8 دروغ رایج در رزومه های شغلی که باید بشناسید!

​​​​​​​تشخیص دروغ در رزومه کارجویان کار آسانی نیست.حتما تعجب می‌کنید اگر بگوییم 85 درصد کارجویان در رزومه کاری شان، حداقل یک دروغ دارند! با این تفاسیر اگر یک کارفرما یا مدیر منابع انسانی هستید برای مصاحبه‌های شغلی باید همیشه حواستان به دروغ‌های احتمالی یک رزومه باشد.در این مقاله کاران با انواع دروغ در رزومه و راه های تشخیص آن آشنا می شویم.

8 دروغ رایج در رزومه های شغلی که باید بشناسید!

دلایل کارجویانی که در رزومه  دروغ می‌گویند، کاملا متفاوت است اما همگی ۳ هدف را دنبال می‌کنند؛ بزرگنمایی توانایی و مهارت‌ها، اغراق در سوابق شغلی و تحصیلی و در نهایت کتمان حقیقت! این مسائل از جمله مهم ترین مواردی هستند که متقاضیان استخدام می‌توانند در رزومه شان دروغ پردازی کنند. این دروغ‌ها گرچه به ظاهر برای کارجویان ساده به نظر می‌رسند اما بسیاری از مدیران و مسئولان استخدام نسبت به آنها حساس هستند و اغلب عواقب منفی روی آینده شغلی کارجویان بر جای می‌گذارند. مهم ترین خصوصیات یک رزومه استاندارد را از اینجا بخوانید.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با ۸ شکل رایج دروغ در رزومه‌های شغلی آشنا کنیم؛ با ما در کاران همراه باشید.

۱.تاریخ‌های استخدام

یکی از رایج ترین دروغ‌هایی که کارجویان اغلب راجع به آن اطلاعات درستی را ثبت نمی کنند، تاریخ‌های مربوط به استخدام آنها در سال‌های مختلف است. در واقع بسیاری از متقاضیان برای تأمین خلأهای اشتغال یا دوره‌های کوتاه مدت شغلی در شرکت‌ها، تاریخ اشتغال به کار را برای برخی از موقعیت‌ها و سمت‌ها تمدید می‌کنند. به عنوان مثال اگر از تاریخ دی ماه ۱۳۹۸ تا اسفندماه ۱۳۹۸در یک شرکت مشغول به کار بوده اند، در رزومه شان ذکر می‌کنند که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ در آنجا کار کرده اند؛ یعنی چیزی حدود ۱۲ ماه ! این کارجویان اصلا متوجه نیستند که اگر یک کارفرمای دقیق متوجه این شکاف زمانی به ظاهر ساده شود، شانس شان چقدر برای موفقیت در فرصت استخدامی کمتر می‌شود. اولین وظیفه هرکارجو این است که در ذکر سوابق شغلی، بازه‌های زمانی مربوط به استخدام را دقیق بنویسد.

 

۲.سمت‌های شغلی

بسیاری از کارجویان احساس می‌کنند سمت‌های شغلی که قبلا داشته اند چندان با پرستیژ و معتبر نبوده است؛ بنابراین در ذکر این سمت‌ها شروع به اغراق می‌کنند.؛ به عنوان مثال یک کارشناس فروش، شغلش را در رزومه مدیر فروش عنوان می‌کند! مساله اینجاست که بسیاری از کارفرمایان زمان استخدام، راجع به جزئیات رزومه شغلی فرد از محل کار قبلی استعلام می‌کنند تا اظهارات فرد را بررسی کنند. طبیعی است زمانی که متوجه دروغ کارجویان می‌شوند، سریع فرد را از چرخه استخدام حذف می‌کنند.

۳.توانایی‌های آموزشی و مدارک تحصیلی

عدم صداقت درباره مدارک آموزشی، سوابق تحصیلی و حتی توانایی‌های علمی، یکی دیگر از دروغ‌های رایج در رزومه‌های شغلی است. در واقع افراد در رزومه‌هایشان ممکن است به مدارک و سوابق تحصیلی و آموزشی اشاره کنند که هرگز آن را کسب نکرده اند. حتی برخی کارجویان مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های خارجی را در رزومه شان عنوان می‌کنند که ممکن است بررسی آنها برای کارفرمایان مشکل باشد. عده ای دیگر معدل دوره‌های آموزشی را بالاتر از حد اصلی درج می‌کنند. تمام این دروغ‌ها ممکن است به دلایلی مثل استعلام کارفرما یا حتی بررسی توانایی‌های فرد حین دوره آزمایشی کاری مشخص شود و قطعا نتایج ناراحت کننده ای برای کارجو در پی دارد.

