خود را به صورت مطالعه خودخوان پی می‌گیرند که بسیار  در پیشرفت کاری شان موثر است. در ادامه با برخی از رشته‌های دانشگاهی مرتبط شغل وبمستری آشنا می‌شوید.

 

  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی کامپیوتر- نرم افزار

 

شخصیت شناسی وب مستر

اگر شما عاشق کامپیوتر و اینترنت هستید، به مسائل فنی علاقه مندید و توانایی مدیریت و سازماندهی بالایی دارید، این شغل برای شما مناسب است. افرادی که می‌توانند چند وظیفه را در یک زمان انجام بدهند افراد مناسب‌تری برای این شغل هستند. در شغل  وب مستری، شما باید توانایی مدیریت نظارت و حل مسئله را در خود تقویت کنید. برای اثبات خود در این شغل بهتر است دانش تان را مدام درباره وب سایت‌ها به روز نگه دارید و در این حوزه تحقیق و مطالعه داشه باشید. زیرا علوم مربوط به فناوری اطلاعات دائما در حال  تغییر و به روز آوری است. ممکن است مشکلی برای سرور و یا سایت در تمام اوقات روز پیش بیاید پس بهتر است آمادگی کار کردن برای ساعات طولانی و همچنین در زمان‌های غیر کاری را نیز داشته باشید.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 مشکلات شغل وبمستر

با برخی چالش‌های عمومی شغل وبمستر آشنا شوید:

  1. در درسترس بودن در زمان غیر کاری: مشکلات و اتفاق‌های پیش بینی نشده وب سایت‌ها مانند از کار افتادن سایت تا مشکلات سرور و ... باعث می‌شود که لازم باشد شما در شغل وب مستر در تمام لحظه‌ها در دسترس باشید.
  2. انجام چند وظیفه در یک زمان: زمانی که به عنوان یک وب مستر استخدام می‌شود یا مدیر سایت خودتان هستید حتما باید بتوانید وظایف مختلف سایت از جریان محتوا تا مسائل فنی را پوشش دهید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با پردرآمدترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

شغل هایی که در آینده از بین می‌روند

پردرآمدترین مشاغل آینده ایران و جهان تا 20 سال آینده را بشناسید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!