یک چشم پزشک چه وظایفی بر عهده دارد؟

چشم‌پزشکی یا افتالمولوژی (Ophthalmology) شاخه‌ای از پزشکی است که با آناتومی، فیزیولوژی و بیماری های چشم، پلک و مجرای اشکی سروکار دارد. مهارت یک متخصص چشم، درتشخیص و درمان بیماری های طبی و جراحی چشم انسان است.

یک چشم پزشک چه وظایفی بر عهده دارد؟

 

یک چشم پزشک پس از تشخیص بیماری‌های چشمی، بنابرنیاز دارو و یا جراحی تجویز می کند. دانش چشم پزشکی هم مانند سایر رشته های پزشکی، هر روز دست خوش پیشرفت و تغییرات زیادی می شود.

در ادامه این مقاله کاران با وظایف و مهارت‌های یک چشم پزشک آشنا می شوید.

وضعیت استخدام و بازار کار دکتر چشم پزشک:

یک دکتر چشم پزشک می ­تواند در بیمارستان­های مختلف دولتی و خصوصی و یا در کلینیک­ ها فعالیت کند؛ البته اغلب چشم پزشکان اگر دارای سرمایه شخصی و مجورهای لازم باشند، مطب های شخصی خود را دایر می کنند. ساعات کار شغل چشم پزشکی متفاوت است و معمولا در روز­های تعطیل هم چشم پزشکان ممکن است در اتاق عمل مشغول انجام جراحی‌های اضطراری باشند. در صورتی که یک چشم پزشک به مباحث علمی و آموزش علاقمند باشد، می تواند پس از اخذ مدارک عالی چشم پزشکی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس کرده و در کنار آن به تحقیقات علمی نیز بپردازد. با این حال در هر یک سطوح شغلی یک چشم پزشک، موضوع مطالعه دانش روز و همگام شدن با صنعت تکنولوژی یکی از مهم ترین دلایل پیشرفت است.

 

کاران چگونه مشکل بیکاری شما را حل می کند؟

 

وظایف یک دکتر چشم پزشک

  1. مشاوره و ویزیت بیمار
  2. تشخیص بیماری و بررسی نقایص چشم
  3. تجویز دارو
  4. مشورت با دیگر پزشکان
  5. انجام جراحی بیمار (در صورت لزوم)
  6. نظارت بر بیماران پس از عمل

 

مهارت­ ها و دوره ­های آموزشی مورد نیاز برای استخدام دکتر چشم پزشک:

تمام متقاضیانی که می خواهند چشم پزشک شوند، پس از اتمام تحصیلات خود در رشته تجربی، می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و پس از قبولی در رشته دکترای پزشکی عمومی و گذراندن واحدهای درسی مربوطه، در تخصص چشم پذیرفته شوند.

یک چشم پزشک باید علاوه بر تحصیلات آکادمیک، این مهارت­ ها را نیز داشته باشد:

  • قدرت تشخیص بیماری چشم
  • توانایی ایجاد اعتماد در افراد
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • مسلط بر روش های درمانی و دانستنی های پزشکی

شغل چشم پزشکی

شخصیت شناسی دکتر چشم پزشک

یک دکتر چشم پزشک ممکن است ویژگی های شخصیتی متفاوتی داشته باشد؛ اما دانش شخصیت شناسی درباره چشم پزشکان نشان داده درک اغلب آنها از اطراف به صورت لمسی است؛ آنها توانایی قابلی برای برقراری ارتباط با افراد و ایجاد حس اعتماد در آنها دارند. یک دکتر چشم پزشک با داشتن حس همدردی، همیشه علاقمند برای کمک به اطرافیان است. چشم پزشکان ممکن است مدت ها برای شناخت بیماری، روی یک پرونده پزشکی مطالعه و بررسی کنند و یا حتی مجبور باشند ساعت ها در اتاق عمل جراحی کنند؛ به همین دلیل شخصیت های صبور، در شغل چشم پزشکی موفق ترند.

 

۴ چالش پیش روی یک دکتر چشم پزشک

در شغل چشم پزشکی نیز مانند دیگر مشاغل، چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که یکی از دغدغه‌های افرادی است که به این شغل علاقه مند‌ هستند. در ادامه این مقاله کاران با برخی از این چالش‌ها آشنا شوید:

متمرکز بودن درصد زیادی از جامعه جراحی در شهرهای بزرگ : این مشکل به عنوان یک چالش رقابتی، برای تمام چشم پزشکان مطرح است؛ حضور بخش عمده ای از مطب ها و کلینیک های چشم پزشکی در شهرهای بزرگ باعث می شود، این پزشکان تعداد کافی مراجعه کننده نداشته باشند و برخلاف شهرهای کوچک مطب چشم پزشکان در پایتخت و شهرهای بزرگ به ندرت پر از مراجعه کننده است.

نبود امکانات رفاهی در شهرهای کوچک: چشم پزشکانی که در شهرهای کوچک مشغول به کار می شوند، اغلب از نبود امکانات رفاهی شکایت دارند، در عین حال که تعداد مراجعه کنندگان در این مطب ها کم نیست اما فقدان تجهیزات و سیستم های لازم باعث می شود که این چشم پزشک ها نتوانند خدمات لازم را به بیماران ارائه کنند.

 

 کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

 

امکان ابتلا به برخی از بیماری­ ها : خطر انتقال بیماری، از بیماران به دکتر در این شغل هم مانند سایر رشته های پزشکی و پرستاری وجود دارد؛ به همین دلیل اغلب چشم پزشکان باید از راه های مختلف مراقب انتقال بیماری و آلودگی ها باشند

جراحیهای پی در پی : چالش مهم و جدی بسیاری از پزشکان طولانی بودن عمل های جراحی و پشت سر هم بودن این عمل هاست که در اغلب مواقع اجتناب ناپذیرند.

 

تمام فرصت های استخدامی شغل دکتر چشم پزشک را در سایت کاران ببینید.

 

بیشتر بخوانید:

دکتر مهندس های بیکار! فارغ التحصیلان کدام رشته های دانشگاهی بیکار هستند؟

مدارک دکترا و فوق لیسانس، شانس کمتری برای استخدام نسبت به دیپلمه‌ها دارند

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!