آشنایی با مشاغل خوردنی

مشاغل مرتبط با صنایع غذایی که ما در اصطلاح به آن‌ها عنوان "مشاغل خوردنی" می‌گوییم، کسب و کارهایی هستند که با انواع خوراکی‌ها سر و کار دارند. این مشاغل پرکالری مانند رستوران، فست فود، کافی شاپ، تهیه غذا، قهوه خانه، نانوایی همگی می‌توانند انواع غذا و خوراکی ارائه کنند.

آشنایی با مشاغل خوردنی

آشنایی با انواع مشاغل خوردنی

مشاغل مرتبط با صنایع غذایی که ما در اصطلاح به آنها عنوان "مشاغل خوردنی" میگوییم، کسب و کارهایی هستند که با انواع خوراکیها سر و کار دارند. این مشاغل پرکالری مانند رستوران، فست فود، کافی شاپ، تهیه غذا، قهوه خانه، نانوایی همگی می‌توانند انواع غذا و خوراکی ارائه کنند.

دستهای دیگر از این مشاغل هم انواع میوه، خوردنی و تنقلاتی مثل میوه فروشی، سوپر مارکت، کنسرو سازی، بستنی فروشی، قنادی و ... را عرضه میکنند.

طبخ غذا؛ مسئولیت یا شغل؟

در زمانهای قدیم مسئولیت پخت هر نوع خوراکی بر عهده بانوی خانواده بود، از پخت نان تا طبخ انواع غذا از جمله وظایفی بود که بانوان مسئولیت انجام شان را به عهده داشتند. با گذشت زمان و آمدن تکنولوژیهای جدید، برخی از این مسئولیت ها به "شغل" تغییر شکل دادند؛ تا جایی که غذا به شکل یک صنعت پردرآمد و البته پرطرفدار در آمد و اشخاصی در این مشاغل صاحب نام شده اند.

افرادی که با مشاغل خوردنی مشهور شدند

در دنیا افراد زیادی هستند که شهرتشان را از راه آشپزی و تهیه انواع خوراکی به دست آورده‌اند. نامهای آشنایی که دامنه کسب و کارشان چنان گسترده شده که  تقریبا در تمام کشورهای دنیا شعبههای بسیاری دارند. برخی از مشهورترین برندهای معروف حوزه غذا و انواع خوراکی در دنیا را بشناسیم:

مک دونالد: برادران مک دونالد اولین شعبه رستوران‌های زنجیره‌ای خود را در آوریل ۱۹۵۵ در ایالت ایلینویس امریکا افتتاح کردند. اکنون مک دونالد دارای بیش از ۳۱ هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. تبلیغات، ارائه‌ی محصولات به صورت خلاقانه، بسته‌بندی‌های جذاب، از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند روز به روز به تعداد شعب رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد افزوده شود.

 

کوکاکولا: شاید باورتان نشود اما مشهورترین نام تجاری در جهان کوکاکولاست. محبوبیت این برند تا جایی پیش رفته که کوکاکولا دومین واژه شناخته‌شده زبان انگلیسی در جهان محسوب می شود. محصولات کوکاکولا در قالب نوشابههای گازدار برای اولین بار در سال ۱۸۸۶ میلادی از سوی جان پمبرتون داروساز آمریکایی روانه بازار شد. این نوشابه گاز دار در همان ابتدا به دلیل فرمول منحصر به فردش با موفقیت چشم گیری رو به رو شد. محبوبیت کوکاکولا در سراسر جهان به حدی است که این برند را به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی کشور آمریکا مطرح میکنند.

 

کی اف سی: کی اف سی در سال ۱۹۵۲ میلادی افتتاح شد و آرام آرام پیشرفت کرد. در حال حاضر این برند بیش از ۲۰۰۰۰ شعبه در ۱۲۳ کشور دارد. جالب است بدانید برند کی اف سی در زمان اوج رکود اقتصادی آمریکا به وجود آمد و پیشرفت کرد.

 

نستله: شرکت صنایع غذایی سوئیسی نستله امروز به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی جهان شناخته می‌شود. هنری نستله در سال ۱۸۶۶ میلادی اولین بار با استفاده از ترکیبات مختلف شیر گاو، آرد و شکر، تلاش کرد غذای جایگزینی را برای نوزادانی که از شیر مادر محروم بودند، فراهم کند. پس از تجربه موفق این محصول، نستله در سال ۱۸۶۷ با دو شریک آمریکایی خود این شرکت چند ملیتی را تاسیس کرد. نستله به عنوان محبوبترین برند آشامیدنیها و تنقلات، در حال حاضر دارای ۴۴۷ کارخانه در ۱۹۴ کشور جهان است.

لیست مشاغل خوردنی:

لیست انواع مشاغلی که در آن با مواد خوراکی سر و کار داریم به این شرح است:

  1. قناد
  2. آشپز
  3. کمک آشپز
  4. تستر غذا
  5. ساندویچ فروش
  6. نانوا
  7. آبنبات ساز
  8. کافی شاپ دار
  9. مدرس آشپزی
  10. قهوه خانه دار
  11. بستنی فروش
  12. آبمیوه فروش
  13. میوه و سبزیجات فروش
  14. کارشناس صنایع غذایی
  15. متخصص تغذیه
  16. خشکبار فروش

جالب است که بدانید با وجود این دسته بندی و البته تنوع حجم فعالیت این مشاغل، در تمام کشورها همچنان کارخانجات تولید نان صنعتی و کنسروها، غذاها و خوراکیهای بسته بندی شده، بخش عمدهای از اشتغال در صنعت غذا و خوراکی را تامین میکنند.

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره شغل آشپز و استخدام آن

آشنایی با شغل نانوا و مهارت های آن

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!