چگونه دروغ کارجویان در رزومه های شغلی را بشناسیم!

مطابق آمار معتبرترین سایت های استخدام و منابع انسانی، 85درصد از رزومه های شغلی، حداقل دارای یک دروغ هستند! در واقع بسیاری از کارجویان برای اینکه شانس استخدام خود را در موقعیت های استخدامی جدید افزایش بدهند، در مواردی مانند سمت های شغلی، دوره های همکاری با شرکت ها، مدارک تحصیلی و حتی سوابق و توانمندی های خود، ممکن است واقعیت را در رزومه هایشان ننویسند. این اتفاقی است که تقریبا اغلب کارفرمایان یا مدیران استخدام با آن روبه رو می شوند.

چگونه دروغ کارجویان در رزومه های شغلی را بشناسیم!

 

جالب است بدانید ۵۱ درصد از مدیران منابع انسانی و استخدام، در یک نظرسنجی گفته اند که اگر متوجه یک دروغ در رزومه افراد بشوند، آنها را استخدام نمی کنند. در این میان کمتر از ۷ درصد از مدیران ممکن است دروغ در رزومه های شغلی را نادیده بگیرند؛ آن هم مشروط براینکه کارجوی موردنظر توانمندی های ویژه ای از خود نشان داده باشد!

اگر به عنوان یک کارفرما یا مسئول استخدام می خواهید بدانید از چه روش هایی می توانید دروغ در رزومه های شغلی را شناسایی کنید، با ما در این مقاله کاران همراه باشید.

مقاله مرتبط : ۸ دروغ رایج در رزومه‌های شغلی که باید بشناسید!

بسیاری از مدیران و مسئولان منابع انسانی در مواجهه با هر رزومه می توانند به سادگی از طریق شبکه های اجتماعی، اطلاعات خوبی درباره افراد به دست بیاورند و حتی صحت و سقم سوابق شغلی و تحصیلی افراد را شناسایی کنند. شبکه هایی مانند لینکدین می توانند در این رابطه بسیار کمک کننده باشند. موارد بسیاری وجود دارد که باعث می شود شما احساس کنید کارجو واقعیت را عنوان نمی کند؛ مخصوصا وقتی متوجه می شوید فرد متناسب با سنش، تجارب و مهارت هایی در رزومه عنوان کرده که بسیار فراتر از انتظار است.با این حال مسئولان استخدام اغلب از سه راه زیر دروغ در رزومه های شغلی را شناسایی می کنند:

 

به پادکست کاران درباره رزومه گوش دهید

 

استفاده از تکنیک های مصاحبه رفتاری

یکی از مهم ترین تکنیک هایی که مدیران و مسئولان منابع انسانی می توانند متوجه دروغ در رزومه ها شوند، پرسیدن سوالات مفصل در مورد تجربه کاری فرد است. در واقع استخدام کنندگان می توانند با ارزیابی عمق پاسخ هایی که کارجو به سوالات می دهد، صداقت یا دروغ را در صحبت هایش شناسایی کنند. به عنوان مثال، اگر یک کارجو ادعا کند که دارای ۱۰ سال سابقه کار به عنوان سرپرست یک تیم بوده است، مسئول استخدام می تواند پرسش ها و نمونه هایی راجع به نحوه استخدام، آموزش و حتی استعداد فرد در اخراج اعضای یک تیم کاری بپرسد. اگر پاسخ ها واقعی باشد، کیفیت پاسخ های کارجو به این پرسش ها می تواند نشان دهد که چقدر در ادعایش صداقت داشته است.

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

مقاله مرتبط: ۴ نکته برای اینکه چگونه درباره افراد استعلام کنیم؟

کنترل آنلاین سوابق و تجارب کاری فرد

شما به عنوان یک مسئول استخدام یا مدیر منابع انسانی اگر به سوابق کاری و تحصیلی یک کارجو مشکوک هستید، می توانید در سایت مراکز شغلی و تحصیلی که در رزومه به آنها اشاره شده، استعلام کنید؛ حتی می توانید به وب سایت شرکت هایی که قبلا فرد در آنجا مشغول به کار بوده و حتی مراکز آموزشی مورد اشاره در رزومه، مراجعه کنید. با اختصاص زمان به راحتی می توانید درباره تجارب شغلی و مدارک تحصیلی یک کارجو اطلاعات کسب کنید و صحت وسقم آنها را جویا شوید. قطعا این موضوع به لحاظ وقت می تواند برای شما هزینه بر باشد اما اغلب شرکت ها ترجیح می دهند که افراد با صداقت و حرفه ای استخدام کنند.

