در سال جدید چطور روابط دوستی مان را در محیط کار تقویت کنیم؟

داشتن ارتباط موثر با دوستان و همکاران و شبکه سازی شغلی یکی از مهم ترین پیش فرض های موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای مان محسوب می شود. اگر شما هم در سال جدید تصمیم گرفته اید روابط تان را از نو بسازید در این مقاله کاران از چند روش ساده برای پایدار کردن دوستی ها و حفظ دوستی گفتیم که هم برای محیط کار و هم زندگی اجتماعی مان می تواند مفید باشد.

در سال جدید چطور روابط دوستی مان را در محیط کار تقویت کنیم؟

رفتارهای سازنده داشته باشید.

برای اینکه بتوانید روابط سالم خود را با دوستان و همکاران تقویت و جدی کنیم لازم است رفتارهای سازنده نشان دهیم. مثلا قابل اعتماد و صادق باشیم؛ برای دوستان و همکاران نقش بازی نکنیم و خوش قول و سر وقت باشیم. در لایه های بسیار شخصی و خانوادگی دوستان و همکاران دخالت و فضولی نکنیم. این ها همگی مصادیق رفتارهای سازنده ای هستند که عمق روابط ما را بیشتر می کنند.

بیشتر مطالعه و تحقیق کنید.

هرچقدر بیشتر درباره مسائل روانشناسی و ارتباطات به خصوص در عصر جدید که همه چیز رنگ و بوی دیجیتال به خود گرفته، مطالعه کنیم راحت تر دیگران را درک می کنیم و در ارتباطات مان موفق تر هستیم. کتاب های روان شناسی درباره هوش کلامی و حتی تکنیک های تقویت هوش هیجانی و انواع پادکست هایی که در این زمینه وجود دارند به شما کمک می کنند دوستی های خود را محکم تر کنید و برای آنها جذاب تر باشید.

رازدار و امین باشید.

فرقی نمی کند در محیط کار هستید یا یک دوستی اجتماعی دارید. راز دوستان یا همکاران خود را به دیگران فاش نکنید اگر دوستی راز خود را به شما می گوید یعنی به شما اعتماد دارد خیلی از رابطه ها به خاطر این موضوع از بین رفته اند.

تغییرات روحی و رفتاری دوستان را بپذیرید.

باید قبول کنید که همه انسان ها در شرایط مختلف زمانی و به دلایل گوناگون می توانند تغییر کنند؛ اگر دوست یا همکاری واقعا برای شما ارزشمند است و رفتارش به شما آسیبی نمی زند، سعی کنید او را همان طور که هست بپذیرید؛ انتقاد کردن یا تلاش برای تغییر یک دوست یا همکار، نتیجه ای جز خدشه دار شدن روابط شما ندارد.

حتما زمانی را در هفته یا ماه برای ارتباط با آنها در نظر بگیرید.

در سال جدید برای تقویت روابط دوستی خود برنامه ریزی داشته باشید و در تقویم تان برخی از تاریخ ها را برای دیدار با دوستان و یا قرار تفریحی با همکاران تان اختصاص بدهید.

انگیزه دهنده و الهام بخش باشید.

افرادی که انرژی مثبت دارند و خوش بین هستند همیشه جذابند. سعی کنید در تعاملات و ارتباطات روزمره با تحسین کردن و انرژی دادن به همکاران و دوستان، الهام بخش باشید. در همین زمینه مقاله در محیط کار چطور جذاب باشیم و حرفه ای رفتار کنیم؟ می تواند برایتان مفید باشد.

اگر اشتباه کردید صمیمانه عذرخواهی کنید.

اگر به هر دلیلی در روابط شخصی و یا کاری از شما سر زده بپذیرید و در یک فرصت مناسب عذرخواهی کنید. هرگز اجازه ندهید ناراحتی و خشم مربوط به اتفاق ناخوشایندی که بین شما و دوستان و همکاران اتفاق می افتد بدون پاسخ باقی بماند.

حامی باشید.

اگر مشکلی برای همکار یا دوست تان پیش آمده به اندازه توان تان برای رفع مشکل کمک کنید و با همدلی به او دلگرمی بدهید.

درمشکلات وغم ها شنونده خوبی باشید.

اگر اتفاق ناراحت کننده ای برای همکاران یا دوستان پیش می آید بیشتر سعی کنید شنونده خوبی باشید و تا زمانی که از شما راه حلی خواسته نشده از نصیحت کردن پرهیز کنید. مقاله با همکار سوگوار چطور برخورد کنیم؟ در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

هیچ وقت در عصبانیت تصمیم نگیرید.

اگر از همکار یا دوست تان عصبانی هستید بهتر است قبل از صحبت کردن و طرح موضوع حتما کمی فکر کنید و به کلماتی که می خواهید بگویید توجه کنید و بگذارید عصبانیت تان فروکش کند. شاید چیزی که باعث عصبانیت شما شده چندان جدی نباشد و با یک مکالمه ساده بر طرف شود. همیشه باید تلاش کنیم که مشکلات را با گفتگو در زمان مناسب و به دور از خشم و عصبانیت حل کنیم ؛ هرگز از واسطه و یا همکاران دیگر برای حل مشکلات استفاده نکنید و سعی کنید در زمان عصبانیت غیبت و بدگویی دوست خود را به دیگران نکنید چون نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بعد از رفع عصبانیت باعث باعث بدتر شدن نتیجه ماجرا می شود.

به نظر شما چه راه های دیگری برای تقویت دوستی وجود دارد؟ 

بیشتر بخوانید:

9 شخصیت جالب در محیط کار که کارها را پیش می برند!

اگر رئیس یا همکارمان دنبال روابط غیر رسمی یا آزار جنسی باشد، چه کنیم

برقراری ارتباط احساسی با همکاران در محیط کار؛ درست یا اشتباه؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!