با مدیر بد اخلاق و سخت گیر چطور رفتار کنیم؟

تقریبا نیمی از افرادی که شغل شان را ترک می کنند با مدیر خود در محل کار مشکل دارند. اگر مدیرتان زورگو است و با رفتارش مشکل دارید، شما تنها نیستید. در این مقاله کاران می توانید درباره نحوه برخورد درست با مدیران بد قلق بخوانید.

با مدیر بد اخلاق و سخت گیر چطور رفتار کنیم؟

 

مدیر بد چه تاثیری روی عملکرد و روحیه ما دارد؟

یک سوم عمر ما در محیط کار می گذرد؛ طبیعی است وقتی مدیر و همکاران خوبی نداشته باشیم انرژی و انگیزه مان را برای کار کردن از دست می دهیم. در واقع داشتن مدیر خوب و حرفه ای، یکی از فاکتورهای مهم رضایت شغلی است و روحیه کاری و پیشرفت شغلی ما هم ارتباط زیادی به رفتار رئیس یا مدیرمان دارد. علاوه بر این، یک رئیس بد به راحتی می‌تواند باعث افسردگی،اضطراب و استرس شود و سلامت جسمی و روحی ما را به خطر بیندازد.

آیا مدیر شما واقعا بد اخلاق است؟

قبل از اینکه مطمئن شوید رئیس تان بداخلاق است و رفتار خوبی ندارد باید 2 سوال از خودتان بپرسید:

سوال اول: آیا مدیرتان همیشه عصبانی و بی توجه بوده است؟ کافی است درباره رفتار مدیرتان طی یک ماه اخیر فکر کنید؛ اینکه آیا رفتار رئیس تان که شما را ناراحت کرده همیشگی است یا نه؟

سوال دوم: آیا روابط شما با سایر همکاران و یا مدیران قبلی تان هم همین طور بوده؟ شاید لازم باشد شکل رفتار یا روابط تان در محیط کار را بررسی کنید.

مدیر بداخلاق چه ویژگی هایی دارد؟

نتیجه یک نظرسنجی موسسه گالوپ درباره خصوصیات مدیران بد، ویژگی های زیر بوده است:

  1.  یک مدیر بد اعتماد به نفس کارکنان را پایین می آورد.
  2. به نظرات و انتقادهای سازنده توجهی نمی کند.
  3. رفتار محترمانه ای با کارکنان ندارد.
  4. پاسخ تلفن ها و ایمیل های شما را نمی دهد.
  5. در اتاقش به روی پرسنل بسته است.
  6. ایده های همکاران را به نام خود ارائه می کند.
  7. زمانی برای مکالمه با کارکنان و رسیدگی به درخواست های آنها نمی گذارد.

با مدیر بداخلاق چه کنیم؟

اگر به هر دلیلی رفتار رئیس مان مطابق میل ما نیست، برای ادامه مسیر کاری بهتر است قبل از اینکه استعفا بدهیم راه های زیر را هم امتحان کنیم:

1.سعی کنید دلیل رفتار بد مدیرتان را پیدا کنید:

اگر مدیر شما دائما عصبانی است و رفتار خوبی با شما ندارد، خیلی وقت ها این موضوع یک دلیل مشخص دارد.ممکن است وظایف به درستی انجام یا پیگیری نشده است؛ وقتی دلیل و انگیزه رفتار بد مدیرتان را بشناسید شاید بتوانید با یک برنامه ریزی صحیح موضوع را حل کنید. بهترین راهکار این است که تا جای ممکن هرگونه دلیل برای ایجاد تنش های کاری را از بین ببرید.

با مدیر بد اخلاق چه کار کنیم؟

2. صادق باشید و اعتماد سازی کنید:

بعد از اینکه دلیل رفتار بد رئیس تان را کشف کردید، سعی کنید یک رابطه درست براساس اعتماد بسازید. اعتماد سازی راه سختی نیست اما ممکن است زمانبر باشد. مثلا وظیفه ای که به شما محول شده است را با دقت و در زمان تعیین شده انجام دهید. تا جای ممکن رئیس تان در جریان روند انجام کار و تعاملات خودتان قرار دهید. پنهان کاری و دروغ گویی مهم ترین دلیلی است که می تواند رابطه شما را با مدیرتان خراب کند.

3.گزارش های کاری را فراموش نکنید:

اگر مدیرتان درباره جزئیات کاری شما بسیار دقیق و سخت گیر است، ارائه گزارش های روزانه دقیق کاری، راه حل فوق العاده ای برای نشان دادن تعهد و مسئولیت پذیری شماست.

4.حد و مرزتان را مشخص کنید:

همیشه تلاش کنید در محیط کاری چه در ارتباط با مدیران و چه همکاران دیگر فاصله و حد و مرز روابط تان را مشخص کنید؛ همگی باید یاد بگیریم در عین حال که گرم و صمیمی هستیم به فاصله ها و حرمت ها مقید باشیم. این حفظ حریم خود به خود باعث می شود کمتر در معرض رفتارهای پرتنش و غیرمحترمانه قرار بگیریم و روابط کاری را بهتر مدیریت کنیم. درباره روابط درست یا مدیران این مقاله را بخوانید.

5.اگر تعامل و مذاکره جواب نداد، به فکر خروج باشید:

اگر مدت زمان کافی را برای بهبود روابط با مدیر و یا رئیس بد قلق تان گذاشته اید اما همچنان شاهد رفتارهای غیرمنطقی و آزاد دهنده هستید و اگر با گفتگوی مستقیم و طرح مسائل هم نتوانستید با مدیرتان به نتیجه برسید می توانید خیلی آرام و خاموش به دنبال موقعیت های شغلی بهتر باشید. در همین زمینه مقاله چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفه ای ترک کنیم؟ به شما کمک می کند.

رفتار رئیس شما چطور است و به نظر شما بهترین راه کار برای رفتار با مدیر بد چیست؟

 منبع :

https://www.thebalancecareers.com/

بیشتر بخوانید:

چطور در محیط کارمان ارتقا شغلی پیدا کنیم؟

10 رفتار موفق ترین مدیران دنیا را بشناسید

10 جمله ممنوعه که آدم های باهوش در محیط کار نمی گویند!

7 هنر و مهارت رهبری در محیط کار را بشناسید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!