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

استعلام تلفنی از شرکت قبلی

همان طور که می دانید استعلام یا کسب اطلاعات به صورت تلفنی درباره یک کارجو از محیط کاری قبلی اش، یکی از راه های ارزیابی افراد است که می تواند ادعاهای آن ها درباره سمت های شغلی، تجارب و حتی مهارت هایشان را آشکار کند. برخی از مسئولان استخدام اگر بخواهند دقیق تر گفته های یک فرد را تایید یا رد کنند، با مدیران قبلی و حتی همکاران سابق یک کارجو تماس می گیرند. گرچه نباید مطلقا به تمام صحبت های این افراد اعتماد کرد اما قطعا این روش استعلام اگر از طریق چند نفر صورت گیرد در کنار سایر شواهد و مدارک می تواند یکی از راه های اعتبارسنجی درباره افراد باشد.ضمن آنکه اگر فردی که با وی تماس گرفته اید مدیر مستقیم کارجو باشد می تواند نکته ها دقیقی برای بهتر کار کردن و افزایش انگیزه همکار جدید به شما بگوید تا تجربه کاری مناسبی رقم بخورد.

مقاله مرتبط:چرا باید قبل از استخدام یک نیروی کار استعلام کنیم؟

بعد از اینکه به روش های بالا برایتان محرز شد که یک کارجو در رزومه اش به شما دروغ گفته است، با توجه به برنامه ها و سیاست های منابع انسانی در سازمان تان ممکن است تصمیم بگیرید این کارجو را رد کنید یا اینکه بخواهید یک جلسه استخدامی دیگر با او برگزار کنید؛ این موضوع به خودتان بستگی دارد اما بسیاری از مدیران تصمیم می گیرند در سامانه استخدام سازمان شان در ردیف مربوط به این کارجو، سابقه دروغ و یا رد این فرد را ذکر کرده و رزومه دیگری را بررسی کنند. اما گاهی هم می توانید کمی خوشبین باشید، نکته آنجاست که ممکن است بعضی افراد شناخت دقیق و درستی از خود نداشته باشند و بدون قصد دروغ گویی مطلب نادرستی در مورد خود در رزومه شان نوشته باشند.

اگر به دنبال استخدام مناسب ترین افراد هستید خدمات ۳۶۰ درجه استخدام کاران منتشر شماست

نیازی به دروغ گویی در رزومه نیست؛ فقط شبکه بسازید!

مطالعات نشان داده ۸۰درصد استخدام ها در سازمان ها و کسب و کارها از طریق روابط و افراد مرجع صورت می گیرد؛ در واقع بسیاری از شرکت ها زمان استخدام افراد جدید و قابل اعتماد، از همکاران و کارمندان می خواهند که اگر فرد حرفه ای و مناسب در این زمینه می شناسند، معرفی کنند. جالب است بدانید بسیاری از مدیران در قبال معرفی گزینه های استخدامی شایسته، به کارمندان خود پاداش خوبی می دهند.چراکه اغلب به دنبال افراد قابل اعتماد می گردند.

اگر یک کارجو هستید می توانید علاوه بر توسعه شبکه های سنتی ارتباط با دوستان و همکاران قدیمی، از شبکه های اجتماعی بهره بگیرید؛ در واقع یکی از راه های شبکه سازی با افراد مختلف در حوزه کار و استخدام، برقراری رابطه به صورت حرفه ای در شبکه های اجتماعی تخصصی مثل لینکدین است؛ زمانی که شما با مدیران و یا کارمندان یک سازمان از طریق لینکدین دوست می شوید به راحتی می توانید شخصیت، مهارت ها و توانمندی هایتان را به این افراد معرفی کنید. به این ترتیب اگر در سازمان و یا شرکت این افراد، یک فرصت استخدامی مرتبط با شما به وجود آید، شما می توانید یکی از گزینه های بررسی برای استخدامی باشید.

مقاله مرتبط: کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

بیشتر بخوانید:برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!

بیشتر بخوانید :چرا کارجویان به مصاحبه استخدام نمی آیند؟

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!