۴. وظایف شغلی

اغراق درباره سمت‌ها و وظایف شغلی، مورد دیگری است که در برخی رزومه‌ها به چشم می‌خورد. کارجویان در این رزومه‌ها تلاش می‌کنند مسئولیت‌ها و سمت‌هایی که تا به حال عهده دار نبوده اند را جزو سوابق حرفه ای شان عنوان کنند. کارفرمایان اغلب در برخورد با چنین مبالغه‌هایی، از کارجو سوالات پیچیده تری درباره وظایف شغلی شان می‌پرسند تا متوجه شوند ادعای فرد برای انجام این وظایف چقدر حقیقت دارد.

۵.مراجع و معرف‌ها

برخی کارجویان در بخش معرف فرد در رزومه‌های شغلی، معمولا آشنایان از جمله افراد خانواده یا دوستان را معرفی می‌کنند که نه تنها با کارجو کار نکرده اند بلکه تنها منبعی برای تعریف و تمجید از او هستند. غافل از اینکه کارفرمایان و مدیران استخدام می‌خواهند به عنوان معرف با افرادی تماس بگیرند که با رفتار شغلی و عملکرد شما آشنا باشند.

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

۶. شرکت‌های دروغین

آوردن نام شرکت‌ها و کسب و کارهایی که وجود خارجی ندارند، در فهرست سوابق حرفه ای، یکی دیگر از دروغ‌هایی است که ممکن است در رزومه‌های شغلی کارجویان با آن برخورد کنید. به همین دلیل اغلب کارفرمایان و مدیران استخدام درباره نام شرکت‌هایی که در یک رزومه شغلی درج می‌شود، تحقیق و استعلام می‌کنند؛ این جستجو امروز با مراجعه به سایت ثبت شرکت‌ها بسیار ساده است.

۷.مهارت‌های دروغین

یک کارجو ممکن است برای متمایز شدن و یا حتی حرفه ای نشان دادن رزومه شغلی اش، فهرستی از مهارت‌هایی که ندارد را عنوان کند؛ مهارت‌هایی که کارجو هیچ دانش و تجربه ای راجع به آنها ندارد؛ در این موارد کارفرما در مصاحبه‌های شغلی اطلاعات جزئی تری درباره مهارت‌ها و تجارب شغلی فرد می‌پرسد؛ اگر این صحت این موارد در مصاحبه مشخص نباشد، قطعا در دوره آزمایشی حضور فرد در محیط کاری، نتیجه مشخص خواهد شد؛ و آنچه معمولاً اتفاق می‌افتد شرم آور و در واقع به منزل خاتمه همکاری فرد با مجموعه است

۸. دلایل ترک کار

یکی از ناشیانه ترین دروغ‌های یک رزومه یا مصاحبه شغلی، دلایلی است که کارجو برای ترم محیط کار قبلی اش عنوان کرده است.  این دروغ‌ها زمانی در رزومه شدت بیشتری پیدا می‌کند که فرد از محیط قبلی اخراج شده باشد در صورتی که موضوع ممکن است به عنوان ترک کار یا حتی تعطیلی شرکت عنوان شود. همان طور که اشاره کردیم بسیاری از کارفرمایان و مدیران دقیق، در سوال‌های خود برای استعلام از محیط کاری قبلی، تمام این اطلاعات را کسب می‌کنند به همین دلیل اغلب توصیه می‌شود کارجویان در برابر این سوال صادق باشند.

دامنه دروغ‌های یک رزومه ممکن است فراتر از مواردی باشد که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم. شما چه دروغ های دیگری در رزومه می شناسید؟

 

بیشتر بخوانید:

چرا باید قبل از استخدام یک نیروی کار، استعلام کنیم؟

۴نکته برای اینکه چگونه درباره افراد استعلام کنیم؟

چرا کارجویان به مصاحبه استخدام نمی آیند؟

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!