چه شغل هایی از مغز ما در برابر آلزایمر محافظت می کند؟

جدیدترین مطالعه دانشمندان نشان می دهد مشاغلی که ذهن را تحریک کرده و به فعالیت وادار می کند و کلا مشاغل پیچیده اجتماعی و فکری می توانند از بروز آلزایمر جلوگیری کنند.

چه شغل هایی از مغز ما در برابر آلزایمر محافظت می کند؟

در این مقاله کاران به نقل از دو سایت monster و  cnbc  از مشاغلی گفتیم که می تواند جلوی ابتلا به زوال مغزی یا همان آلزایمر را بگیرد.

چرا مشاغل فکری و ارتباطی جلوی آلزایمر را می گیرد؟

کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در جدیدترین دوره برگزاری خود، نتایج تحقیق 17 ساله اش در همین زمینه را منتشر کرده است. نتیجه این تحقیق روی بیش از 100هزار نفر درباره ارتباط بین عوامل مرتبط با کار و بیماری های مزمن نشان می دهد مشاغل حوزه مدیریت و همه مشاغل پیچیده اجتماعی و فکری که تحریک مغزی بیشتری دارند و ذهن را به چالش می کشند تا حدود زیادی می توانند جلوی ابتلا به آلزایمر را بگیرند.

محققان در این تحقیق متوجه شدند مشاغلی که تعامل اجتماعی زیادی برای ما ایجاد می کنند و باعث می شوند در طی روز با افراد مختلف ارتباط داشته باشیم فرایند زوال عقلی را در سنین بالاتر به تعویق می اندازند.

الیزابت بوتس، محقق ارشد این پروژه در مصاحبه ای با سایت Monster می گوید: "تعامل با انسان ها در طی روز و حتی بعد از زمان کاری، ذهن را تا مدت ها درگیر می کند. در صورتی که وقتی کارمان کمتر احتیاج به ارتباطات انسانی داشته باشد و فقط با داده ها انجام شود، مغزمان به اندازه مشاغل پیچیده ارتباطی درگیر نمی شود."

بوتس در این رابطه بیشتر توضیح می دهد:" به عنوان مثال، همیشه می توان کار با داده ها را متوقف کرد و تا روز بعد در محل کار دیگر به آن فکر نکرد. اما روابط انسانی خیلی پیچیده تر از هرگونه کار با داده ها یا اشیاء است."

کدام شغل ها می توانند جلوی آلزایمر را بگیرند؟

برخی از مشاغلی که می توانند به حفظ عملکرد سالم مغز کمک کنند شامل موارد زیر هستند:

  • مدیران به ویژه مدیران ارشد در سازمان ها و کسب و کارها
  • معلم
  • مربی
  •  وکیل
  • مددکار اجتماعی
  • مهندس در رشته های مختلف فنی
  •  فیزیکدان
  • پزشک به ویژه دندانپزشک و داروساز

در گزارش کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر تاکید شده، از بین این مشاغل، شغل مربی و مشاور راهنمایی به دلیل اینکه بیشتر به مهارت های ارتباطی نیاز دارد، تاثیر بیشتری در محافظت از سلامت عملکرد مغز دارد.

 

مهارت های ارتباطی شما چقدر است؟ با شرکت در تست رایگان هوش هیجانی متوجه شوید چقدر مهارت ارتباطی دارید؟

 

چه کنیم که آلزایمر نگیریم؟

اگر شغل شما در فهرست مشاغل مقاوم در برابر آلزایمر نیست نگران نباشید؛ درواقع اگر جنبه ارتباط با  افراد در شغل تان کم است می توانید شبکه روابط اجتماعی تان را با انسان ها بزرگ تر کنید.

صرف نظر از این که چه شغلی دارید، فعالیت های داوطلبانه اجتماعی و تقویت مهارت های ارتباطی به شما کمک می کند ذهن تان را فعال تر نگه دارید.  فراموش نکنید برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر ، علاوه بر فعالیت های ذهنی مفید که مغز را تحریک و تقویت می کند، فعالیت های بدنی مثل ورزش در کنار تغذیه سالم فرایند زوال عقل را تا حد زیادی کند می کند.

بیشتر بخوانید:

پردرآمدترین مشاغل آینده ایران و جهان تا 20 سال آینده را بشناسید

شغل هایی که در آینده از بین می‌روند

16 شغل پردرآمد خارجی که در ایران نیست

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!